- Na našu, a i na svoju nesreću, Bandić vjerojatno ide u predsjedničku utrku. Ne mogu ga zamisliti da predstavlja Hrvatsku u UN-u.
Tim je riječima profesor Ivan Šiber s Fakulteta političkih znanosti odgovorio na prvo pitanje i otvorio izuzetno živahnu panel raspravu o političkom marketingu na Weekend Media Festivalu koji se održava u Rovinju.
Na pozornici su se uz Šibera pojavili profesorica Marijana Grbeša, Dejan Verčić (Pristop, Slovenija), Krešimir Macan (Manjgura) i Boris Malešević (Designsystem), a moderatosku ulogu odigrao je Mislav Bago (NovaTV). Glavna tema oko koje se vrtjela skoro dvosatna diskusija bilo je stanje uoči predsjedničke kampanje i šanse koje imaju neki od kandidata.
- Kampanja je već počela - dijagnosticirala je stanje Šiberova kolegica s FPZ-a profesorica Marijana Grbeša. Predviđa da će glavni kriterij za uspjeh biti dojam o kandidatu, dok će stranačka pripadnost biti važna, ali ne presudna.
S time se složio i Dejan Verčić koji smatra da je zasad kampanju obilježio umor od HDZ-a tako da više kandidata ima ravnopravnu šansu za pobjedu. Postoji i jedan izrazito dosadan i bezličan kandidat, dodao je Verčić, koji je tek na nagovaranje moderatora Mislava Bage priznao da misli na Josipovića. SDP-ov kandidat većini je sudionika zapeo za oko i uho kao primjer loše i statično vođene kampanje.
- On će biti veliki izazov za marketinške stručnjake i bit će zanimljivo vidjeti kako u Josipovića 'unijeti ljutu papriku' - rekao je Šiber. Pohvalio je čovjeka iz branše, Krešimira Macana, i citirao bosansku šalu: Pita se od svega može napraviti osim od 'nečega'.
- A Macan je u Splitu dokazao da se pita može napraviti i od 'nečega' - završio je Šiber aludirajući na uspješnu Macanovu kampanju za Keruma i izazvao salve smijeha iz publike.
Priča o kandidatima često se vraćala na SDP-ovog čovjeka, međutim, iako je Josipović detektiran kao dosadan, gotovo svi su se složili da ga vide u drugome krugu izbora, većinom kao gubitnika.
Drugi slučaj oko kojega su se isplele razne teorije i predviđanja bio je Nadan Vidošević i uloga sadašnjeg predsjednika Mesića na rezultate izbora. Ono što se Vidoševiću 'spočitava' zasad je nedostatak širine u kampanji jer nitko od stručnjaka još nije vidio neki Vidoševićev angažman izvan područja ekonomije. A u ovoj kriznoj situaciji, kako je istaknuo Boris Malešević, nije toliko bitno da predsjednik bude ekonomist, ali bi morao biti humanist.
Niti u političkom smislu, Vidošević nije dovoljno jasan jer bi, prema Šiberovom mišljenju, budućeg predsjednika već sada trebalo priupitati hoće li imati hrabrosti za neke poteze slične npr. Mesićevom smjenjivanju 12 generala.
- U cijeloj priči oko percepcije naših predsjedničkih kandidata velika je uloga medija. Birači su nam politički neobrazovani, mediji još i doprinose takvom lošem stanju, a uza sve to već postoje politički brandovi na našoj sceni. Bandić, čovjek kojega se i izvan Hrvatske percipira kao 'onoga tko rješava probleme' mora samo ostati – Bandić, - prognozira Malešević. Za razliku od njega, što više Josipović bude Josipović, to su mu šanse manje.
Ostali kandidati su ostali pomalo u zapećku rasprave, ali je spomenuto kako Vesna Pusić odgovara profilu predsjednice jer ima sve karakteristike koje su važne (mogla bi suvislo predstavljati Hrvatsku u UN-u). Međutim, u personaliziranoj predsjedničkoj kampanji ništa od toga nije previše bitno.
Najzanimljiviji dio rasprave o političkom marketingu dogodio se poslije glavnog dijela diskusije kad su iz publike krenula pitanja o plaćama marketinških stručnjaka i novinara te tko bi zapravo trebao javnosti ispostaviti svoje račune. Bago je priupitao Macana može li se znati za koga radi i kolika mu je plaća. Macan je brzometno vratio lopticu na Bagin teren:
- A hoćeš li ti reći kolika je tvoja plaća?
- Ali mene ne plaćaju porezni obveznici, odgovorio je Bago i izazvao smijeh i proteste iz publike.
Bivši HTV-ovac se nakratko uspio sukobiti i sa Šiberom koji ga je podsjetio na HTV-ov cjenik. Šiber je Bagu pozvao da usporedi zaradu nekih stručnjaka za pjevanje (7000 kn po emisiji 'Zvijezde pjevaju'), i političke analitičare koji sudjeluju u emisijama (2000 kn).
Iz publike se javila i Hloverka Novak-Srzić te pitala zašto SDP nije kandidirao Bandića?
Tad bi konačno pobijedili. A i riješili bi se Bandića u Zagrebu, zaključio je priču Macan.
Popi si malo.