Jasmin Bajić:

'Ne prijeti nam bankrot. Naš je problem potkapitaliziranost'

Jasmin Bajić
Foto: Josip Regović/Pixsell
1/2
18.03.2019.
u 14:32

Predsjednik uprave Croatia Airlinesa o poslovanju hrvatske nacionalne aviokompanije i pronalasku strateškog partnera koji će joj omogućiti razvoj

Croatia Airlines prošlu je godinu prema preliminarnim podacima završila s gubitkom od 82,2 milijuna kuna. O poslovanju hrvatske nacionalne aviokompanije i procesu pronalaska strateškog partnera razgovarali smo s njezinim predsjednikom uprave Jasminom Bajićem.

Zašto je CA nakon nekoliko godina pozitivnog poslovanja opet u gubicima?
Potrebno je znati da je u 2017. računovodstveno gledano kompanija ostvarila dobit, no u poslovnom smislu zabilježila je gubitak od 114 milijuna kuna jer je dobit od prodaje slotova iznosila 138,6 milijuna kuna. Tako je u 2018. u biti poslovni gubitak smanjen za 31 milijun kuna. Lani smo zbog porasta cijena platili 71 milijun kuna više za gorivo, troškovi održavanja zrakoplova bili su 13 milijuna kuna veći. Naša je flota iz godine u godinu starija i zahtijeva sve više održavanja. Tu nema kompromisa, tako da košta što košta. Mi ostvarujemo gubitak u zimskim mjesecima, kad imamo i do 60 posto tržišnog udjela u Hrvatskoj, a ostvarujemo profit ljeti kad u Hrvatskoj imamo 100 konkurenata. Oni dolaze kad se može ostvariti profit i radi se o puno većim kompanijama od Croatia Airlinesa. Naša turistička zajednica potiče dolazak drugih aviokompanija u Hrvatsku, što je dobro za turizam, no time se stvara dodatni konkurentski problem za Croatia Airlines. Zato svakako treba vidjeti kako se nama može kompenzirati zima kad ostvarujemo gubitak.

Ali zato dobivate od države 75 milijuna kuna kroz PSO (public service obligation) ugovor na domaćim linijama.
Taj ugovor kompenzira samo razliku od cijene koštanja do onog iznosa koliko možemo ostvariti prihoda. Nemamo konkurenciju ni zimi u međunarodnom prometu, samo 10-ak prijevoznika zimi leti za Hrvatsku.

Uspoređivali ste 2017. i 2018. godinu što se tiče gubitaka, no kompanija je prikazivala dobit i od 2014. do 2017.
U tom razdoblju provodio se program restrukturiranja, on je podrazumijevao značajnu prodaju imovine. Ukupno je Croatia Airlines u tom razdoblju prodala imovine u vrijednosti 383 milijuna kuna. Prodani su zrakoplovi, motori, Pleso prijevoz, slotovi...

Jeste lani išta prodali?
Nismo. Lani smo imali negativnu medijsku kampanju, posebno intenzivnu od svibnja do kraja kolovoza. Dvije najave štrajka te medijska kampanja o navodnom problemu održavanja aviona koštali su nas oko 40 milijuna kuna.

Koliko CA ima još imovine?
Ukupna imovina na dan 31. 12. 2018. iznosila je 862 milijuna kuna. Kratkoročna 202 milijuna kuna, a dugoročna 660 milijuna kuna. Nematerijalna dugotrajna imovina, čiji se najveći dio odnosi na zrakoplove u najmu, iznosi 139 milijuna kuna. Ukupna materijalna imovina vrijedna je 496 milijuna kuna, od koje se na zrakoplove, motore i rezervne dijelove odnosi 382 milijuna kn. U vlasništvu imamo pet zrakoplova Airbus, četiri A319 i jedan A320 te sedam motora – šest za Airbus i jedan za Dash. Ostatak flote je u operativnom najmu. Unutar ovih 496 mil. kn je i ostala imovina vrijedna 58 milijuna kuna, a to se odnosi na zemljište, građevinske objekte i ostalu manju imovinu te predujam za zrakoplove od 55 milijuna kn.

Koliko još može poslovati CA na ovaj način, bez dodatnog kapitala i uz prodaju imovine?
Zato je bitno da je Vlada donijela odluku o traženju strateškog partnera u kojoj stoji da on obnovi flotu, poveća mrežu letova, poveća broj zrakoplova te da kompanija radi više na održavanju zrakoplova za druge tvrtke. Taj je proces pokrenut da bi se omogućio razvoj CA.

Prijeti li kompaniji bankrot uskoro, kao što to neki tvrde?
S vremena na vrijeme stalno se ponavlja ta priča o bankrotu. Croatia Airlinesu ne prijeti bankrot, već kompanija treba na novim osnovama stvoriti uvjete za budućnost. Mi smo potkapitalizirani i to je naš ključni problem. No i dalje funkcioniramo, zimi svaki dan obavljamo 50-60 letova, ljeti 110 letova dnevno.

Tko bi po vašem mišljenju bio najbolji izbor za strateškog partnera CA?
Ključno je ono što piše u odluci Vlade, a to je da strateški partner ponudi koncept koji će omogućiti razvoj CA. A to bi trebala biti kompanija koja će omogućiti da i mi imamo efekte ekonomike obujma. Zadaća financijskog savjetnika bit će definirati model dokapitalizacije te da identificirati i verificirati moguće investitore.

Koliki je iznos dokapitalizacije potreban CA?
Da se pokrene investicijski ciklus, potreban je inicijalni iznos od 250 milijuna kuna. Tako bismo mogli već od iduće godine imati efekt razvoja. Mogli bismo proširiti mrežu letova, uzeti dodatni zrakoplov u najam...

U kojoj je fazi nabava novih aviona Airbus, je li njihova isporuka izgledna s obzirom na financijsko stanje kompanije?
Isporuka je predviđena 2022. i 2023. Avansne uplate uredno servisiramo. I to je dio paketa koji je potrebno riješiti sa strateškim partnerom. Radi se o četiri A320neo za koje smo dosad platili 8,5 milijuna dolara avansa.

Sindikati ističu da ljudi odlaze iz CA, kakvo je stanje s aviomehaničarima i pilotima? Lani su pokušali i štrajkati, ali sud im je zabranio.
Važno je reći da održavamo zrakoplove i za druge kompanije te da smo se osposobili za najsloženije poslove. Procjene govore da u svijetu nedostaje oko 500.000 aviomehaničara. Oni odlaze i od nas, no dvojica koja su otišla u međuvremenu su se vratila. Otkako sam ja na čelu CA otišla su pak samo tri pilota. Ne manje važno je istaknuti i da smo potpisali novi kolektivni ugovor na pet godina, što svakako doprinosi boljem ozračju u kompaniji kojem svakodnevno svjedočimo.

VIDEO Pogledajte let ovog zrakoplova po jakom vjetru

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije