Cijeli proces, od ideje, nacrta, projektiranja do odlaska u proizvodne pogone, izrade, testiranja te konačne isporuke kupcu odvija se u našim tvorničkim pogonima u Kalinovcu u Hrvatskoj. Potpuno integriran proizvodni proces omogućava nam brzu reakciju na tržišne promjene, želje i potrebe kupaca diljem svijeta što je jedna od naših ključnih prednosti u odnosu na druge proizvođače. A iako hrvatske sirovine ima manje nego što bi mi željeli, sve plastične i gumeno-tehničke komponente, sve tiskane elektroničke pločice našeg dizajna te niz drugih komponenti hrvatski su proizvodi – kaže Ivan Franičević, predsjednik uprave RASCO grupe iz Kalinovca, koja se proteklih godina u svijetu nametnula kao jedan od vodećih igrača u proizvodnji profesionalne opreme za održavanje prometne infrastrukture.
Počeli s dvoje zaposlenih
Od servisa poljoprivrednih strojeva s dvoje zaposlenih u iznajmljenoj garaži, RASCO je u proteklih 29 godina izrastao u pet kompanija grupacije s 380 radnika na razvoju visokotehnoloških proizvoda, kojih je kompanija, u odnosu na prihode, veliki neto izvoznik. Zbog kompletnog proizvodnog procesa “in house”, kako kaže Franičević, brže i lakše se prilagođavaju pojedinim tržištima nego većina konkurencije, pa su danas među pet vodećih proizvođača opreme za održavanje prometnica u svijetu, uz rame Nijemcima, Dancima i Švicarcima.
– Naš portfelj se sastoji od profesionalne opreme za odleđivanje prometnica i čišćenje snijega u zimskom periodu, opreme za održavanje vegetacije uz prometnice i vodotokove i opremu za čišćenje prometnica u ljetnom periodu, vozila za višestruke namjene u održavanju urbanih površina te IT sustava koji omogućavaju efikasno upravljanje i nadzor nad svim operacijama u kojima se koriste naši strojevi – priča Franičević. Posebno mjesto unutar portfelja zauzimaju višenamjenska vozila, među kojima je malo univerzalno višenamjensko vozilo MUVO. RASCO s njime drži više od 20% globalnog tržišta takvog tipa vozila, a kao jedno od naprednih tehnoloških rješenja, kao uostalom i drugi uređaji i vozila koje isporučuje RASCO, može se efikasno pratiti i nadzirati putem IT rješenja koja su brzorastući segment poslovanja.
– Ulazak u industriju komunalne opreme dogodio se temeljem zahtjeva kupaca tijekom ranih devedesetih godina. Kako je u to vrijeme bilo relativno teško uvoziti opremu i rezervne dijelove, kompanije koje su se bavile održavanjem prometnica i vodotokova obratile su se RASCO-u, tada malom obrtu, uglavnom zbog nabave rezervnih dijelova za postojeće uvezene uređaje. Vlasnici obrta, Darko Paviša i Frane Franičević, prepoznali su tada priliku za vlastiti razvoj i proizvodnju te je RASCO danas prisutan na gotovo 40 tržišta na pet kontinenata. Izvozimo, uz par izuzetaka, u sve europske zemlje, uključujući i Rusiju, te u Kinu, Kanadu, a odnedavno i Australiju – ističe Franičević. Teško je izdvojiti najprodavaniji proizvod. No pojedinačno im najveći prihod donosi oprema za zimsko održavanje prometnica, posipači i plugovi, te bočne i stražnje kranske kosilice.
Stalno zapošljavaju
– Najviše posipača, više od 500, radi na prometnicama Skandinavije, Rusije, Francuske te diljem centralne Europe. Stotine RASCO snježnih plugova radi u Njemačkoj i Francuskoj. Naši plugovi, posipači i kranske kosilice održavaju gotovo cijelu prometnu mrežu autocesta i većine prometnica u Mađarskoj, dok najviše kranskih kosilica radi u Litvi, te u Hrvatskoj i regiji – objašnjava.
Osim HAC-a u Hrvatskoj, više je od 30 kompanija zaduženih za održavanje mreže autocesta diljem Europe koje RASCO naziva partnerima, a uz njih i tisuće manjih kupaca, od privatnih do javnih kompanija diljem svijeta.
– Ponosni smo što se naša oprema koristi za održavanje u velikim europskim gradovima. Pariz, Kopenhagen, Roterdam, Berlin, Bergen, Helsinki, Beograd, Moskva, St. Peterburg, Budimpešta, Istanbul, ali i Zagreb, Split, Dubrovnik, Osijek, Rijeka... korisnici su naše opreme, dok na naši uređaji održavaju i niz aerodroma diljem svijeta, poput najvećeg aerodroma na svijetu, novog istanbulskog IGA aerodroma kojeg od lani održava 18 MUVO vozila s RASCO čistilicama i opremom za zimsko održavanje – kaže Franičević. Napominje kako su jedini ozbiljan proizvođač profesionalne opreme za održavanje prometnica u RH i regiji, dok konkurencija u nas počiva na uvozu iz Švicarske i Njemačke.
– Volimo reći da je samo naš odjel razvoja i inovacija veći od svih naših konkurenata u Hrvatskoj zajedno – ističe Franičević. Grupacija je lani ostvarila konsolidirani prihod od prodaje od 152,2 mil. kuna, što je rast od 18,7%, dok je dobit rasla 56,5%, na 13,4 mil. kuna. No s lani započetim trogodišnjim ciklusom ulaganja u značajno proširenje kapaciteta, povećanje energetske efikasnosti i razvoj novih proizvoda vrijednim 71 mil. kuna, koji podrazumijeva i bespovratna sredstva iz Operativnog programa konkurentnost i kohezija 2014.-2020., planovi i očekivanja još su ambiciozniji. Nedostaje li im radne snage?
– Lokacija nas je prije puno godina prisilila da pomažemo edukaciju velikog broja ljudi, uključujući i više od 100 visokoobrazovanih stručnjaka od kojih mnogi i danas rade kod nas. Trenutno se u našem sustavu obrazuje osam mladih ljudi za inženjere strojarstva i elektrotehnike te 40-ak srednjoškolaca kroz učeničku praksu u pogonima – objašnjava. No kako je zbog značajnog rasta tvrtke samo lani novozaposleno oko 140 radnika, lokalni bazen talenata u sjeverozapadnoj Hrvatskoj – i inače siromašan radnicima metalske struke – iscrpljen je. Stoga su RASCO-u gotovo stalno otvoreni natječaji za inženjere strojarstva za vođenje proizvodnje i razvoj proizvoda te za proizvodne radnike, CNC operatere, zavarivače, montažere i lakirere.
Ključni partneri RASCO-a su domaće inovativne hrvatske kompanije koje razvijaju i proizvode elektroničke komponente, kompozitne materijale i slične inovativne proizvode i kroz njih ih mogu plasirati na strana tržišta bez značajnih ulaganja koja su potrebna za razvoj izvoznih tržišta. Od 2015. su pak strateški partner s njemačkim proizvođačem malih traktora i vozila za komunalno održavanje Max Holderom, koji je partnerstvom dobio 50% vlasništva nad MUVO-om, dok se njegov razvoj i proizvodnja odvijaju isključivo u pogonima u Kalinovcu.