Prvog dana otvorenja dugoiščekivanu Ikeu u Hrvatskoj posjetilo je ukupno 15.263 ljudi. Pristupačne cijene i dizajn vodeći su razlozi zašto je Ikea toliko omiljena među kupcima.
No, Ikein uspjeh nije slučajan, već je sve rezultat psihološkog trika koji koriste velike korporacije, piše portal news.com.au. Radi se principu da ako vi nekome učinite uslugu ta će vam se osoba više sviđati, to jest, više ćete je cijeniti. Trik je to kojeg je još u 18. stoljeću koristio i Benjamin Franklin koji se htio sprijateljiti sa svojim rivalom pa je Franklin od njega tražio da mu posudi jednu rijetku knjigu. Franklin i on su nakon toga postali dobri prijatelji.
Ispostavilo se da mozak podsvjesno usmjerava naše misli i osjećaje prema osobi kojoj smo učinili uslugu - 'učinio sam ovoj osobi uslugu, to znači da mi se ona sviđa'. Dajući kupcima da sami 'završe posao' i slože namještaj Ikea koristi trik da oni više cijene njezine proizvode, kaže Adam Ferrier iz agencije za strategiju i oglašavanje Cummins&partners.
Ferrier tvrdi da se 'Ikea efekt', termin kojeg su 2011. osmislili istraživači s Harvard Busines Schoola, sada koristi od strane raznih brendova koji žele privući kupce. - Dok vi radite nešto za nekoga drugoga, ta osoba vam se počinje više sviđati - rekao je Ferrier na prošlotjednoj Xerocon konferenciji. - Danas je to važno jer sva komunikacija može biti interaktivna. Ako imate mali posao to je još važnije, jer ga možete izgraditi tražeći usluge od svojih klijenata, a oni će to učiniti i više vas cijeniti - smatra Ferrier.
Prema studiji iz 2011., kada su se 50-ih pojavile smjese za instant kolače domaćice su pružile otpor jer su smjese previše olakšale kuhanje i time podcijenile njihov rad. - Rezultat je bio da su proizvođači promijenili recept na način da se smjesi mora dodati jaje. I dok postoji više razloga zbog kojih je ta promjena dovela do veće prihvaćenosti instant kolača, ključan je onaj koji se odnosi na taj 'radni zadatak'.
Drugi brend koji je iskoristio ovaj koncept je Coca Cola sa svojom kampanjom 'Podijeli Colu' (Share a Coke). Kampanja je bila jedna od njihovih najuspješnijih, a ideja je bila ista - nisu ljude tražili da kupuju Colu za sebe, već su pozvali ljude da kupuju Colu za svoje prijatelje. Ferrier objašnjava da su psihološki trikovi poput ovih važni iz razloga što konzumenti ne reagiraju na racionalne poruke.
>> Stigla je Ikea, no što zaista znamo o švedskom receptu uspjeha?
>> IKEA je strateška investicija
>> Prvog dana Ikeu posjetilo 15.263 posjetitelja. Kupci: Kuća nam je sva u Ikei
18. stoljeće? Pa zašto druge firme ne koriste isti "trik"?