Hrvatska je među šest zemalja središnje Europe imala najveći pad BDP-a i najveću godišnju stopu pada osobne potrošnje, od tri posto, no bruto premije pale su joj znatno manje od ostalih zemalja pogođenih krizom, a profitabilnost je veća samo u Češkoj. Pad bruto premija u Hrvatskoj iznosi 11 posto i tek je Poljska s devet posto bolja od nas, dok su se u Mađarskoj premije srozale čak 26 posto, pokazala je danas predstavljena studija konzultantske kuće Roland Berger ''Osiguranja u srednjoj Europi – potencijal učinkovitosti prodajnih kanala“.
– Većina tržišnih lidera u regiji i Hrvatskoj u kriznim je godinama smanjivala ili ugovorene premije, ili profitabilnost, nitko nije uspio sačuvati oboje – istaknuo je Vladimir Preveden, izvršni partner Roland Bergera.
Loš trenutak za prodaju
Po koncentraciji tržišta slični smo regiji te nam tri najveća osiguravatelja ostvaruju 52 posto bruto premije. No, cijela je regija još uvijek ispod prosjeka zapadne Europe po razvijenosti tržišta osiguranja.
– Posebno Hrvatska ima prostora u životnom osiguranju koje se smatra mjerilom razvijenosti sektora – poručio je Frigyes Schannen, direktor budimpeštanskog ureda Roland Bergera.
Na pitanje o prodaji Croatia osiguranja Schannen otvoreno kaže da nije najbolji trenutak za privatizaciju.
– Dolazim iz Mađarske koja sad ide u drugom smjeru, nacionalizacije, a ne privatizacije. Europa također ide u smjeru jače državne regulacije tržišta, mnogo su striktnija pravila transparentnosti informacija i upravljanja – kaže Schannen.
Ističe da je liberalizacija tržišta dobar izvor punjenja proračunskih rupa i unapređenja osiguravateljskog sektora te da su u Češkoj, Slovačkoj i Mađarskoj privatizirane tvrtke uspješno postale dio velikih konglomerata, mnogo investirale i postale učinkovitije.
– No, trebate se boriti za najbolju cijenu, ne prodajete samo tvrtku, nego i 30 posto tržišta! Nije posrijedi samo novac, nego i planovi kompanije za budućnost, odgovornost za utjecaj na cijelo tržište. Podcijenjenost je uvijek pitanje, prodaja ne bi trebala biti samo lov na brzi keš – kaže.
Porez osiguravateljima?
Za poljskog osiguravatelja PZU, koji sudjeluje na natječaju za privatizaciju Croatia osiguranja, kaže da je dominantan igrač u Poljskoj, s razvijenom ponudom i servisima koji bi unaprijedili i hrvatsko tržište, no mogao bi poraditi na učinkovitosti koja se popravlja, ali bi mogla biti i bolja. Hrvatsko je tržište malo i sigurno im ne bi bilo u najvećem fokusu, no Hrvatska bi za PZU bila dobra baza za ekspanziju u regiji.
O Adrisu ne zna mnogo, ni kakav bi vlasnik bio, no ističe da nema mnogo industrija koje imaju visoku profitabilnost; u duhanskoj industriji odakle dolazi ona pada, no u osiguranju još raste.
– U Mađarskoj nema osiguranja u državnom vlasništvu, ali država uzima porez iz profita. To je također opcija ako je sektor profitabilan – zaključio je konzultant.
>>Potraživanja ne može naplatiti 80 posto poduzeća, šteta u EU 340 milijardi eura