Niska cijena sirove nafte ne samo da je vlasnicima osobnih automobila olakšala točenje njihovih ljubimaca već je napravila i velike promjene u brodarskom transportu. Nafta je danas toliko jeftina da sve više teretnih brodova izbjegava Suez ploveći preko Rta dobre nade, potpuno obilazeći na putu od Azije do Europe afrički kontinent. Tako brodovi izbjegavaju Crveno more, jedan od najopasnijih plovnih putova današnjice kojim operiraju somalski pirati, ali i ostvaruju znatne uštede.
Zahvaljujući Suezu, moderna putovanja znatno su smanjila duljinu putovanja. Na primjeru putovanja od Singaporea do Rotterdama skrati se put za gotovo 6500 km! No, zbog niskih cijena nafte gubi se računica uštede jer je prolaz kroz Suez skup, a istodobno brodovima se zbog niže cijene goriva isplati dulje ploviti.
Teretni brodovi pokretani su, naime, teškim, grubim gorivom kojemu je cijena pala s 400 američkih dolara po toni, koliko je ovo gorivo stajalo prije nešto manje od godinu dana, na oko 150 dolara po toni koliko stoji danas.
Put oko Rta dobre nade duži je, no uz niže cijena goriva ta razlika troška znatno je jeftinija od naknade za korištenje Sueskog kanala. Za prolaz kanalom egipatskim vlastima svaki brod u prosjeku plaća oko 350.000 američkih dolara, a tu je i cijeli niz sitnijih dodatnih troškova poput korištenja lokalne, egipatske posade prilikom prolaza, što je obvezna procedura.
Problem brodovima nije ni to što se oko afričkog kontinenta putuje 11 dana dulje nego kroz Sueski kanal.
Naime, sirova nafta burzovna je roba koja se prodaje “u hodu”, prilikom transporta. U prosjeku, tankeru je trebalo dvadesetak dana da nađe kupca, no danas, kada je sirove nafte na tržištu u izobilju, situacija je drukčija. Sirova nafta sporije se prodaje, pa je za prodaju jednog tankerskog tovara potrebno oko mjesec dana. Ako bi prije ovog vremena brod stigao do Sredozemlja ploveći kroz Suez, morao bi čekati na prodaju usidren na otvorenom moru. Na ovaj način brodovi nisu usidreni, već plove, a vrijeme potrebno da dosegnu Europu ploveći jugom planeta otprilike je isto koliko je potrebno da se taj tovar proda na burzama u Londonu ili New Yorku.
U cijeloj ovoj priči najveći gubitnici su Egipćani koji su prošle godine proširili Sueski kanal nadajući se povećanju transporta. Zasad, dok je nafta jeftina, na tu dodatnu zaradu očito neće moći računati.
>> Novi Sueski kanal oživljava luke na Mediteranu. Hoće li i hrvatske?
Da, nafta je toliko jeftina, a mi i dalje plaćamo benzin 9kn. U vrijeme dok je Sanader bio premijer, nafta je bila 4 puta skuplja nego danas (140$ po barelu) pa smo benzin plaćali užasno skupih 7,5 kn i govorilolo se o "psihološkoj granici" od 8 kn po litri. Ali eto, Sanader je bio najveći lopov.