PODSJETNIK Od antičkog kulta vegetacije do katoličkog simbola života

Božićna pšenica

vrt_psenica_tx.jpg
import
21.12.2005.
u 19:00

Prošli tjedan, u razdoblju od Sv. Barbare do Sv. Lucije, u široku plitku zdjelicu, tanjur ili sličnu posudicu posijali smo božićnu pšenicu.
Prije sjetve smo je isprali i prelili vodom te ostavili da nabubri preko noći. Višak vode sljedeće smo jutro ocijedili, na dno posudice položili debeo sloj vate, mekani kuhinjski papirnati ubrus, tanki sloj pijeska ili zemlje za cvijeće te posijali nabubrelu pšenicu u tanku sloju. Svaki dan malo poškropimo i za nekoliko dana pšenica je, na toplu, zračnu i svijetlu mjestu, nabubrila, isklijala, niknula i lijepo se zazelenjela. 

Preksutra, na Badnjak, kad budete ukrašavali kuću i kitili božićno drvce, pšenicu podrežite, povežite ukrasnom vrpcom  u narodu je običaj hrvatskom trobojnicom  pa stavite na stol, pokraj prozora ili pod božićno drvce uz jaslice. Ako ste u sredinu pri sjetvi stavili čašicu, izvadite je i na njezino mjesto utisnite svijeću. Kako bi što dulje ukrašavala kuću, po narodnom običaju sve do Sveta tri kralja, pšenica bi, kao i božićna jela, trebala biti u svijetloj i hladnoj prostoriji. I dalje je umjereno zalijevajte da se ne osuši, ali ne previše da ne požuti i ne popljesnivi.

U nekim našim krajevima jedna bi se posudica s božićnim žitom i grančicom jele na Badnji dan odnijela i na groblje pokojnicima.
Korijeni su toga starog običaja sijanja božićne pšenice u antičkom kultu vegetacije, koji simbolizira umiranje i ponovno rađanje prirode. U katolika  božićna je pšenica simbol života, a u narodu se vjeruje da gustoća iznikle pšenice, boja i sočnost njezinih vlati pretkazuju bolju ili lošiju žetvu iduće godine. Nakon Božića pšenica bi se davala pticama jer se ništa iz tog svetog doba nije smjelo baciti. 

Prema starim hrvatskim narodnim običajima, na Badnju noć su se u kuću unosila i tri velika panja, simbol Svetoga Trojstva, te stavljala na ognjište, a njihovim su se žarom pripaljivale sve svijeće u kući. Vjerovalo se da će vatra velikih panjeva, koja se tih dana nije smjela ugasiti, donijeti dobro cijelom domu i svim ukućanima.

Glavni član domaćinstva unosio je u kuću i slamu, kao simbol Isusova rođenja u štalici, čime se označavao službeni početak proslave blagdana Božića. Slama bi se rasprostrla po podu pod stolom, a malo se slame stavljalo i na stol i pokrivalo stolnjakom. Klasje se vezivalo u snopove, a pleli su se i vjenčići. Nakon večere, svi bi se  ukućani okupili na slami gdje bi se sjedilo i razgovaralo sve do polaska u crkvu na polnoćku.

Želite prijaviti greške?