Pan-pek, Mlinar, Dubravica, Dinara... šire se na atraktivnim lokacijama u svim većim gradovima kao gljive poslije kiše. Samo ih je Mlinar većinskog vlasnika Mate Škoje, u sklopu kojega su i osječke pekarnice Kruna, u ovoj godini otvorio 25, što je najbolji odgovor na krizu, ne samo u novčanicima građana koji razvijaju i nove navike obroka \"u prolazu\" nego i na trendove u pekarskoj industriji. Nakon krizne 2008. mlinarska industrija tone, a 2011. godinu zaključila je sa 73,4 milijuna kuna konsolidiranog gubitka. Pekarstvo je, naime, lani kao branša prvi put zabilježilo gubitak od 20,9 milijuna kuna, doznajemo od direktorice Žitozajednice Nade Barišić.
Dobit im rasla tri puta
Nove su pekarnice tako trend spašavanja golog poslovanja, dodaje direktor pekarskog udruženja Richemont kluba Vladimir Bulić. Iz podataka Poslovne Hrvatske iščitava se kako su, primjerice, i Mlinar i Pan-pek ili Dubravica, lani poslovali s dobiti – Mlinar ju je uvećao čak 3,5 puta! No, upravo su velike pekarnice nerijetko najovisnije o trgovačkim lancima koji robu plaćaju i do 180 dana, čak i kompenzacijom, a povrat kruha, iako imaju pravo na otpis PDV-a samo sedam posto, gotovo je 20 posto. Osim što otvaranjem trgovina lakše kontroliraju ponudu, povrat i kvalitetu te grade svoj imidž, dnevno dolaze i do svježega kapitala, objašnjava Bulić.
Direktor Mlinara Marin Picukarić kaže kako je točno da se tako smanjuje ovisnost i stvara vlastita maloprodaja prema kupčevim prohtjevima i konkurentnijim cijenama, ali u svemu tome trenutačno najveću ulogu ima skori ulazak Hrvatske u Europsku uniju. Tada će se otvoriti granice i doći će novi trgovački lanci te strane pekarnice s puno smrznutih pekarskih proizvoda. Zato oni žele zauzeti poziciju kako bi ih spremno dočekali. Dapače, ići će i na njihovo tržište pa je sagrađen i najmoderniji pekarski pogon u regiji vrijedan 40 milijuna eura.
Tržište diktira tempo
Kada je Škojo grupa 2009. preuzela Mlinar, tvrtka je imala samo četiri prodavaonice u Zagrebu i nekoliko u regiji. Danas njihova pekarska delikatesna mreža broji 140, a za dvije godine će, nadaju se, i 250 do 300 dućana.
– Riječ je o tržištu. Kupci takve proizvode traže, očekuju da su im prodajna mjesta pri ruci, da su proizvodi svježi i izbor velik, a mi pažljivo osluškujemo njihova razmišljanja i pratimo potrebe – odgovara Picukarić.