Mate Štetić, donedavni predsjednik uprave PIK-a Vrbovec, u rujnu je u Atlantic Grupi preuzeo poziciju glavnog direktora Strateškog poslovnog područja Kava, s glavnim ciljem usmjeravanja cjelokupnog poslovanja i organizacije tog područja k održivom i stabilnom dugoročnom rastu te unapređenja vodeće pozicije u regiji. Za Poslovni dnevnik govori o 50 godina Barcaffèa, utjecaju korone na tržište kave...
Barcaffè je 2020. proslavio 50 godina. Kako ste to obilježili?
Zbog pandemije morali smo prilagoditi sve naše procese, ali nikako nismo željeli odustati od obilježavanja 50. obljetnice brenda Barcaffè. Obilježili smo je redizajnom svojih proizvoda, koji su postali još suvremeniji i prilagođeniji potrošačkim potrebama, ali i rođendanskom kampanjom kojom sa svojim potrošačima slavimo kavu. Oglasne kampanje prilagodili smo potrebi za ostankom doma i odgovornošću prema sebi i drugima.
Kakva je daljnja strategija razvoja Barcaffèa u RH i u regiji?
Kava je najveća proizvodna kategorija u Atlantic Grupi, zaslužna za više od 20% ukupnog prihoda. Regionalni smo lider s više od 23 tisuće tona godišnje proizvodnje, nedostižni broj jedan u Sloveniji, uvjerljivi tržišni lider u Srbiji i rastući broj dva u Hrvatskoj. Ambiciozno planiramo i daljnju strategiju Barcaffèa u Hrvatskoj i u regiji, gdje osim s Barcaffèom nastupamo i s našim drugim brendovima, primarno s brendom Grand kafa na tržištima BiH, Srbije i Makedonije. Planiramo nove investicije i očekujemo rast prodaje i u maloprodaji i u potrošnji izvan kuće. Ovaj potonji segment ima izniman potencijal. Nakon prošlogodišnjeg ulaganja u Vivascaffe, nedavno smo sklopili strateško partnerstvo i s Procaffeom, jednim od najvećih proizvođača i distributera u espresso kategoriji u Hrvatskoj. Sada smo prisutni u dodatnih 1300 ugostiteljskih objekata, što je odlična baza za budući rast. Sličnu strategiju ulaganja i ambiciozne planove imamo i na drugim tržištima regije i u „on the go segmentu“, gdje bilježimo jako dobre rezultate.
Imaju li naši potrošači kave specifične navike?
Cijela regija vjerna je tradicionalnom načinu pripreme kave, „turskoj“ kavi. U maloprodaji, prodaja klasične, „turske“ kave iznosi 75%. Mi u Atlantic Grupi imamo vrlo širok portfelj i nekoliko tvornica kave – u Sloveniji, BiH, Srbiji i Makedoniji pa ponudu uspješno prilagođavamo navikama pojedinog tržišta.
Pratimo li svjetske trendove?
Barcaffè koristi najbolju sirovu kavu. Svake godine posjećujemo plantaže u Brazilu, najvećem proizvođaču kave, ali ne izostavljamo ni Kolumbiju, Burundi, Indiju. S lokalnim kušačima utvrđujemo kvalitetu kave za naše mješavine kako bi finalni proizvod bio u skladu s najvišim standardima. Stalno inoviramo načine predstavljanja kave postojećim i novim potrošačima: od proizvoda Black’n’Easy, instant-turske kave do kapsula i Lattiata. Ova godina najbolje je pokazala koliko se uistinu isplati dugoročno ulagati u brendove. Potrošači pogotovo u nesigurnim vremenima biraju sigurnost, pouzdane brendove i proizvode kojima vjeruju. Želimo osvijestiti činjenicu da se u kavi može uživati cijeli dan te modernizirati „klasičnu tursku“ tako da je približimo i mlađim generacijama.
Koji je tržišni udio Barcaffea u Hrvatskoj? Koji su tržišni udjeli ostalih Atlanticovih bendova kave u regiji?
S Barcaffèom u Hrvatskoj kontinuirano rastemo. Jedan smo od dva vodeća brenda u segmentu turske kave, od akvizicije Droge Kolinske 2010. i tadašnjih 4% tržišnog udjela danas smo na 18% tržišta i planiramo rasti. U cijeloj regiji Atlantic Grupa je tržišni lider, a u Sloveniji imamo udio od 80% tržišta „turske“ kave.
Planirate li širenje s brendovima kave i izvan regije?
Prioritet je regija, no izvozimo i u Austriju, Njemačku...
Kakvi su financijski pokazatelji za 2020. s obzirom na pandemiju, lockdown?
Službeno raspolažemo s devetomjesečnim rezultatima. Atlantic Grupa pokazala je visoku razinu stabilnosti. Ostvarili smo 3,89 milijardi kuna prihoda od prodaje, što je na razini prošle godine. Naši prethodni rezultati omogućili su nam da se u krizi fokusiramo prije svega na očuvanje zdravlja u sustavu, punu zaposlenost i zadržavanje materijalnih prava kolegica i kolega, na prilagodbe procesa za kontinuitet poslovanja i veliki tržišni angažman. Osim kao korporacija, zadovoljni smo i u strateškom području Kava. Dio prodaje koji smo izgubili u HoReCa kanalu većim dijelom nadoknadili smo u retailu. Proizvodnja je cijelo vrijeme radila bez prekida. Maloprodaja nam bilježi izvrsne rezultate, a HoReCa je ove godine u skladu sa situacijom, no radimo intenzivno na jačanju temelja za rast. Unatoč kriznim okolnostima nismo smanjivali planirana ulaganja.
Kakvu suradnju imate s Vivasom i što dalje planirate?
Naša suradnja s Vivasom tek je započela, i to vrlo dobro. Za sada je Vivascaffe u portfelju Atlantic Grupe, a s Vivas barovima i ostalim Vivas partnerima imamo izvrsnu suradnju, što ćemo, nadamo se već početkom iduće godine, podići na višu razinu.
Kakav je utjecaj imala korona na svjetsko tržište kave?
Tržište kave je stabilno. Globalni pad proizvodnje od 17% u travnju, u odnosu na isti period prethodne godine, dijelom je vratila rekordna berba u Brazilu. Procijenjeni pad potrošnje iznosi oko pola posto. Zatvaranje ugostiteljskih objekata oborile su tzv. out-of-home potrošnju kave, na koju otpada oko četvrtine globalne potrošnje. Kave trenutačno ima dovoljno, bez izraženih oscilacija u cijeni. Mi najviše kave uvozimo iz Brazila, Vijetnama, Indije i Ugande...
Koje ste zadnje investicije imali u poslovanju i koje su u planu?
Uspješno smo završili investiciju u proizvodnju instant-kave i time nastavili i pojačali investicije u proizvodne pogone te opremu za naše partnere – kupce, u ukupnom iznosu koji ove godine prelazi šest milijuna eura. Investicijski su nam planovi i u sljedećim godinama isti ili viši.