Tele2: Agencije pritišću nas jer ne mogu monopoliste

POS-agenc-txt.jpg
import
22.05.2006.
u 11:47

Pet posto tržišnog udjela zauzeo je Tele2 u prvih pet mjeseci svojeg poslovanja u Hrvatskoj. Priopćila je tako švedska središnjica tog telekom-operatera prije dva tjedna. O uspjehu, daljnjim potezima i preprekama na koje Tele2 nailazi u Hrvatskoj, razgovarali smo s Matsom Tillyjem, predsjednikom Uprave, neposrednim i prijaznim Šveđaninom koji uspješno pliva u hrvatskim poslovnim vodama.

VL: Tele2 u mnogim je zemljama poznat kao fiksni operater, u Hrvatskoj zasad nudite samo mobilne usluge. Planira li Tele2 ući u fiksnu mrežu?
TILLY: I dalje se u Hrvatskoj fokusiramo na mobilnu telefoniju. Iskreno, ne vidimo neke mogućnosti za pozitivno poslovanje u fiksnoj telefoniji. Dozvolu za fiksnu mrežu lako je dobiti, u EU čak više i ne trebate dozvole za tu vrstu telefonije, no papir ništa ne znači. Stvar je u uvjetima poslovanja, a oni u Hrvatskoj još nisu obećavajući za fiksne operatere. Svi novi operateri T-comu praktično plaćaju cijenu koju sami moraju naplatiti korisnicima i margine za zaradu su stiješnjene, gotovo ih i nema. Bi li itko kupovao, npr., banana-tvrtku u kojoj će banane kupovati za pet kuna i prodavati ih potom za pet kuna? Ne bi, naravno.
Mi možemo riskirati, uvijek se to može, ali mora postojati svjetlo na kraju tunela. U Hrvatskoj ga, barem zasad, za fiksne operatere još nema. Ne možemo ući u fiksnu mrežu dok se tržište potpuno ne liberalizira i ne zaživi zdrava konkurencija. Cijene koje za najam veza T-comu plaćaju ostali operateri apsurdne su i regulator ih uporno tolerira. Dok ne vidimo regulirano tržište, nećemo ući.
 
VL: Odustajete od te opcije?
TILLY: Samo privremeno, ne i trajno.

VL: Kakvim ocjenjujete rad hrvatskog regulatora, Agencije za telekomunikacije, jeste li zadovoljni suradnjom?
TILLY: Uspoređujući ga sa zemljama koje pristupaju EU, nije ni bolji ni gori. I u baltičkim zemljama, u kojima sam radio prije dolaska u Hrvatsku, situacija s regulacijom gotovo je ista kao u Hrvatskoj. U svim zemljama imate gotovo jednaku situaciju  bivšeg monopolista kojeg je teško dirnuti i regulatora koji rijetko vuče odlučne poteze. Isto je Švedska proživljavala prije desetak godina. Regulatorima je lakše opominjati alternativne operatere poput nas jer protiv bivših monopolista zapravo i ne mogu.
 
VL: Čim ste počeli rad, zaradili ste opomene Agencije i odgovornog ministarstva. Niste se dobro upoznali s domaćim zakonima ili...?
TILLY: Ne mislim da regulator ima posebnu misiju uništiti Tele2, više mi se čini da je politika u igri. Došli smo u Hrvatsku, potpisali ugovor o nacionalnom roamingu jer smo signalom morali pokriti cijelu Hrvatsku. Volio bih da brže možemo postaviti svoju mrežu, no ima objektivnih razloga zašto to ne možemo tako brzo. Kad smo počinjali komercijalni rad, mogli ste u gotovo svim novinama pročitati izjave pojedinaca koji se bune protiv Tele2 i prozivaju nas, a istodobno su govorili da je Hrvatskoj potreban treći operater i da građanima trebaju jeftinije usluge. Cijelo vrijeme moramo čekati građevne dozvole za svaku od stanica koje moramo postaviti. Uveli smo puno dobrih stvari, snizili smo cijene usluga, otvorili mnoga radna mjesta. Mislim da Tele2 nije zaslužio opomene regulatora. Naš je doprinos tržištu velik, a agencija se fokusirala na detalje koji, prema mojem mišljenju, nisu presudni. U tržišnoj je utakmici potpuno očekivano da konkurencija čeka naše pogreške i pokuša ih iskoristiti u svoju korist, ali posao je regulatora osigurati jednake uvjete za sve igrače u tržišnoj utakmici. Tu mislim da se radi o političkom pritisku pod kojim regulator i resorno ministarstvo opominju Tele2.

VL: Znači, ne slažete se s odlukom ministarstva da sustav za naplatu morate premjestiti u Hrvatsku?
TILLY: Što se sustava za naplatu tiče, apsolutno smo poštovali koncesijski ugovor i ništa nije sporno u tome što je naš sustav za obračun lociran u Luksemburgu, jer su podaci korisnika u potpunosti sigurni i zaštićeni te se snimaju u Hrvatskoj. Pokušali smo to objasniti agenciji i ministarstvu, ali naše argumente nisu uzeli u obzir, zakon su protumačili drukčije od naših pravnika pa smo popustili. Ne slažemo se s odlukom Ministarstva, ali je poštujemo i u procesu smo premještanja sustava u Hrvatsku.

VL: Kakvom ocjenjujete konkurentnost na mobilnom trištu i je li bitka za korisnike poštena? Hoće li cijene biti još niže?
TILLY: Rata nema, bitka je poštena. Korisnici mobilnih usluga danas doista mogu biti zadovoljni i cijenama, mislim da će cijene biti još niže, ali ne znam kad će se to dogoditi. Sigurno je samo jedno: cijene više neće rasti. Bili smo prvi koji smo uveli jeftinije usluge, ostali su nas slijedili. Budu li ostali operateri izazivali naše cijene, snizit ćemo ih opet, takva je taktika Tele2. Sada smo usredotočeni na širenje baze korisnika i daljnju izgradnju mreže.

VL: Zašto još niste objavili broj korisnika u Hrvatskoj? Premalo ih je, niste ispunili očekivanja?
TILLY: Ne, premašili smo očekivanja. Poslovna je praksa Tele2 grupe da objavljuje podatke za tržišne regije, a ne za pojedina tržišta, osim u slučaju Švedske. U financijskom izvještaju za prvo tromjesečje ove godine Tele2 grupa objavila je da u Hrvatskoj već imamo pet posto tržišnog udjela.

VL: Zašto takva poslovna praksa? Zar ne želite svoj uspjeh poduprijeti konkretnim brojkama?
TILLY: Tele2 je uvršten na Stockholmsku burzu i poslovna je praksa rezultat pravila burze i ugovora dioničara s Upravom tvrtke. Mislim da mnoge brojke koje se objavljuju u Hrvatskoj, poput primjerice SMS prometa u vrijeme praznika, nisu od koristi javnosti.

VL: Jeste li spremni hrvatskim korisnicima omogućiti prenosivost broja?
TILLY: Naše je tehničko rješenje gotovo jer ga već koristimo na mnogim tržištima. Bit ćemo spremni za uvođenje te usluge čim preselimo sustav za naplatu u Hrvatsku. Tu su i ostali operateri te treba i njih pričekati da učine svoj posao, kao i koordinaciju s regulatorom. Neće me iznenaditi ako usluga bude u uporabi tek na jesen. U interesu je Tele2 da se ta usluga uvede što prije jer će korisnici moći zadržati svoj broj s predbrojem i tako će se eliminirati još jedna prepreka za prelazak u mrežu Tele2.

VL: Smatrate li, iz perspektive stranca, da je hrvatsko tržište dovoljno otvoreno inozemnim ulagačima i dovoljno konkurentno?
TILLY: Načelno je hrvatsko tržište otvoreno, ali nije dovoljno konkurentno. To ga zapravo čini i nedovoljno otvorenim inozemnim ulagačima. U Zagreb sam došao iz Rige, gdje se Tele2 koristio poslovnim prostorom otprilike jednakim ovome koji sad ima u Zagrebu, ali je najam bio znatno jeftiniji. To je samo mali primjer, ali dobro ilustrira konkurentnost jer je skuplji već prostor u kojem radite. Dok prođete kroz ostale faze proizvodnje svojih usluga i isporučivanja na tržište, koje su također skuplje, kada te usluge stignu do krajnjeg korisnika, on će ih skuplje i platiti. No konkurentnost je složeno pitanje svake države i žao mi je što je Hrvatska vrlo nisko na svjetskim ljestvicama jer vidim mnogo potencijala. Praktičan primjer imate i u mobilnoj telefoniji, ako usporedite tržište prije i poslje dolaska Tele2.

VL: Imamo informacije da će se Tele2 javiti na natječaj za mobilnog operatera u Crnoj Gori te da ste jedan od favorita. Planira li se vaša tvrtka doista dodatno širiti na europskom jugoistoku i zemljama s kojima Hrvatska graniči?
TILLY: Tele2 je fokusiran na konsolidaciju poslovanja na tržištima na kojima posluje. U ovom trenutku nemamo ništa reći vezano uz natječaj u Crnoj Gori.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije