Ponuda tvrtke Jadranska ulaganja za kupnju 3. maja, jedina pristigla u hitro provedenom trećem krugu privatizacije za taj škver, dobila je zeleno svjetlo Fonda za privatizaciju. Danas će se o njoj očitovati i povjerenstvo za privatizaciju tog brodogradilišta, a već sutra, kako je najavljeno, u 3. maj stižu Končari, i otac Danko, koji stoji iza poslovnog pothvata preuzimanja triju hrvatskih škverova, i sin Nenad, direktor Jadranskih ulaganja. Brodogradilište 3. maj, kao i Kraljevica i Brodotrogir, Končarima se prodaje za kunu, uz u slučaju 3. maja ulaganje od 39 milijuna eura tijekom pet godina, a njihov program restrukturiranja riječkih navoza pripremljen je u 3. maju još u proljeće prošle i dorađen početkom ove godine. Ministarstvu gospodarstva dostavljen je tek nekoliko dana prije objave trećeg natječaja za privatizaciju, a Končari su ga preuzeli uz odobrenje Vlade.
Skup od tridesetak ljudi
Premda ovoga puta, kao u slučaju bivšeg potencijalnog kupca A-teca, nikoga ne prozivaju da im je ukrao plan, činjenica je da Nadzorni odbor brodogradilišta nije donio odluku o ustupanju toga programa Vladi. I predsjednica Radničkog vijeća Nada Jelinić-Starčević napominje da je preuzimanje plana zapravo kršenje uvjeta natječaja te pokazuje da se radilo o velikoj žurnosti, sve zbog EU. Ne zaboravlja istaknuti da za kunu koju daje Končar dobiva vrijednost od 500 milijuna kuna, koliko vrijedi 3. maj kad se uračuna da država vraća vrijednost nekretnina i pomorskog dobra u iznosu od 3,2 milijarde kuna. U škverskom Sindikatu metalaca, pak, upravi zamjeraju što taj plan, tvrdi glavni sindikalni povjerenik Juraj Šoljić, nikad nisu vidjeli. Inače, Končari sa suradnicima u 3. maju predstavit će svoj program velikom skupu – na sastanku će, doznaje se, biti tridesetak ljudi, od uprave i direktora proizvodnih segmenata do sindikalaca i radničkih vijeća. Sindikalci i dalje smatraju da nije vrijeme za privatizaciju, no ostaju odlučni u zahtjevima da budući vlasnik s njima potpiše socijalni sporazum koji jamči djelatnost i očuvanje radnih mjesta.
Skupi specijalni brodovi
Plan koji su sada preuzeli Končari kad ga je napravio tim od 12 trećemajskih stručnjaka pod vodstvom uprave obrazlagao je prvi čovjek 3. maja Edi Kučan. Plan dokazuje dugoročnu održivost te predviđa ujedinjavanje sadašnje Grupe 3. maj u jedno poduzeće, brodogradilište koje bi se usmjerilo na gradnju visokokvalitetnih brodova velike tržišne vrijednosti, primjerice specijalnih tankera za prijevoz agresivnih kemikalija, asfaltnih tankera kakve sada grade za Nizozemce, kabelopolagača i ropax brodova za prijevoz kamiona i putnika. Riječ je o proizvodnji u koju se brodogradilišta na Dalekom istoku još ne upuštaju i u njoj su i dalje vodeća europska brodogradilišta. Plan je napravljen za razdoblje do 2015. godine uz predviđeni godišnji prihod od 300 milijuna eura, a radilo bi ukupno 2160 zaposlenika, 800 manje nego što ih je sada u cijeloj Grupi 3. maj, te 800 kooperanata. Računa se da bi godišnji prihod po zaposleniku bio 135 tisuća eura.
Možda ću sada zvučati negativno, kako je ovo lako poklonjeno kada smo već toliko 10-tina godina ulagali u ta ista brodogradilišta. Novi vlasnik sada u startu ima \"nove ideje\" a kada one prođu. :)) Sveisto mašem bilom maramicom posljednjem napravljenom hrvatskom brodu.