Ekskluzivno: Predsjednik uprave mađarskog MOL-a o naftnom biznisu

Zsolt Hernadi: Privatizacija Ine prespora, ali ide u dobrom smjeru

obz-hernadi1-txt.jpg
import
14.09.2007.
u 16:28

Predsjednika uprave mađarskog MOL-a Zsolta Hernu00E1dija prilično je teško pronaći u Budimpešti u sjedištu kompanije kojoj je na čelu. No nama je to ipak uspjelo jer se upravo vratio iz Dubaija u Ujedinjenim Arapskim Emiratima te je, dobro raspoložen, pristao odgovoriti na vrlo važna pitanja, od suradnje s Inom do gotovo neprijateljskog odnosa prema najvećem konkurentu na ovim prostorima, austrijskom OMV-u. U ekskluzivnom razgovoru ocijenio je i sadašnji trenutak privatizacije Ine, otkrio želju njegove kompanije da preuzme dodatni paket Ine te progovorio o kupnji Tifona koja je iznenadila mnoge u Hrvatskoj.  

VL: Jedan od najsnažnijih potresa u gospodarstvu srednje i istočne Europe, bez sumnje, bilo je to što je MOL-ove dionice kupio najveći konkurent, austrijski OMV. Je li to i vas iznenadilo?
– Da, to nas je prilično iznenadilo. Tijekom posljednjih sedam godina u nekoliko smo navrata razgovarali s OMV-om o mogućnostima suradnje, no nismo se dogovorili jer smo u praksi vrlo bliski jedni drugima. Radimo na manje-više istome tržištu i često se međusobno natječemo na mnogim projektima, pa i u slučaju prvog kruga privatizacije Ine. Dakle, razgovarali smo i odlučili vidjeti gdje se možemo natjecati, a gdje ne. Utvrdili smo mjesta gdje možemo stvoriti neku kombinaciju između dviju kompanija i mjesta gdje to ne možemo.

Čak je i predsjednik uprave Ruttensdorfer u intervjuu 2003. godine rekao da bi bilo nemoguće surađivati u segmentu prerade i distribucije nafte i plina te da bi bilo kakva vrsta spajanja  naših dviju kompanija bila nemoguća zbog propisa o dopuštenoj koncentraciji na tržištu. Dakle, s obzirom na tu tvrdnju i pod pretpostavkom da radimo u istome okruženju, pravila su ista za obje kompanije. S druge strane, MOL odlično napreduje sam i najučinkovitija je naftna kompanija u regiji. To smo vrlo jasno dali do znanja OMV-u i bili smo vrlo iznenađeni kad smo otkrili da su kupili 8,9 posto dionica iza naših leđa.

VL: Sada vaš najizravniji i najjači protivnik na tržištu ima 18,6 posto vlasništva u MOL-u!
– Mi ne znamo koliko dionica oni imaju. Ja samo navodim činjenice. Oni su objavili da su povećali svoj udio u MOL-u na 18,6 posto. Zatim su se tijekom OMV-ove konferencije za tisak o polugodišnjem izvješću ispravili i rekli da su povećali svoj udio na 18,9 posto. No u našem registru dionica, a prema pravilima svi moraju registrirati svoje dionice u registru, oni imaju samo – deset posto.

VL: No oni tvrde da imaju gotovo dvostruko više !
– U registru dionica. Zato kažem da ne znam koliko dionica imaju. Prema njihovim izjavama, imaju 18,9 posto.

VL: Vrlo ste oštrim riječima u medijima reagirali i na novu ponudu OMV-a. Zašto?
– Zato što njihova ponuda nije ni na koji način bila konstruktivna, nije nudila nikakvu vrijednost za MOL ili za naše dioničare. U OMV-u su željeli, kako su objavili, započeti prijateljske pregovore te kupiti preostale dionice MOL-a na tržištu za gotovinu. To se u poslovnom svijetu interpretira kao pokušaj preuzimanja. A ako je to pokušaj preuzimanja, onda bi Upravni odbor to tako trebao ocijeniti.

Upravni odbor je, kao i obično, dobio izvještaj od uprave na temelju određenih točaka prema kojima smo analizirali OMV-ov pristup: kako na dugoročne MOL-ove dioničare utječe takozvani održivi razvoj Grupe MOL koji nas zanima? Kako utječe na ostale dioničare Grupe MOL te, što je najvažnije, na potrošače Grupe MOL? Kako utječe na konkurenciju? Da i ne govorim o zaposlenicima Grupe MOL, građanima pa i zemljama u kojima imamo važan i ponekad monopolistički položaj, kao npr. u državnom sustavu visokotlačnih plinovoda u Mađarskoj, koji je u prirodnom monopolističkom položaju.

Dakle, kakav je učinak na sve te aktivnosti. Kako utječe na relevantne vlade ili političke snage u različitim zemljama središnje Europe u kojima smo prisutni, posebice u Hrvatskoj, Slovačkoj, Mađarskoj? Analizirali smo OMV-ovu ponudu, cijeli pristup i na kraju ga je Upravni odbor na temelju te analize ocijenio kao neprijateljsku, neželjenu ponudu te je odbio.

VL: U jednoj od posljednjih izjava čak ste kazali da bi bilo mnogo logičnije da MOL kupi OMV nego obratno. Možete li to objasniti?
– Da, znate, to je bilo teorijsko pitanje i teorijski odgovor. Jer, to što OMV govori o slobodnim dioničarima MOL-a i o slobodnoj tržišnoj ekonomiji, slobodnom kretanju robe, to bi tako zaista bilo na nekom idealnom tržištu. U trenutku kad sam dao tu izjavu, odgovor OMV-a na to je bio: OMV nije na prodaju! Na to sam ja rekao: Hej, kad pročitam takvo što, moj je odgovor sličan riječima Johna F. Kennedyja koji je jednom rekao da ne voli pregovore koje njegov partner započinje stavom “što je moje, moje je, pričajmo o tvome”.

To nije tržišna ekonomija. To je “tržišna ekonomija za mene, ali ne za tebe”. Po definiciji, ako bismo imali idealno tržište, onda bi MOL trebao kupiti OMV. Na idealnom tržištu učinkovitija tvrtka trebala bi kupiti onu manje učinkovitu. Promatrajući rezultate, činjenica je da je MOL brzorastuća tvrtka s najvišom učinkovitošću u svojoj osnovnoj djelatnosti, kako u istraživanju i proizvodnji (upstream) tako i u preradi i distribuciji nafte (downstream). Imamo najvišu rafinerijsku maržu u Europi. Imamo dvije najučinkovitije rafinerije u Europi, u Bratislavi i Szazhalombatti u Mađarskoj. Imamo i najviši prihod, najvišu dobit po barelu u istraživanju i proizvodnji u Europi.

VL: Na kraju se navodno uplela i visoka politika koja je trebala zaštititi interese MOL-a?
– Prvo, MOL je potpuno privatna tvrtka, a OMV je tvrtka u državnom vlasništvu. Dakle, tko je zvao koga? Drugo, da sam ja na mjestu mađarske ili slovačke vlade, gdje se nalazi tako važna imovina, kao što je rafinerija u Bratislavi i određena logistička sredstva u pozadini ili u Mađarskoj gdje je rafinerija u Szazhalombatti, logistička sredstva i sustav visokotlačnih plinovoda te upstream postrojenja, odmah bih pitao koje su posljedice na tom tržištu.

Oni i jesu pitali, a mi smo vlastima dali informacije o željama OMV-a i njihovu odnosu s MOL-om u tom smislu. A naša je vlada odlučila privatizirati MOL jer je vjerovala da je tržište, poduzetnički način razmišljanja učinkovitiji i zdraviji jer se tako može prikupiti nužan kapital kako bi se novac uložio u tvrtku i imovinu, na taj način povećavajući sigurnost opskrbe te, ne manje važno, porezne prihode, što je sve na dobrobit građana. Dakle, iz tog su razloga privatizirali tvrtku. A ne kako bi je kupila neka druga država. Ne, nipošto.

VL: Suvlasnici ste hrvatske Ine sa 25 posto plus jednom dionicom. Neki tvrde i vrlo moćan suvlasnik. Kako, gledano s vaše strane, ide proces privatizacije te kompanije? Ima li pogrešnih koraka, lutanja...?
– Smjer je dobar. Definitivno je dobar. Da budem iskren, Ina ima jako dobru strategiju. Odlučeno je da se moderniziraju rafinerije u Rijeci i Sisku. Razvoj u tom smislu, i u planovima i u projektima, jako je dobar. To će biti iznimno dobre rafinerije. Ako ja to kažem, možete biti sigurni u to jer MOL ima dvije najbolje rafinerije u Europi i poznajemo tu djelatnost.

Ina je modernizirala i svoje interne procese na temelju novog informatičkog sustava. Bio je dobar potez i proširiti se u Bosnu i Hercegovinu suradnjom Ine i MOL-a. Dobri su potezi i u istraživanju i proizvodnji, uglavnom u Siriji i Egiptu, koji jako obećavaju, kao i na poljima u Jadranu. Prema mome mišljenju, sve su to jako dobri potezi. Ako me pitate koji su potezi eventualno bili loši, ne mogu ih naći, jedino smatram da su neki procesi mogli biti brži.

VL: Dosad se MOL još nije izjasnio ni o prodaji dionica zaposlenicima Ine, braniteljima, pa čak ni o javnoj ponudi. Hoćete li nam ipak reći što mislite o tome?
– Često me pitaju osjeća li se MOL izigranim u procesu privatizacije Ine zbog prodaje udjela drugim “igračima”, a ne MOL-u. Prije svega, nitko nam nije obećao da ćemo moći kupiti više od 25 posto plus jednu dionicu državnog udjela u Ini. Nitko. Nije bilo nikakvog dogovora o tome, ni verbalnog ni pismenog. Drugo, sve što se dogodilo u privatizaciji zapisano je u Zakonu o privatizaciji Ine. Sve. Prvi korak: strateško ulaganje ili suradnja, drugo: branitelji, treće: IPO i zadnje što je zapisano u Zakonu jest prodaja dionica zaposlenicima. I to je sve.

Ostalih 25 posto trebalo bi ostati u državnom vlasništvu dok se ostatak može prodati bilo kome. Takva je odredba zakona. Vlada se drži odredaba, a mi to moramo podržati jer smo u vrijeme privatizacije ugovorno, ali i verbalno, obećali da ćemo podržati sve što je u Zakonu o privatizaciji Ine napisano. To je sve. Brzina cijelog procesa – vratimo se opet na brzinu – nije ona koju smo očekivali, ali smjer je u skladu sa svim našim očekivanjima.

VL: Nije tajna da želite povećati svoj udio u Ini. Imate li možda već spremljenu neku strategiju za takav slučaj ili ste možda već razgovarali o tome s premijerom Sanaderom?
– Ne, s Vladom smo uvijek razgovarali o dva pitanja. Prvo, da smo ispunili zahtjeve iz Zakona o privatizaciji. To je zamalo gotovo. Jedino otvoreno pitanje jest program za bivše i sadašnje zaposlenike, program prodaje dionica, koji će biti dovršen uskoro. Dakle, to je ono što smo obećali, ono čemu smo se doista posvetili. A drugo što smo rekli i političarima jest da smo u bilo kojem trenutku, ako se možemo dogovoriti o pravoj cijeni, spremni povećati naš udio u Ini. Jer vjerujemo u rezultate koje je Ina postigla. Mi dosad nismo uložili samo onih 505 milijuna dolara, što je bila prodajna cijena Ine, nego smo nematerijalnim putem uložili puno više, uložili smo neke naše vrijednosti. Prema kupoprodajnom ugovoru, 505 milijuna morali smo isplatiti Vladi, a time i građanima, i to je u redu, to je prošlo. Međutim, u Inu smo uložili puno vlastitog truda, dali svoje kadrove, te pružamo kolegama platformu za raspravu o otvorenim pitanjima, kako bi se došlo do najboljeg pristupa rješenjima. I prilično sam siguran da je Ina katkad mogla odabrati čak i bolja rješenja nego što smo odabrali mi sami. Vjerujte mi, to je zaista dobra tvrtka i ima jako dobre šanse da u budućnosti postane još bolja.

VL: U međuvremenu ste kupili i Tifon. Navodno ste ga platili više od sto milijuna eura. Ta se brojka, naime, spominje u Hrvatskoj.
– Pristali smo na adekvatnu cijenu. Uvjereni smo da je to prava cijena za tvrtku. Nikad nismo preplatili neku tvrtku. Nikad. Vrlo smo pažljivi u tom smislu. Puno puta smo rekli: Hvala lijepa, ovu cijenu više ne želimo platiti i otišli. Platili smo pravu cijenu.

VL: I što ste dobili?
– Dobar posao. Tifon je trgovac gorivom na malo i veliko s dinamičnim rastom u Hrvatskoj. Tvrtka je cijenjena i trenutačno ima 36 benzinskih postaja širom Hrvatske. Nadalje, već provode više od 20 razvojnih projekata za visokokvalitetne postaje koje bi trebale biti dovršene u sljedeće dvije godine. Sve benzinske postaje, kao i lokacije koje će tek biti razvijene, imaju dobru poziciju i moderne su tako da nećemo trebati puno ulagati kako bismo mrežu doveli do MOL-ove razine. Savršeno odgovaraju našim zahtjevima. Također, ova se akvizicija savršeno uklapa u našu strategiju razvoja u mediteranskoj regiji, s obzirom na rafineriju u Mantovi i talijansku mrežu IES.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije