TRŽIŠTE EDUKACIJA

Osobni razvoj preduvjet je poslovnog razvoja svakog zaposlenika

08.11.2008.
u 10:41

Sudionici okruglog stola zaključili su da će se u budućnosti tržište edukacija još više razvijati te da će se osim na vještinama raditi i na promjeni karaktera

Da bismo danas ostali konkurenti na tržištu, potrebne su stalne dodatne edukacije i treninzi. U Hrvatskoj je još uvijek toga svjestan samo top i srednji menadžment, dok pojedinci, što zbog manjka motivacije, što zbog nedovoljno financija, još uvijek nisu dovoljno uključeni u taj proces cjeloživotnog obrazovanja. Iako su tvrtke koje se bave osobnim i poslovnim razvojem na našem tržištu više od deset godina, tržište edukacija kod nas još uvijek nije dovoljno razvijeno.

– Mi u Hrvatskoj, u usporedbi s Europom, nemamo javnu svijest o tome da nakon najviše pet godina posjedujemo poluznanje, da jedan studij više nije dovoljan za profesionalni život te da u poslovnom svijetu nemamo šanse dugoročno preživjeti ako zaista stalno ne radimo na sebi. Opet, u usporedbi s Europom, nema ni poticajnih sredstava za pojedinca i za njegov razvoj.

U Europi ima jako puno programa za razvoj. Recimo, Europa traži od svih članica da se do 2010. godine 13 posto svih stanovnika određene države uključi u proces cjeloživotnog učenja. U Hrvatskoj nemamo nikakvih ozbiljnih statistika i nikakav uvid u sredstva uložena u tu svrhu, pa prema tome niti ne znam koliko je postotak uključen u proces učenja tijekom čitavog života.

U jednom EU projektu je rečeno da je 1,8 posto cijelog stanovništva na neki način sudjelovalo u ovom procesu, što je ogromna razlika od 13 posto koje traži EU i tu se vide ogromni deficiti – tvrdi Ivanka Springer, direktorica WIFI instituta koji se bavi cjeloživotnim učenjem i dio je Austrijske gospodarske komore. U Austriji, nastavlja Springer, poslodavci plaćaju 39 posto edukacije (od njihovih 400 tisuća polaznika), 37 posto plaćaju polaznici sami za sebe, no kod nas je i platna moć mnogo niža nego u Austriji, a i poticajna sredstva države su drugačija.

– Austrija ima budžet od 2,5 milijardi eura za cjeloživotno učenje, dok se u Hrvatskoj niti ne spominje budžet, a pogotovo se ne pokreću aktivne kampanje po tom pitanju. Ljudi moraju biti osviješteni koliko je to važno i da to nije dodatno znanje već nužno kako bismo (p)ostali konkurentni na tržištu – smatra Springer. Ipak, mnogi pojedinci koriste budžete svojih tvrtki, kao i njihov opći plan razvoja kako bi krenuli na neku od edukacija ili treninga.

Ulaganjem do konkurentnosti
– Svi treninzi s obzirom na današnju platežnu moć za pojedinca nisu pristupačni, onda to uvijek na kraju ipak bude na inicijativu tvrtke. U zadnje vrijeme i pojedinci sve više prepoznaju važnost ulaganja u sebe i sve više razmišljaju o razvoju svoje karijere, jer na kraju krajeva, svoju karijeru ne možete ostaviti na razmatranje samo poslodavcu, nego i sami morate razmišljati kako ćete biti konkurentni – kaže direktorica Educe mix Gordana Matković.

Na svoju inicijativu pojedinci ipak najviše odlaze na treninge govorništva, na koje se neki odlučuju još u srednjoškolskim danima.

– Moje područje je govorništvo, koje nije samo poslovna vještina, pa je kod mene puno veći interes pojedinaca, primjerice roditelja koji žele svoju djecu upisati na treninge govorništva jer škole nisu obuhvaćene ovim programom. Mi imamo dva tipa seminara, jedan je otvoren za građanstvo, a drugi su naši “in house” treninzi. A dolaze mi i političari na individualna savjetovanja – objašnjava direktorica Cicerona Mirela Španjol Marković.

Budući da se za programe ispod 80 sati ne smiju izdavati certifikati, većina sugovornika izdaje potvrde za treninge koji traju po nekoliko dana, dok za one duže, izdaju diplome. No, većina se slaže da samo uvjerenje o završenoj edukaciji i nije bitno, jer polaznici stječu konkretna znanja i vještine koje poslodavci mogu odmah primijetiti na poslu.

Problem je što velik broj polaznika treninga na njih dolazi samo zato što ih je tvrtka poslala, što otežava rad s dijelom grupe koja je spremna na učenje. Zbog toga bi tvrtke trebale bolje iskomunicirati treninge sa zaposlenicima i objasniti im zašto je važno da ih prođu.

– Velika je odgovornost na ljudskim resursima, na koji način oni iskomuniciraju potrebe za treninzima svojim djelatnicima. Bitno je to iskomunicirati kao dio motivacije, reći im: “Mi računamo na vas, ulažemo u vas i prema tome vi ste s tim znanjem konkurentni na tržištu.” U tom će se slučaju i taj čovjek ponašati odgovornije prema tome znanju i na treninge doći s voljom da uči – ističe Gordana Matković. No, ljude koji ne dolaze na treninge s voljom za učenje dobar trener odmah primijeti.

– Odmah prepoznate ljude koji su tamo samo zato što im je netko naredio da dođu, vidite to po njihovoj neverbalnoj komunikaciji, jer verbalno uopće ne komuniciraju. A ako komuniciraju, onda je to uvijek u negativnom segmentu, u smislu nekakvog miniranja cijelog treninga. Međutim, iskusni trener sigurno može u jednom određenom vremenu i te osobe dobiti na svoju stranu.

Moja iskustva su da je potrebno pola sata do četiri školska sata da ih pridobijem da se aktivno uključe u rad – tvrdi ravnatelj Centra poslovne izvrsnosti Ivica Kocman. Da dobra komunikacija poslodavca i zaposlenika uvijek urodi plodom, smatra i voditeljica razvoja poslovanja u Gentisu Danijela Govorčinović.

– Naša je zadaća upozoriti poslodavce na to koliko je bitno objasniti zaposlenicima unaprijed zašto ih šalju na trening i koji je očekivani rezultat njihove edukacije. Naša je uloga olakšati im proces učenja, potaknuti ih da osvijeste područja koja trebaju razviti i poboljšati, nositi se s njihovim otporom promjenama i raditi aktivno na rješavanju stvarnih problema iz njihove prakse – tvrdi Govorčinović.

Znanje pridonosi probitku
Znanje pridonosi probitku pojedinca i organizaciji koja ga posjeduje, ono ima stratešku ulogu u vođenju moderne organizacije. Ona poduzeća čiji zaposlenici imaju te karakteristike posjeduju dragocjen intelektualni kapital čiji je rezultat uspješno i profitabilno poduzeće, tvrdi Gordana Matković. A osobni razvoj je jako važan da bi mogli početi s poslovnim razvojem.

– Mi u Hrvatskoj, ali i ljudi u Europi, imamo jako razvijenu individualnu svijest, a kako ja najviše radim s top menadžerima, onda znam da na individualnoj razini tvrtka funkcionira onako kako razmišlja top menadžer ili direktor uprave. Ako je on otvoren za komunikaciju, onda će i menadžeru biti lakše opravdati troškove za edukaciju.

Znanje je moć i vani je puno više razvijena ta kolektivna svijest i odgovornost za prenošenje znanja na mlađe kolege i buduće nasljednike. Nama je kapitalizam donio grčevitu borbu za osobni uspjeh, zadovoljenje osobnih interesa, pa se to nažalost vidi i u edukaciji – rekla je Mirela Španjol Marković. Iako se gotovo svi treninzi odrađuju u grupama od desetak osoba, individualni su mnogo produktivniji za pojedinca.

– Na individualnim treninzima imate priliku raditi na promjeni mentalnih modela. Većina treninga na našem tržištu usmjerena je na razvoj vještina kao što su prezentacijske vještine, komunikacijske vještine, pregovaranje, prodajne vještine... Međutim, nešto tu nedostaje, tu dolazi dio koji je još prilično nezastupljen na našem tržištu, to je taj razvoj mentalnog sklopa i promjena karaktera, i to je ono što će činiti razliku od čovjeka do čovjeka i činiti ih konkurentnijim – smatra Danijela Govorčinović.

Edukacija je prijenos znanja, ali i nešto mnogo više.

– Edukacija ima tri cilja, jedno je prijenos znanja, druga je zabava koja je legitiman cilj svake edukacije, pri čemu mislim da mi, da bi se zadržali na tržištu moramo biti jako dobri glumci i zabavljači da bismo polaznike mogli motivirati, što je treća strana edukacije – tvrdi Mirela Španjol Marković.

Svi polaznici nakon treninga žele, bez obzira zašto su došli, biti na tržištu rada cijenjeniji i više plaćeni., jer je to najveći razlog zašto netko ulaže u sebe.

– Poslovna izvrsnost je htjela otići korak dalje, pa smo kroz jednogodišnje programe pokrenuli program “Izvrsni za izvrsne”, gdje okupljamo velike tvrtke i omogućujemo svakom našem polazniku da im pošalje svoj životopis – tvrdi Ivica Kocman.

Da bi edukacije bile uspješnije i kvalitetnije, potrebni su dobro opremljeni edukacijski centri.

– Jednog kuhara ili kuhara ne možemo samo teoretski educirati već mu treba čitava infrastruktura, odnosno stručni centri gdje možemo spojiti praktičnu i teorijsku nastavu. Postoje inicijative, a i Hrvatska obrtnička komora se zalaže za tu ideju – zaključuje Ivanka Springer.


Sudionici okruglog stola

Gordana Matković - direktorica tvrtke Educa Mix
Danijela Govorčinović - voditeljica razvoja poslovanja u tvrtki Gentis
Ivanka Springer - direktorica tvrtke WIFI Croatia
Mirela Španjol Marković - direktorica tvrtke Ciceron
Danijela Govorčinović - trenerica u Gentisu

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije