Vlada bi proračunske rupe zakrpala barem djelomično koncesioniranjem autocesta kojima sad upravljaju Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb. Ciljana je cijena tri milijarde eura, koje bi budući koncesionar odmah iskeširao i tako dobio upravljanje autocestama na 50 godina. U Vladi su u više navrata, osim cijene od tri milijarde eura ispod koje neće ići, naglašavali da koncesionar neće dobiti nikakve garancije od države poput garancije minimalnog prometa ili zaštite od valutnog rizika.
No konzultanti koje je angažirala Vlada da pripreme autoceste za monetizaciju upozorili su u svojim studijama da se cijena od tri milijarde eura može postići jedino ako se koncesionaru garantira promet i zaštiti ga se od valutnog rizika. Nedavno su stigle ponude za koncesiju na autocestama, a o njihovu broju, sadržaju kao i o tome tko ih je poslao, službeno se ništa ne zna jer su u Vladi, pozivajući se na Zakon o javnoj nabavi, sve to proglasili tajnom.
No zna se da su svoje ponude poslali hrvatski mirovinski fondovi kojima su partneri Goldman Sachs i Macquarie. Najveća je vjerojatnost da su njihove ponude na razini očekivanje cijene, ali uz uvjete garancije prometa i zaštitu od valutnog rizika. Stoga će resorni ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić biti na velikim mukama jer će mu teško biti opravdati davanje u koncesiju autoceste pod neprihvatljivim uvjetima.
Neće tražiti garanciju prometa, ali će zato ponuditi 1,5 milijardi eura
Potencijalni koncesionari na autocestama mogli bi u svojim ponudama ne tražiti garancije prometa i zaštitu od valutnog rizika, a to bi onda značilo da će cijena koju su spremni platiti za koncesiju biti znatno manja od one koju želi Vlada. Koncesija bez garancija mogla bi prepoloviti željeni iznos od tri milijarde eura. A to je onda opet neprihvatljivo za Vladu u kojoj su naglašavali da za manje od tri milijarde eura neće dati autoceste u koncesiju. U Vladi se i te kako pribojavaju ponude od, recimo, 1,5 milijardi eura bez garancija. I zato već sad razmišljaju o planu B ako plan s koncesijom propadne.
Nude tri milijarde eura i ne traže nikakve garancije
Dat ćemo vam tri milijarde eura i ne tražimo nikakve garancije – o ovakvoj ponudi za koncesiju na autocestama sanjaju u Vladi. No to je ipak najmanje moguć scenarij raspleta monetizacije autocesta jer je malo vjerojatno da budući koncesionar neće tražiti garanciju prometa i zaštitu od valutnog rizika.
Hm, izgleda da će se samo Vlada voziti auto-cestama na kojima će koncesionari određivati cijene cestarina i tražiti jamstvo prometa i to molim, bez devalvacije. Dakle, dam ti tri milijarde, a ti tjeraj sve živo, pa i volovske zaprege daa voze cestama koje si ti napravio, a ja želim ubirati cestarine, bez obzira može li to netko platiti ili ne. Krajnji rezultat, - ršum, a plača stoka sitnog zuba. Poželjet će drumovi Turaka, al Turaka više biti neće.