Industrija pića jedan je od najdinamičnijih i najkompetitivnijih sektora u kojem opstaju samo najjači i najinovativniji, pa nije čudo što i vodeći hrvatski proizvođač vode i pića ovih dana širi svoj portfelj na potpuno novu vrstu pića. Po prvi puta u svojoj, 193 godine staroj povijesti, Jamnica na tržište izlazi s “hard seltzerom”, kategorijom koja u Hrvatskoj dosad nije postojala, a riječ je o alkoholnom piću razvijenom na bazi gazirane vode uz dodatak prirodnih aroma i niskim udjelom alkohola iz šećerne trske.
U trendu je neočekivano
Hard seltzeri su u SAD-u najveću popularnost stekli upravo u posljednje dvije godine i svi veći proizvođači pića u portfelju imaju barem jedan takav brend kojega svrstavaju u kategoriju sladnih pića s okusom i širu kategoriju piva. O potencijalu možda najbolje govori to što je početkom 2018. na tržištu SAD-a bilo svega 10-ak brendova hard seltzera, a lani već 65. U pandemiji koronavirusa pokazali su se najotpornijim segmentom unutar cijele industrije alkoholnih pića koju je snažno pogodilo iznenadno zatvaranje barova i restorana.
Potrošnja koja se prelila na maloprodaju lani je, primjerice u lipnju, na tjednoj bazi generirala više od 100 milijuna dolara, najmanje 50 milijuna više nego u istom razdoblju godinu ranije, što je i Jamnicu ponukalo da se približi potrošačima koji vole isprobavati nove stvari, informiraniji su i prate trendove. Receptura prvog hrvatskog hard seltzera i prvog uopće na domaćem tržištu pod imenom Barts u potpunosti se i od nule, više od godinu i pol razvijala u Jamničinom razvojno-istraživačkom laboratoriju. A kako mu je baza gazirana voda koja joj je temeljni biznis, taj poslovni i marketinški potez i nije tako neobičan, tvrde iz kompanije.
Sandy Lovković, direktorica razvoja i istraživanja Grupe pića Fortenova grupe kaže kako su im inspiracija bili upravo američki hard seltzeri. Dostupni u dva okusa, limeta-limun-đumbir te brusnica, i Jamničini imaju samo 4% udjela alkohola iz fermentirane šećerne trske i niskoenergetski su. Sadrže svega 29 kcal na 100 ml. U SAD-u ovim osvježavajućim pićima, inovaciji za koju se smatra kako bi industriju pića mogla uzdrmati i promijeniti kako je to prije 10-ak godina bilo s radlerima, najviše naginje demografska skupina punoljetnih milenijalaca.
– Naši potrošači vole novitete, a ovom kategorijom pokazujemo da smo spremni napraviti nešto drugačije, nešto van rutine i očekivanog – ističe Darko Cesarec, izvršni direktor marketinga Grupe pića unutar Fortenova grupe, te dodaje kako im se, osim na hrvatskom tržištu, otvara prilika da s Bartsom znakovita slogana “Life Less Usual” budu prvi u regiji, pa potencijal vide i na izvoznim tržištima.
Badel 1862, zadnjih godina pak puno ulaže u premiumizaciju svojih proizvoda jer želi da kvalitetu sadržaja prate i vrhunska ambalaža i pakiranje u skladu s najsuvremenijim trendovima.
– Kao lider na tržištu imamo odgovornost biti inovativni kako bismo dali poticaj cjelokupnoj industriji i njezinu rastu – ističu iz Badela.
Redovito šire asortiman lansiranjem ekstenzija najprodavanijih brendova, a zahvaljujući stvaranju novih prilika konzumacije “kod kuće”, u maloprodaji se nameće i “ready to drink” (RTD) kategorija, koja postaje sve zanimljivija.
Pivari značajno šire poslovanje u craft segmentu, a što se tiče trendova u vinarstvu, sommelieri kažu kako su vinoljupci širom svijeta bogata i slatka vina zamijenili za lakša, svježa, s manje šećera i niskim sulfitom, a taj će se trend sigurno nastaviti sljedećih godina.
U modi veganska vina
– U modi su i veganska vina, najbolji svjetski restorani imali su ih i prije pandemije, a u novonastaloj situaciji lokalni ekoproizvodi s bio certifikatom nikad nisu bili traženiji – kazao je Marino Markežić, vlasnik brenda Kabola i prvi vinar u Istri koji je još 2009. prešao na ekološku proizvodnju vina.
Zapravo se u skladu s trendovima, koji vode računa i o brizi za okoliš te održivom poslovanju, svi proizvođači pića okreću najkreativnijem i najinovativnijem koje čini razliku. Jamnica plus ovih je dana na tržište lansirala i novu ambalažu i vizualni identitet gazirane prirodne mineralne vode sa smanjenom gramaturom plastike. Samo u ovoj godini smanjit će količinu plastike za 390 tona.
Coca-Cola je nedavno predstavila i prototip papirnate boce, dok je njihova mineralna voda Römerquelle prva voda u Hrvatskoj u ambalaži od recikliranih plastičnih boca. I Cedevitino modernizirano ‘On-The-Go’ pakiranje s jedinstvenim mehanizmom otvaranja “skini, stisni, protresi”, uštedjet će 180 tona ambalažnog otpada, a što se tiče sadržaja nedavno je lansiran i okus crvene naranče.
>> VEČERNJI TV Suosnivač Nanobita Alan Sumina otkrio kako se eksperimentiranje u izradi igara pretvorilo u biznis vrijedan milijardu kuna
ta niskoenergetska pića sadrže umjetna sladila koja poboljšavaju okus ali su jako štetni za crijeva jer uništavaju floru u crijevima. ne znam zašto se o tome šuti