Priča o prvom hrvatskom jednorogu priča je o pobjedi nad svim izgledima. A oni su za jednu tvrtku iz Hrvatske bili praktički nikakvi. Slično je to, rekli bismo, kao i osvajanje drugog ili trećeg mjesta na Svjetskom prvenstvu u nogometu. Trebaš znanje, upornost, vjeru, pa i malo sreće. Cijeli taj koloplet imao je utjecaja u prijelazu Infobipa preko magične granice vrijednosti od milijardu dolara.
Sretna 2020.
Prošlogodišnji je gospodarski događaj godine bila najava Infobipova IPO-a na Newyorškoj burzi. Kao i uvijek, Silvio i Roberto Kutić i Izabel Jelenić stvari su gradili polako i temeljito, strpljivo skupljajući oko sebe ljude koji će im u tome najviše pomoći. Ako se nastavi rast, okupi prava ekipa, pronađe i odgovarajuća potpora – ide IPO, koji bi Infobip gurnuo preko vrijednosti od milijarde dolara. Toliko je vodnjanski IT i komunikacijski gigant vrijedio već prošle godine negdje pred ljeto, inicijalna javna ponuda lansirala bi ga među odabrane, među apsolutnu elitu.
Sve je išlo prema planu, no i vrlo oprezno, rijetko bi se Silvio Kutić izravno referirao na mogućnost nastupa na burzi, iako je uvijek davao do znanja da je to ideja koja je vrlo snažno prisutna, doimalo se kao da se oko nje sve vrti. I onda – pandemija. Naizgled, zaustavila je sve. I činilo se da od prvog hrvatskog jednoroga nema ništa. Jer u situaciji u kojoj je Ameriku koronavirus gotovo u cijelosti paralizirao, kretanja na burzi i na The Wall Street Journalu ili Bloombergu postaju vijesti na stupcu.
I u Infobipu su prihvatili realnost, ispoštovali mjere, krenuli u rad od kuće. Nije izgledalo da će od tamo ove nesretne 2020. godine biti velikih vijesti. Sve do srpnja, kada se priča o Infobipu pretvara u – još jedan sportski uspjeh! Stigla je vijest da američki investicijski fond One Equity Partners ulaže u tvrtku iz Vodnjana 200 milijuna dolara. Konačno smo dobili prvog hrvatskog jednoroga. Infobip je vrijedio više od milijardu dolara.
Najzaslužnija za prvu vanjsku investiciju u Infobip uopće bila su dvojica nekadašnjih hrvatskih vrhunskih sportaša, Ante Kušurin, potpredsjednik fonda, bio je uspješan veslač, i Mario Ančić, vrhunski tenisač. Kušurin je u intervjuu Večernjem listu rekao da njegov fond uloženim novcem ne kupuje udjele u tvrtkama, nego očekuje da one s njim nešto naprave. A od Infobipa uvijek možete očekivati da će se nešto dogoditi, napraviti.
Uskoro sveprisutni
Silvio Kutić u intervjuu Bloombergu dva mjeseca kasnije najavio je da sljedeće godine očekuju prihod od milijardu dolara, a da je ambicija nakon velike investicije i kupiti tvrtku u Americi. Bilo bi to ostvarenje želje, Infobip je tražio uporište na najzahtjevnijem tržištu, onom američkom. Postati jednorogom velik je uspjeh, no uspjeti u zemlji jednoroga bila bi najveća pobjeda. I tako je nešto više od tri mjeseca nakon ostvarenja investicije One Equity Partnersa stigla i vijest da Infobip preuzima OpenMarket, važnu tvrtku u području rješenja za razmjenu mobilnih poruka.
Cijena – 300 milijuna dolara bruto u gotovini. Ne sjećamo se da je ijedna hrvatska tvrtka uspjela u nečemu sličnome, da kupi tvrtku u Americi, u vlastitom segmentu poslovanja, ne kao neku diversifikaciju poslovanja. Ante Kušurin u istom je intervjuu rekao da se često navodi da Infobip vrijedi milijardu dolara, no da on zapravo vrijedi mnogo više. Koliko točno, vjerojatno ćemo doznati tek iz završnih godišnjih izvješća.
No ne bismo se iznenadili da u neko skorije vrijeme ovdje objavimo da je Infobip probio i granicu od dvije milijarde. I to će značiti da će vodnjanski div biti prisutan svuda oko vas, poput Googlea, Amazona i Facebooka. Ne zaboravite, od svih poslanih SMS-ova otvori se njih čak 98 posto. Mailova tek 20 posto. Procjena Silvija i Roberta Kutića i Izabela Jelenića pokazala se nevjerojatno točnom. Stari dobri SMS, jedna od prvih mobilnih tehnologija koje smo upoznali, imala je još puno toga za reći. A nove tehnologije pogurnut će Infobip prema statusu uobičajenog u svakom kućanstvu i svakom džepu.