Iako građani RH preferiraju fizičku kupnju i gotov novac kao najzastupljeniji oblik plaćanja usluga i robe u maloprodaji, pandemija, ali i potres u Zagrebu i okolici ubrzali su stopu rasta online kupnje i udjela bezgotovinskih plaćanja u odnosu na gotovinu.
U razdoblju od ožujka do listopada 2020. u odnosu na isto razdoblje 2019. broj online transakcija povećao se oko 34 posto, a vrijednost tih transakcija približno 38 posto – objavio je rezultate istraživanja o navikama plaćanja Tomislav Mišić, direktor Direkcije za nadzor platnog prometa u HNB-u.
Udio kartičnih plaćanja u ukupnom broju fiskaliziranih računa u cijeloj 2020. iznosio je oko 21 posto, što je za pet postotnih bodova više u odnosu na 2019. U prethodnim godinama prosječni godišnji rast tog udjela iznosio je po dva postotna boda. Udio vrijednosti transakcija kartičnih plaćanja u ukupnoj vrijednosti fiskaliziranih računa povećao se sa 44 posto na 46 posto u 2020. Autor napominje kako ti podaci potvrđuju da građani sve više počinju upotrebljavati kartična plaćanja i za manje iznose računa.
Broj beskontaktnih transakcija u razdoblju od ožujka do listopada u 2020. povećao se oko 76 posto u odnosu na isto razdoblje 2019., dok se vrijednost transakcija povećala približno 161 posto. Broj kontaktnih transakcija u 2020. u odnosu na isto razdoblje 2019. pao je za oko 29 posto, a vrijednost transakcija za otprilike devet posto.
U 2019. je u Hrvatskoj i broj platnih transakcija zadanih mobilnim bankarstvom prvi put prestigao broj platnih transakcija zadanih internetskim bankarstvom.
- Pandemija je potaknula snažan trend rasta online kupnje koji se zadržao i nakon ljetnog ukidanja mjera stožera. Također, kao posljedica povećanja maksimalnog iznosa beskontaktne platne transakcije bez primjene PIN-a povećao se broj beskontaktnih plaćanja uz zadržavanje trenda rasta i u ostatku godine. Pandemija je ostavila traga i na turističku sezonu, što se posljedično odrazilo na manju potrošnju i plaćanja inozemnim platnim karticama. Iako građani RH tradicionalno preferiraju gotov novac kao najzastupljeniji oblik plaćanja usluga i robe u maloprodaji, pandemija je i u ovom segmentu ostavila traga na navike potrošača u smislu pojačane sklonosti i ubrzavanja stope rasta udjela bezgotovinskih plaćanja u odnosu na gotovinu. U trenutku pisanja ove analize u RH su na snazi nove restriktivne mjere koje uključuju zabranu ili ograničavanje rada mnogim djelatnostima te se stoga može očekivati da će i te nove mjere utjecati na nastavak i ubrzavanje spomenutih trendova – zaključuje autor analize.
VIDEO Na inauguraciji Joe Bidena pit će se vino iz Hrvatske!