Činjenica je da koliko god oprezni bili, mnoge krizne situacije jednostavno je nemoguće predvidjeti, a još manje spriječiti. Na neke stvari naprosto je nemoguće utjecati jer su izvan naše ljudske kontrole što u mnogima od nas često budi snažan osjećaj nemoći i bespomoćnosti. 47-godišnja Sofija Hajdinjak-Sremić jedna je od mnogih koji su se upravo tako osjećali svjedočeći razornoj snazi serije potresa u prosincu 2020. godine, i to na više lokacija.
Iako živi u Glini u nekretnini koja je pretrpjela manju štetu, u Sisku posjeduje prizemnicu koja je pretrpjela značajniju materijalnu štetu. Obiteljska je to kuća u kojoj su živjeli od 1960-ih, a kompletno je renovirana 1994. godine kad su je i nadogradili. Šteta u visini od 40.000 kuna bila je iznos koji je trebalo podmiriti, iznos potreban za sanaciju i popravke na prizemnici uzrokovane potresima.
- Dogodile su se pukotine na građevinskom dijelu objekta, na spajanju stare i nove gradnje. Uslijed potresa došlo je do pucanja ulaza, terasa... Čak se odvojila i stolarija unutar kuće uslijed gibanja uzrokovanog potresima. Stolarija je iskočila iz ležišta. Spustili su se i stropovi kroz koje su išle elektroinstalacije. Sve je popadalo dolje! – prisjetila se Sofija Hajdinjak-Sremić bolnog perioda iz prosinca 2020. godine.
Od štete koja je nastala potresom, Sofija je primijetila da su joj popucale i pločice na terasi, i u kuhinji. Detektirala je i pukotine na stepenicama koje vode u donji dio kuće.
- U nekretnini se moglo boraviti, ali pod uvjetom da se sanira šteta. K tome, cijela nas je situacija još više pogodila budući da nismo mi boravili u toj kući, naime, u trenutku potresa, kuća je bila u najmu. Prestrašili smo se i bilo nam je iznimno važno da ljudi kojima smo iznajmili kuću budu sigurni. Na svu sreću, njima se uslijed potresa ništa nije dogodilo – potvrdila je.
Paradoksalna situacija na EU ljestvici
Za većinu stanovnika u Republici Hrvatskoj nekretnina je najveća životna investicija i najvrjednija imovina koju posjeduju. Prema statističkim podacima čak 91 posto ljudi u Republici Hrvatskoj posjeduje vlastitu nekretninu u kojoj živi.
Kod obitelji Hajdinjak-Sremić, za razliku od mnogih drugih, ubrzo je uslijedila sanacija štete. Kako Sofija tvrdi, država je slala popisivače na razne lokacije kako bi izvidjeli stanje u mnogim nekretninama, pa tako i u obitelji Hajdinjak-Sremić i njihovu kuću u Sisku. Prijavila je štetu i najviše ju je interesiralo kako će teći daljnji postupak.
- Uputila sam poziv građevinskoj kompaniji koja je izašla na teren i napravila troškovnik, odnosno predračun sanacije štete temeljem kojega je kasnije postupalo i naše osiguravajuće društvo. U njemu su bile uključene „ruke“, materijali, odnosno sve što spada u sanaciju - nadodala je vlasnica kuće.
Prema podacima centralnog udruženja osiguratelja i reosiguratelja Insurance Europe Hrvatska je pri dnu ljestvice odnosno 24. na ljestvici po osiguranju imovine prema prosječnoj premiji po stanovniku. Upravo zbog toga susrećemo se s paradoksalnom situacijom, a ta je da su Hrvati, s najviše nekretnina u vlastitom posjedu, na samom dnu Europske unije kad je u pitanju osiguranje nekretnina. To pokazuje kako se ulaganje u osiguranje imovine još uvijek ne prakticira u dovoljnoj mjeri kao investicija u vlastitu zaštitu i sigurnost.
Međutim, kod Sofije Hajdinjak-Sremić to nije bio slučaj. Ova stanovnica područja pogođenog razornim potresima 2020. godine imala je osiguranu imovinu, i to njezin građevinski dio.
- Osigurali smo kompletnu kuću i to još od 2018. godine – rekla je Sofija. Razlog tome je izdavanje kuće u najam uz bojazan da ne dođe do kvarova, vandalizama ili situacija koje su izvan kontrole vlasnika kao što su vremenske nepogode.
- Danas sam zbog te odluke ponosna, potvrđuje Sofija Hajdinjak-Sremić.
Međutim, Sofiju je i dalje brinula isplata osiguranog dijela budući da je iznos procijenjene štete bio velik. Zapitala se hoće li dinamika isplate od osiguranja biti dovoljno brza. Naime, obitelj Hajdinjak-Sremić, u tom trenutku, na raspolaganju nije imala iznos potreban za popravak i sanaciju.
- Zahtjev sam na vrijeme podnijela, a što sam predala, to sam i dobila. Ljubazne sugovornice iz osiguravajućeg društva olakšale su mi sam proces prijave štete s obzirom na to da sam pristala na telefonsku prijavu – kazala je zadovoljno Sofija. Osiguranje joj je u roku od 3 mjeseca pokrilo sve troškove na temelju predračuna za sanaciju prouzročenih šteta, što je, s obzirom na veličinu štete, razuman rok, potvrđuje.
Mali iznos za veliku sigurnost
Za razliku od drugih država Europske unije u kojima je mjesečna i godišnja premija daleko viša, u 2021. godini premija osiguranja imovine u Hrvatskoj iznosila je samo 59 eura po stanovniku. Čak tri puta manje u odnosu na europski prosjek u kojemu je godišnja premija iste godine iznosila 178 eura po stanovniku.
Obitelj Hajdinjak-Sremić za prizemnicu koju iznajmljuje uplaćuje mjesečnu premiju u visini od 190 kuna, i to od 2018. godine. Tako je njihova nekretnina od 250 m2 osigurana već petu godinu.
- Ovaj iznos je u potpunosti isplativ, a meni se to i pokazalo. Znam da je ljudima teško izdvajati taj novac, ali u nepredvidivim situacijama kao što je bila ova naša, šteta je bila velika. Otkud da čovjek to odjednom pokrije? Ne govorim sad samo o potresu. Zamislite da odu cijevi, sustav za centralno, druge instalacije... Ljudi o tim stvarima ne razmišljaju dovoljno, a opet izdvajanje ovoga iznosa pruža ti svojevrsnu sigurnost i omogućuje jednu vrstu bezbrižnosti. Mnogi su oko osiguranja skeptični, ali kada gledamo druge države, ljudi osiguravaju i glačala. Imam osjećaj da naši ljudi jednostavno nisu dovoljno informirani o prednostima osiguranja – smatra Sofija Hajdinjak-Sremić.
- Stvarno sam prezadovoljna. I prije potresa imala sam razne kvarove u kući i doista njih je bilo riješeno u relativno brzom roku i bez ikakvih problema. Pukle su nam bile cijevi, imali smo problema i sa vodoinstalacijama... Ono što je bilo najbolje i što me ugodno iznenadilo, čak nas je i osoba iz osiguranja nakon tih šteta naknadno nazvala i pitala što je s pločicama na koje sam bila i zaboravila – dodala je kroz osmijeh Hajdinjak-Sremić koja s osiguranjem imovine ima samo pozitivna iskustva.
Što sve pokriva osiguranje građevinskog dijela objekata?
Sve dijelove građevine, sve zidove (nosive i pregradne), ugrađene instalacije, podne i stropne obloge (boje, pločice, parketi), balkone, terase, fasade, rolete te svu ugrađenu opremu poput one za grijanje i hlađenje, sanitarnu opremu i slično. Predmet osiguranja je građevinski objekt, odnosno kuća ili stan koji se koristi isključivo za potrebe stanovanja (uključujući pomoćne objekte i prostorije) dok u ovu kategoriju neka osiguravajuća društva svrstavaju i vikendice. Važno je naglasiti kako ovom vrstom police osiguranja nije pokriveno osiguranje stvari unutar kućanstva kao ni osiguranje od rizika potresa koji se ugovaraju kao zasebna odnosno dopunska pokrića
Različite osiguravajuće police i brojne fleksibilne opcije
U prošloj godini osiguravajuća društva za štete prouzročene na imovini isplatila su nešto više od 1,1 milijardu kuna. Međutim, mnogi još uvijek nisu u dovoljnoj mjeri upoznati s prednostima osiguranja imovine.
I dok većina ljudi prilikom sklapanja police osiguranja imovine ugovara osiguranje građevinskog dijela objekta, osiguravajuća društva nude i mogućnost osiguranja stvari u kućanstvu. Ova polica osiguranja štiti vlasnika stana ili kuće od neplaniranih izdataka koji može imati na stvarima unutar svojega kućanstva uslijed požara, oluje, poplave, izljeva vode, provale, puknuća stakla kao i mnogih drugih rizika. Ovisno o osobnim preferencijama i mogućnostima, osiguravajuća društva nude široku lepezu pokrića za osiguranje i zaštitu vlastitoga doma.
Osnovna namjena osiguranja imovine zaštita je nekretnine od brojnih opasnosti, pa tako i vlasnika nekretnine od nenadanih i vrlo visokih troškova koji za posljedicu nerijetko imaju veliku i skupu materijalnu štetu.
Društva za osiguranje i Hrvatski ured za osiguranje (HUO), uz potporu Udruženja osiguravatelja Hrvatske gospodarske komore, pokrenuli su informativno-edukativni projekt financijske pismenosti na području osiguranja pod nazivom SIGURNIJE SUTRA kako bi potaknuli građane da aktivnije promišljaju o korištenju proizvoda osiguranja budući da smo kroz cijeli naš privatni i poslovni život izloženi različitim rizicima – od imovinskih i zdravstvenih, preko nesretnih slučajeva, pa sve do rizika za poslovanje.
Zajednički projekt financijske pismenosti SIGURNIJE SUTRA provodi se u okviru Nacionalnog strateškog okvira financijske pismenosti potrošača za razdoblje od 2021. do 2026. godine dok je primarni cilj projekta SIGURNIJE SUTRA podizanje svijesti građana o važnosti financijske pismenosti na području osiguranja.
Više informacija o svemu potražite ovdje.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim uredom za osiguranje (HUO).