Iako je buduća gradnja LNG terminala na otoku Krku investicija vrijedna 800 milijuna eura, hrvatsko gospodarstvo, odnosno domaće tvrtke od tog posla mogle bi dobiti samo mrvice.
Šljakerski poslovi
U izgradnji terminala za ukapljeni prirodni plin udio hrvatskih tvrtki trebalo bi biti 40 do 45 posto. Međutim, kako raste složenost poslova, tako i udio hrvatskih tvrtki opada i mogao bi iznositi tek oko pet posto, dok bi u najjednostavnijim, tzv. zemljanim radovima hrvatske tvrtke sudjelovale sa čak 95 posto. Tvrdi to Mario Polla, voditelj odsjeka industrije u riječkom HGK koji u ime 20-ak tvrtki samo iz Primorsko-goranske županije, koje bi mogle sudjelovati u izgradnji LNG terminala, traži od Vlade RH, ali i nadležnog ministarstva gospodarstva da pronađu model kako bi se Adria LNG konzorciju uvjetovalo da hrvatske tvrtke, naravno ako su konkurentne i zadovoljavaju jednake uvjete kao i strane, ipak dobiju prednost budući da je riječ o investiciji na hrvatskom teritoriju.
– Ispada da bi našim tvrtkama pripali samo slabije plaćeni, šljakerski poslovi, dok bi one složenije i profitabilnije poslove dobivale strane tvrtke. Zato tražimo da Adria LNG, kad se bude raspisivao natječaj za glavnog izvođača radova, u tenderu uvjetuje udio hrvatskih tvrtki pri odabiru podizvođača – objasnio je Polla koji je pisao i premijerki Kosor. Aris Večerina, član uprave Mack Project Engineering Groupa, riječke tvrtke koja bi koordinirala tvrtke koje bi sudjelovale u izgradnji LNG terminala, tvrdi pak kako se i pri izgradnji plinskih platformi u Sjevernom Jadranu u tenderima uvjetovalo sudjelovanje hrvatskih tvrtki u toj investiciji.
Bez povlaštenih
– I to što je Ministarstvo gospodarstva odlučilo da se neće osnovati tvrtka LNG Hrvatska koju bi činili Ina, HEP i Plinacro i koja bi u LNG konzorciju imala 25 posto, nego će svaka od te tri tvrtke samostalno pregovarati o svom udjelu u LNG-u govori u prilog tome da će hrvatsko gospodarstvo imati slabu korist od tog projekta – tvrdi Večerina. No, u Adra LNG konzorciju koji zasad čine E-ON, Total, Geoplin i OMV ne misle tako. Glasnogovornica Andreja Pavlović tvrdi kako je konzorcij hrvatskim tvrtkama dao više od godinu dana da se pripreme za sudjelovanje u tom projektu, ali kako zbog specifičnosti i složenosti određenih poslova u izgradnji LNG-a domaće tvrtke nemaju za njih ni iskustvo ni znanje. Iako, nastavila je, hrvatske tvrtke ne mogu imati povlašteni položaj u odnosu na strane ipak će se o njima voditi računa. Jednak odgovor dobili smo i u Ministarstvu gospodarstva gdje kažu kako će se neslužbenim kanalima zalagati za njihovo sudjelovanje u projektu.
Država ima OBAVEZU dati posao domaćem izvođaču. Nema tu nikakvog ALI, MOŽDA!!!!! Je li Njemačka država prsoula puste milijarde eura Opelu - jest! Suverena država u trenucima krize donosi svoj i nova pravila.