PRUŽNI PRIJELAZI Crne točke na prometnicama gdje su nesreće najčešće s teškim posljedicama

Dvije trećine pružnih prijelaza nedovoljno osigurano

24.03.2009.
u 10:09

Snažno je odjeknula vijest o prometnoj nesreći početkom ovoga mjeseca kada je, prema policijskom izvješću, na zagrebačkoj periferiji Vinko Žuljević Klica, žureći odvesti oca u bolnicu, na pružnom prijelazu navodno zaobišao spuštenu brklju. A vlak je bio brži. U nesreći je smrtno stradao njegov otac, zbog čega Žuljeviću prijeti 10 godina zatvora.

Sluh nije dovoljan
Konkretni prijelaz bio je jedan od 512 željezničko-cestovnih prijelaza u Hrvatskoj osiguran svjetlosnim signalima i branicima ili polubranicima, dok su ostala 1023 prijelaza osigurana samo cestovnim prometnim znacima i osiguranim trokutom preglednosti (geometrijski proračun koji, s obzirom na niz parametara, kao što su položaj znaka ili kut pod kojim se sijeku pruga i cesta, osigurava nesmetan vidik na prugu).

To je možda dostatna zaštita danju za dobre vidljivosti, ali noću ili po maglovitom vremenu, kad je vidljivost višestruko manja, pouzdanje samo u sluh ne čini se kao sigurna opcija.

– Nemoguće je sve željezničko–cestovne prijelaze osigurati svjetlosno–zvučnom signalizacijom jer bi to bilo preskupo, a na nekim šumskim putevima ili lokalnim prometnicama s malim prometom dovoljna je zaštita Andrijin križ i znak stop.

Osiguranje jednog prijelaza stoji oko milijun kuna. Prošlih godina tako smo osiguravali 20-ak prijelaza godišnje, a ove godine planiramo svjetlosno-zvučnom signalizacijom osigurati još 35 prijelaza – kaže predsjednik uprave HŽ Infrastrukture Mijat Kurtušić.

O sigurnosti brine HŽ
Prema zakonu, obveza brige o sigurnosti na pružnim prijelazima u potpunosti je na HŽ-u. Prošle je godine Sabor prihvatio Nacionalni program željezničke infrastrukture, prema kojem je predviđeno podizanje osiguranja na 1032 pružnih prijelaza u vrijednosti 886,5 milijuna kuna u 15 godina. Drugim riječima, više od dvije trećine svih prijelaza u Hrvatskoj nedovoljno je osigurano.

– Sigurnosna razina svakog prijelaza zakonski je propisana. Ovisi o kategoriji pruge (međunarodna, regionalna, lokalna) i o kategoriji ceste. Ali kriteriji su i frekventnost prometa, učestalost nesreća te volja lokalne zajednice da pomogne sufinanciranjem. Dobru suradnju imamo s Varaždinskom i Virovitičko-podravskom županijom – kaže Kurtušić.

Želite prijaviti greške?