Taxi Cammeo nagomilao je dugove koje namjerava riješiti u predstečajnoj nagodbi, radnici odlaze iznoseći prljavo rublje poslodavca u javnost žaleći se na mala primanja i teške uvjete rada. Što je istina i tko stoji iza taksista koji su promijenili tržište, zašto od 2006. vuku tri milijuna kuna poreznog duga, ima li tvrtka budućnost, pitali smo Vladimira Minovskog, sina poznatijeg i kontroverznijeg Koste Minovskog, koji nakon košarkaške karijere preuzima upravljanje tvrtkom. Mladi Minovski o taksi biznisu uči u hodu jer je po struci trgovac, ali i najavljuje da će Cammeo, koji je počeo u Rijeci sa 13 vozila, u budućnosti biti regionalni lider.
Ostajemo vlasnici
Predstečajna nagodba uglavnom uključuje promjenu vlasničke strukture. Jeste li spremni na gubitak tvrtke?
Ne, mi ne gubimo tvrtku. Nismo ni pokrenuli postupak da bismo je izgubili.
Kako su dobavljači reagirali na pokretanje procesa?
Nisu znali proceduru pa kad su vidjeli da krećemo u predstečajnu nagodbu, prepali su se da to znači i zatvaranje tvrtke. No, kad smo im objasnili da je riječ o konsolidaciji i restrukturiranju koje bi nam dalo novi vjetar u leđa, pristali su na manji dio otpisa i reprogram dugova.
Koliko dugujete dobavljačima i koliki otpis dugova tražite od njih?
Tražili smo otpis 30 posto duga i prolongiranje plaćanja duga na 24 mjeseca. Najveći su dobavljači na to pristali. Dugujemo 4,5 do pet milijuna kuna. Tu je kredit Zagrebačke banke koja je pristala refinancirati postojeći kredit uz povoljnije uvjete, odnosno s grace periodom od dvije godine te otplatu 5 milijuna kuna duga na osam godina sa 5,5 posto kamata. Dosad su kamate bile 7,5-8%.
Nagodba ovisi o odluci države, od koje tražite da vam otpiše kamate i 70 posto glavnice poreznog duga. Koliki je dug državi i kako je reagirala na vaš prijedlog, koji podrazumijeva i reprogram na pet godina s niskom kamatom od samo 4,5 posto?
Imamo oko 12 milijuna kuna poreznog duga. Još nije donesena odluka, ali nadamo se da će država pristati na naš prijedlog.
Što ako država ne otpiše dug Cammeu. Bi li to bio kraj tvrtke?
Bilo bi nam puno teže, ali imamo rast i sve novosti, poput novog voznog parka i rezanja troškova, daju nam razlog da očekujemo bolju situaciju. Ne mislim da bi negativno rješenje bilo kraj za Cammeo, ali priznajem – bilo bi nam puno teže.
Znači, država će odlučiti o budućnosti Cammea?
I o Cammeu i o 526 ljudi koji rade u njemu.
Porezni dug od tri milijuna kuna vučete još iz vremena kada ste radili samo na riječkom tržištu. Kako je moguće da još nije podmiren?
Riječ je o dugu koji postoji od 2006., kada je Porezna uprava utvrdila utaju poreza u iznosu od 500 tisuća kuna. Mi smo se na to žalili i postupak je još u tijeku, a u međuvremenu je dug, s kamatama na kamate, narastao na tri milijuna kuna. Očekujemo da će taj sudski spor biti riješen u našu korist. I u Zagrebu smo imali gubitke zbog odgađanja početka poslovanja. Puna tri mjeseca čekali smo licencije za rad, a imali smo 150 vozila za koja smo plaćali leasing te 150 zaposlenih koji nisu radili, što nam je stvorilo minus od nekoliko milijuna kuna. Za te ljude plaćali smo doprinose, prekvalifikacije, imali smo i problema sa serverom na početku rada. Radimo dvije godine u Zagrebu, a taj se dug s početka vuče za nama i veliki nam je teret.
Možete li sve te dugove uopće pokriti iz poslovanja. Je li istina da radite po dampinškim cijenama pa ste zato upali u takve dubioze?
Za ovu smo godinu planirali prihode veće od 60 milijuna kuna, a uz uštede koje ćemo postići manjom potrošnjom goriva od čak 35 posto u novim automobilima koje smo naručili i ostalim rezanjima troškova, bit ćemo solventni. Želim se pohvaliti da smo prvi taksi u Europi koji je dobio certifikat ISO9001. Nije istina da radimo s dampinškim cijenama. Volio bih da netko provjeri kako radi konkurencija i kako je moguće da taksisti prijavljuju 70 kuna prometa dnevno. Mi smo samo lani platili 15 milijuna kuna PDV-a, a taksisti toliko u sto godina nisu platili. Nadamo se da će fiskalizacija kada dođe uvesti red na tržište. Najlakše je prozivati Cammeo jer smo najveći i jer smo razbili monopole. Taksisti obrtnici dužni su državi ogroman novac – desetke puta više nego Cammeo.
Je li istina da vaši vozači rade i do 15 sati dnevno?
Naši vozači rade 12 sati dnevno. Odlučili smo se na takve smjene jer se tako radi u cijelom svijetu. Nigdje u svijetu taksisti ne rade samo osam sati, a ne rade tako ni taksisti obrtnici. Dapače, oni rade puno više od vozača u Cammeu. Smjena od preuzimanja vozila do predaje vozila traje 12 sati, ali efektivno se radi oko osam sati.
Zaposlenici vam nisu previše zadovoljni, odlaze kvalificirani vozači i imaju puno primjedbi na tvrtku. Kako odgovarate na ta prozivanja?
Kad smo dolazili u Zagreb, konkurencija je nudila puno veće fiksne plaće i vrbovala naše djelatnike i tada nam je dosta licenciranih vozača otišlo. I na drugom natječaju za licencije neki su djelatnici otišli kod konkurencije, poput EKO Taxija, jer su mislili da će promet koji su ostvarivali kod nas lako napraviti i u drugim tvrtkama, no to se nije dogodilo. Zanemarili su utjecaj našeg brenda. Neki koji su otišli svojim su ponašanjem prouzročili otkaz, ali od početka imamo 150 vozača koji su zadovoljni, ali puno je ljudi i odustalo od tog posla jer nije lako voziti, razgovarati sa strankom i dobro poznavati grad.
Konkurenti nas sabotiraju
Prema nekim podacima, protiv Cammea su podnesene 64 prijave različitim tijelima. Zašto se to događa, što ne radite dobro?
Svima smo trn u oku, gdje god dođemo razbijamo monopol, donosimo nove stvari na tržište. Popularizirali smo taksi, koji je bio samo za određene, a danas se njime vozi triput više ljudi. Konkurencija nas je pokušala sabotirati i lažnim pozivima i brojnim prijavama. U prvih šest mjeseci poslovanja došle su nam sve moguće inspekcije. Ne kažem da smo savršeni, ali radimo najbolje što možemo i nećemo se dati smesti prijavama.
Što nakon predstečajne nagodbe? Planirate li se širiti?
Ići ćemo u razvoj, ali preko franšize u kojoj ćemo osigurati financiranje i know-how partnerima obrtnicima. Fiskalizacija u travnju donijet će priliku za rast, ali sve je to budućnost koja počinje nakon predstečajne nagodbe.
>> Cammeo pokrenuo predstečajnu nagodbu da grupa 'dođe do daha'
Koja košarkaška karijera ! Amaterska !