Prioritet svake kompanije je poboljšanje rezultata uz istovremeno
smanjenje troškova, a to omogućava timski rad. Timski rad je važan jer
svi članovi tima dijele zajednički cilj, motiviraju jedni druge i
angažirani su da što uspješnije i efikasnije obave zadane zadatke.
No, dobar i produktivan tim nije jednostavno održavati, zbog čega je
potrebno mnogo truda da bi kao takav opstao. O tome kako održavati
odnose u timu i što uopće čini dobar tim, porazgovarali smo s
direktoricom Sektora prodaje Generalturista Romanom Siretz,
direktoricom Sektora ljudskih resursa i ureda uprave Kvarner Vienna
Insurance Group Gordanom Frgačić i poslovnom konzultanticom Natašom
Trojak.
– U idealnim uvjetima dobar tim bi bio kao onaj iz filmske uspješnice
“Oceanovih 11” – grupa ljudi od kojih svaki ima neku specifičnu
vještinu, izvanredno se nadopunjuju i zajedničkim snagama uspješno
rješavaju težak i kompleksan zadatak. Realnost je, nažalost, drugačija
i rijetko imamo priliku sjesti i selektirati tim – najčešće dobijemo
već određene ljude s kojima moramo raditi. Zato je jako važno da
upoznamo ljude, kako bismo mogli ispravno podijeliti uloge u timu,
moramo biti senzibilni za njihove različitosti, koje su važnije nego
njihove sličnosti.
Podjela uloga i te kako utječe na međuljudske odnose u timu, jer ako
ljudi nisu zadovoljni svojom ili tuđim ulogama, sigurno će doći do
nezadovoljstva – objašnjava Gordana Frgačić. Neke od koristi timskoga
rada su te da tim može imati sva potrebna znanja i vještine, a
pojedinac ne. Riječ je o povećanom angažmanu zaposlenika, smanjenju
stope odsutnosti te zadržavanju kontinuiteta u poslovnim procesima,
smanjenju konflikata, poboljšanju kreativnosti i inovacija.
Romana Siretz
- direktorica Sektora prodaje u Generalturistu
U timskom radu zaposlenici osjećaju da daju doprinos ostvarenju
zajedničkih ciljeva, imaju zajedničku viziju te ono što je izuzetno
važno – fleksibilnost. Ona je danas vrlo važna na tržištu sve
zahtjevnijih klijenata i lako se gubi na konkurentnosti ako niste
spremni brzo reagirati na zahtjeve – nastavlja Frgačić.
Emotivna inteligencija
– Uspješan tim nije lako složiti. Kako će biti složen tim ovisi o
situaciji kao i o zadatku. Emotivna inteligencija strašno je važna za
dobar rad tima. Ona je sposobnost ili rad na samome sebi koji dovodi do
razvijanja samosvijesti i samodiscipline svakog individualca, zatim
vještine čitanja drugih, poznavanja njihovih reakcija, učinka jedne
osobe na drugu – ističe Romana Siretz. Vrlo je važna i sposobnost
učenja iz pogrešaka, jer pogreške nisu tu da nas kažnjavaju, već da iz
njih izvučemo nešto dobro.
– Nema pravila kako sastaviti dobar tim, jer jedna osoba može u jednom
timu funkcionirati odlično, a u drugom loše. Znači, ja možda jesam
dobar timski igrač, ali to ne znači da sam dobra za svaki tim. Važno je
znati da svi mi možemo u timu biti odlični pojedinci kojima su
dodijeljene adekvatne uloge i posjedujemo adekvatna znanja i vještine,
ali ako je vođa loš i ne daje nam povratnu informaciju, ne zna nas
usmjeravati i ne osigurava nam potrebne resurse da bismo dobro obavili
svoj zadatak, to što smo svi mi odlični opet neće ništa značiti –
smatra Nataša Trojak. Dobar voditelj tima trebao bi biti dobar
komunikator, ali i dobar slušač, mora biti sposoban donijeti odluku,
ali istovremeno biti oprezan, asertivan i senzibilan, dinamičan i
tolerantan, objašnjava Gordana Frgačić.
– Nemoguće je opisati dobrog voditelja jer njegove osobine često
isključuju jedna drugu. Prije svega mora dobro poznavati samoga sebe,
odnosno svoje jakosti i nedostatke i mora davati osjećaj sigurnosti
svome timu. No, ne smijemo zaboraviti da je voditelj tima prije svega i
osoba koja preuzima odgovornost za rezultate tima, kakvi god oni bili,
te da to treba stati u prvi plan, a ne skrivati se iza članova svoga
tima – naglašava Frgačić. Voditelj tima mora biti uzor i mora
pripremiti nekoga tko će ga naslijediti i tako ga cijelo vrijeme
odgajati.
– Svi se mi možemo razboljeti, otići na godišnji ili rodiljni i naša je
dužnost kao vođe tima na nekoga prenositi svoja znanja i kreirati ga.
Dobar voditelj kaže “mi”, a loš voditelj kaže “ja”. Iako mnogi
voditelji timova strahuju od moguće konkurencije, dobrom voditelju
treba biti u interesu stvoriti dobar tim kako bi on sam mogao ići stubu
dalje. On mora imati viziju svoje karijere – tvrdi Romana Siretz.
Gordana Frgačić
- direktorica Sektora ljudskih resursa i ureda uprave u Kvarner Vienna
Insurace Group
Tim bi kao bazu trebao imati povjerenje, podršku i sigurnost.
– Povjerenje mora postojati među članovima tima, a prije svega ga
stvara vođa, podrška znači da svi članovi tima pomažu, ako netko ima
loš dan, trebamo znati da će netko uskočiti umjesto nas i zamijeniti
nas. I treća je sigurnost, koja znači da unutar svoga tima bez straha
od posljedica mogu iznositi svoje ideje, a sve se to stvara kroz
komunikaciju – kaže Nataša Trojak.
Postoje tri razvojne faze timskog rada, prva faza je dobra radna
skupina, sljedeća je administrativni tim, što predstavlja fazu kada smo
nominirali članove tima i oni formalno rade u timu, a tek nakon toga
slijedi pravi tim, a to je angažirani tim u kojem svi zajednički rade
na jednom zadatku, nastavlja Nataša Trojak. Pritom je važno razlikovati
zadovoljan od angažiranog tima, jer prvi će dati odlične zadatke, a
samo će angažiran tim dati vrhunske rezultate, odnosno i više nego što
se traži.
No, jednom kada se okupi dobar tim, najteže ga je i zadržati.
– Kada shvatimo da imamo dobar tim, zadržati ga možemo isključivo
dobrom komunikacijom. U većini kompanija iskristaliziralo se da je
postojeća komunikacija loša ili nedovoljna, ili zaposlenici unutar
kompanije uopće ne znaju koji je njihov zadatak i što bi točno trebali
raditi. Treba upoznati sve članove tima, saslušati ih, poticati da budu
što slobodniji u iznošenju svojih ideja, naučiti ih da svoje stavove
argumentirano brane u raspravama i na kolegijima. U Americi su smislili
takozvani “coffee corner” unutar kompanija. Jedan razgovor uz kavu,
odnosno neformalna komunikacija može nam puno toga otkriti ili nas
potaknuti na bolju razmjenu mišljenja – objašnjava Romana Siretz.
Tim se sastoji od
individua
Lakše je stvoriti dobar tim nego ga održavati, jer u početku u timu
vlada entuzijazam, ljudima je sve zanimljivo, no poslije sve to postane
rutina, svi očekuju nešto novo i zbog toga padne početni zanos.
– Osobno smatram da sada imam jako dobar tim, kojim se ponosim, i moram
priznati da me i samu muči pitanje kako takav tim dalje održavati. To
je velik izazov. Ne smijemo zanemariti da su ljudi u timu ipak
individue, svaka za sebe i na svoj način, svi imaju svoje
specifičnosti, ne moraju se baš uvijek svi slagati sa svima i o tome
treba stalno voditi računa. Tim treba razvijati i na stručnoj bazi,
brinuti se za karijeru i napredovanje članova tima, treba paziti jesu
li ljudi zadovoljni, odnosno angažirani – kaže Gordana Frgačić.
Pet razarača dobrih timova su: odsustvo povjerenja, strah od sukoba,
nedostatak predanosti poslu, izbjegavanje odgovornosti i nebriga za
rezultat. No, unatoč trudu i volji, nije uvijek jednostavno rješavati
probleme unutar tima. U takvim situacijama treba saslušati obje strane
među kojima je izbio sukob.
Nataša Trojak
- poslovna konzultantica
– Dala bih primjer kako riješiti probleme u komunikaciji i kako
riješiti konflikte. Uvijek volim reći ljudima da zamisle što bi
napravili da su bili na mjestu osobe s kojom su se sukobile i sagledaju
to iz druge perspektive. Nije loše ljude s vremena na vrijeme
zarotirati da vide što rade njihovi kolege, jer je uvijek u susjednom
dvorištu trava zelenija.
No, onda se iznenade kada vide zadatke drugih kolega ili timova – kaže
Romana Siretz. Novi član tima lako bi mogao narušiti odnose
među kolegama, zbog čega treba biti posebno oprezan pri njegovu izboru.
– Važno je paziti u kakav tim ta osoba dolazi. Na selekcijskome
intervjuu treba vidjeti može li se ta osoba uklopiti u postojeći tim
ili ne. Čak je bitnije hoće li se osoba uklopiti u tim od njezinih
prethodnih znanja i iskustava. Znanje se lako može steći uz uhodan tim.
Ponašanje se ne može mijenjati i zato novog čovjeka treba birati prema
ostatku tima, uz ostale poželjne karakteristike – nastavlja Siretz.
Odnose u timu može narušiti i pušač okružen nepušačima.
– Ponekad, ako trebate stručnjaka kakav se teško nalazi na tržištu
rada, morat ćete “kupiti” i neke nepoželjne karakterne osobine u korist
stručnosti, no kod češćih zanimanja to nije problem – zaključuje
Gordana Frgačić.
Pojedinac posjeduje 20 posto znanja
Timski rad kao koncept se razvija zadnjih dvadesetak godina i danas je još uvijek jako važan zato što funkcionira. Prije 40 godina jedna je osoba, odnosno pojedinac, posjedovala 80 posto znanja potrebnih da bi obavljala svoj posao, dok je 20 posto trebao dobiti od kolega iz svoga okružja, od šefa, iz literature. Danas je situacija obrnuta, pojedinac posjeduje 20 posto znanja, a 80 posto znanja trebamo dobiti od drugih ljudi, jer su znanja postala toliko usko specijalizirana da moramo biti specijalisti za jedno usko područje kojim se bavimo. Kroz tim se postiže razina znanja od 80 do 90 posto, znači, tim danas može ono što je prije mogao pojedinac.
'Team building' koristan je ako se zna što se njime želi postići
– “Team building” izuzetno je korisna stvar. Treba znati što se od njega očekuje i što se njime želi postići. Prije “team buildinga” potrebno je napraviti presjek tima, vidjeti u čemu smo jaki, a u čemu slabi. Generalturist ih organizira, a u Hrvatskoj nam je jako malo tvrtki došlo sa zahtjevom da žele poboljšati komunikaciju unutar tima, riješiti konflikte ili nešto slično. Uglavnom traže subotu i nedjelju, a tada ljudi već u startu kreću loše volje jer im je oduzet njihov vikend. “Team building” treba se organizirati tijekom radnog tjedna i tomu treba ozbiljno pristupiti – kaže Romana Siretz iz Generalturista te dodaje kako su se svi zbog upotrebe mobitela i e-mailova otuđili, zbog čega se treba više družiti. – I zajedničko druženje i “team building” izuzetno su korisni jer se zaposlenici međusobno upoznaju. Jednom smo imali “team building” na temu rješavanja konflikta i to nam je jako pomoglo – ističe Nataša Trojak. – Naš centralni događaj toga tipa su naše sportske igre koje se održavaju jednom godišnje i koje su vrlo slojevite, od zajedničkog okupljanja i proglašenja najboljih prodavača, do rezimiranja godine i informiranja o planovima i poslovanju tvrtke – tvrdi Gordana Frgačić.