Otkako je Hrvatska ulaskom u Europsku uniju 1. srpnja prošle godine liberalizirala tržište teretnog željezničkog prijevoza, zasad je samo tvrtka Adria Transport dobila sve potrebne dozvole da postane konkurent državnom HŽ Cargu koji je dosad uživao monopol na tom prijevozničkom tržištu. Najbitnija dozvola za željezničkog cargo operatora ona je Agencije za sigurnost željezničkog prometa – tzv. potvrda o sigurnosti B.
Žele dovesti novu robu
U Agenciji navode da su dosad primili tri zahtjeva za izdavanje te potvrde, a da su izdali jednu – Adria Transportu. Koje su još tvrtke zatražile izdavanje te potvrde, u Agenciji nisu htjeli otkriti pozivajući se na Zakon o pravu na pristup informacijama. Ipak, navode da je riječ o prijevoznicima koji nisu iz Hrvatske te da imaju još nekoliko ozbiljnih zahtjeva u najavi koji također nisu iz Hrvatske.
U željezničkim krugovima spominju se austrijske tvrtke RTS i Rail Cargo Austria (RCA) kao zainteresirane za ulazak na hrvatsko cargo željezničko tržište i kao tvrtke koje su zatražile dozvole za to. U igri bi mogao biti i češki AWT koji je uz RCA bio zainteresiran i za preuzimanje HŽ Carga.
I dok se državni cargo prijevoznik koprca u gubicima, otpušta na stotine radnika i visi na rubu stečaja, konkurencija mu pomalo stiže na vrata. Da stvar bude gora, prvi konkurent koji je stigao, Adria Transport, potpisao je ugovor o najmu lokomotiva s HŽ Putničkim prijevozom, tvrtkom također u državnom vlasništvu.
Autor: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
A jedan od ključnih ljudi u Adria Transportu bivši je čelnik sad ugašene državne tvrtke HŽ Vuča vlakova Oliver Krilić. Formalni vlasnik i direktor tvrtke je Slovak Mario Mataš, koji je Adria Transport osnovao u ožujku 2012. godine, no Krilić vodi poslovanje. Krilić kaže da je njegova formalna funkcija u tvrtki šef službe za kontrolu sigurnosti prometa. Prema njegovim riječima, Adria Transport neće početi operirati na hrvatskim prugama, iako ima sve potrebne dozvole, do sljedeće godine jer treba obaviti još puno posla.
– Komercijalni ugovori za ovu godinu već su potpisani. No mi želimo dovesti novu robu u Hrvatsku, a ne otimati promet HŽ Cargu – kaže Krilić.
Za ugovor s HŽ PP-om kaže da Adria Transport ima takva tri ugovora i još dva sa slovačkim operatorima. Tvrdi da je navodni pokušaj njegove tvrtke da unajmi vagone HŽ Carga, dakle konkurencije, dezinformacija.
U HŽ PP-u kažu da su s Adria Transportom potpisali ugovor o poslovnoj suradnji, ali da dosad nijedna lokomotiva nije iznajmljena toj tvrtki.
Slični ugovori
Navode da se tim ugovorom HŽ PP ne obvezuje iznajmljivati svoje lokomotive Adria Transportu, već će lokomotive iznajmiti bude li ih imao viška. Ističu da takve ugovore imaju i s HŽ Cargom.
>>HŽ Putnički prijevoz smanjio troškove zaposlenika za 30 milijuna kuna