U nastojanju da učine novi tehnološki iskorak i ostvare veću iskoristivost materijala u postupku reciklaže otpadnih vozila, u Grupi C.I.O.S. Petra Pripuza odlučili su sagraditi prvi pogon za sortiranje ostataka mljevenih vozila u Hrvatskoj. Od ideje do ostvarenja projekta protekle su nepune dvije godine i novi pogon u sklopu tvrtke Depos, koji je sagrađen u Sisku, za desetak će dana u probni rad.
Mladi i stručni
Budući da za takve pogone u svijetu ne postoje gotova rješenja ni tehnologije, posao projektiranja, naručivanja opreme i montaže postrojenja povjeren je mladim stručnjacima, dipl. ing. Frani Rogoznici, specijalistu ekoinženjerije, i dipl. ing. strojarstva Zoranu Kefelji. Pri određivanju parametara i kapaciteta pogona, uz ekonomsku isplativost, vodilja im je bila i Europska deklaracija, kojom je naša država preuzela obvezu da će do 2015. godine ostvariti reciklažu visokih 95 posto otpadnih vozila.
– Do sada smo postojećom tehnologijom reciklirali oko 75 posto vozila. Novi projektni zadatak za nas je bio izazov, koji smo uspješno okončali. Opremu smo pojedinačno naručivali od pojedinih proizvođača i montirali u Sisku. U pogon je ukupno ugrađeno oko 250 tona opreme i vjerujem da će već iduće godine, dakle dvije godine prije roka, tridesetak zaposlenih ostvarivati obveze koje je preuzela Hrvatska – objašnjava Zoran Kefelja, tehnički direktor Grupe C.I.O.S.
Najviša čistoća
U pogon je uloženo oko sedam milijuna kuna, a kapacitet je sortiranja 10 tona mljevenih vozila na sat, što ujedno odgovara i ukupnoj količini nastajanja te vrste otpada u Hrvatskoj. Nakon primarne obrade otpadnih vozila, mljevenja, isušivanja, izdvajanja željeza i drugog, iz preostalog se otpada u pogonu za sortiranje fizičkim postupcima hladne suhe obrade, poput prosijavanja, ventiliranja, indukcijskog prepoznavanja i odvajanja metala, izdvaja devet osnovnih materijala, obojeni metali, tekstil, frakcije polimera te mineralne, inertne i gorive frakcije. Ručnim se sortiranjem na kraju može izdvojiti još desetak različitih materijala, čime se ostvaruje najviša moguća čistoća otpada.
Izdvajanje nekih materijala iz otpadnih vozila komercijalno nije isplativo, ali u Deposu tvrde da će taj trošak nadoknaditi izdvajanjem isplativijih metala.