Ponajveći svjetski touroperator, njemački TUI, za iduću godinu zakupio
je deset posto manje kreveta na Mediteranu. Nije jedini koji s velikim
rezervama priprema turističku 2009., a Hrvatska, dakako, nije izuzeta
iz tog velikog rezanja planova. Recimo, veliki britanski touroperator
Thomas Cook u Hrvatskoj za iduću će godinu zadržati Split, ali više
neće dovoditi goste u Istru.
Ponavljanje brojki
– Kriza se osjetila već ove godine. Ponovit ćemo lanjske brojke, ali
velike, tradicionalne destinacije britanskih gostiju, poput Francuske
ili Španjolske, imale su otprilike sto tisuća Britanaca manje.
Istodobno, znatno jeftinija Turska ugostila ih je čak 30 posto više,
što je 200.000 novih turista s Otoka. Osim Turske, porast broja gostiju
iz Britanije postigli su Egipat i najjeftinije europsko odredište –
Bugarska. Cijena je Britancima postala vrlo važna. A kod nas je ona za
2009. viša i to 20 posto – upozorava direktorica ureda Hrvatske
turističke zajednice u Londonu Meri Matešić.
– Nitko ne zaziva jeftinoću, ali moramo biti svjesni situacije – kaže
M. Matešić. Na to poziva i Selimir Ognjenović, direktor njemačkog
touroperatora ID Riva toursa, specijaliziranog za putovanja u Hrvatsku.
Disciplinirane Nijemce na štednju tjera već i najava krize, a ona je
sada realnost. Mnoge turističke destinacije zbog toga objavljuju da
neće dizati cijene. U Hrvatskoj su, pak, najavljena prosječna
poskupljenja od sedam i deset posto.
– Touroperatori su zbog toga vrlo oprezni u svojim planovima. Puno će
ovisiti i o tome kako se koja zemlja domaćin postavi. U Hrvatskoj se,
recimo, već nekoliko godina zanemaruju touroperatori otkako su ukinute
subvencije prijevoza izvan sezone i nulta stopa PDV-a na organizirane
goste.
Kanal je važan
Teoretski je moguće ostvariti oglašivanje uz pomoć HTZ-a, ali ni mi
koji smo specijalisti za Hrvatsku već godinama ne uspijevamo ispuniti
komplicirane uvjete. Touroperatorski je kanal važan, na taj nam način
samo iz Njemačke stiže 600.000 gostiju – kaže Ognjenović. Kolika je
neizvjesnost u vezi s idućom sezonom, govore i prognoze koje se kreću u
rasponu od ponavljanja dobrih ovogodišnjih rezultata sve do
dvoznamenkastog podbačaja.
KRIZA Najveći svjetski organizatori putovanja režu planove za 2009.