Niz poznatih britanskih i multinacionalnih kompanija objavljuje ovih dana da se sele iz Velike Britanije zbog Brexita koji, što se više približava, izgleda kao da će se 30. ožujka dogoditi bez ikakvog sporazuma s Europskom unijom, u najgorem mogućem scenariju.
Izbjegavanje kaosa
Kompanija P&O, koja je kao britanski ekvivalent naše Jadrolinije, objavila je da će preregistrirati na ciparsku zastavu šest svojih trajekata, koji povezuju britansku obalu s kontinentalnom Europom. Svrha takvog poteza 182-godišnjeg pomorskog prijevoznika je zadržavanje poreznih olakšica koje proizlaze iz članstva u EU. Multinacionalka Sony seli svoje europsko sjedište iz Londona u Amsterdam.
– Tako možemo nastaviti svoje poslovanje kao i do sada, bez poremećaja jednom kad Ujedinjena Kraljevina napusti Europsku uniju – priopćeno je iz Sonyja.
Čak je i Sir James Dyson, milijarder koji je podržavao i financirao referendumsku kampanju za Brexit, odlučio preseliti svoju kompaniju Dyson, koja proizvodi usisavače, u Singapur.
Glavni direktor Dysona Jim Rowan tvrdi da to preseljenje, objavljeno baš u trenutku kad je kaotičan Brexit bez ikakvog sporazuma sve izgledniji, nema veze s Brexitom, nego se radi o “evoluciji” kompanije. Prema ovotjednom izvješću multinacionalne računovodstvene kuće Ernst & Young, banke i druge financijske institucije zbog Brexita su već preselile oko 800 milijardi britanskih funti iz Velike Britanije u ostatak Europske unije.
Procjenjuju da je to oko 10 posto ukupne vrijednosti koju drži britanski bankarski sektor, ali EY napominje da je to konzervativna procjena koja je uzela u obzir samo objavljene podatke, ne i ono što se događa u tajnosti, kao priprema za scenarij Brexita bez sporazuma. Mnogi proizvođači automobila koji imaju tvornice u Velikoj Britaniji također se pripremaju za izvanredno stanje i kaos koji bi mogao uslijediti u slučaju da se 30. ožujka probude u zemlji koja je izašla iz Europske unije bez ikakvog prijelaznog razdoblja i bez ikakve sigurnosti za poduzeća i građane.
Gomilanje zaliha
Tako je direktor Bentleya izjavio da njegova tvornica gomila zalihe kako bi bila spremna na Brexit koji je opisao kao potencijalno “ubojit” za profitabilnost Bentleya. Velike tvornice najviše zabrinjava mogućnost da granični prijelazi između UK-a i EU budu neprohodni i da zbog toga kasne dijelovi nužni za uhodanu protočnost novih automobila na proizvodnoj traci. Zalihe dijelova stoga gomilaju i BMW, Vauxhall (Opel) i drugi, svi u nadi da će tako barem moći preživjeti nekoliko tjedana blokade na granicama u slučaju kaotičnog Brexita.
Novo pravilo za selfie
Ma sve je to super, ali Velika Britanija nece vise placati nesposobnost hrvatske vlasti kao i vlasti onih zemalja s ljudima nauljene kose, sjajnih cipela i debelim lancima oko vrata.