U Hrvatskoj nismo navikli slušati tolike pohvale, poput onih od sudionika prošlotjednog rovinjskog skupa Svjetske turističke organizacije. Komplimente na račun naše zemlje, prirode i ljudi, ali i turističkog sektora, nije štedio ni glavni tajnik Taleb Rifai, koji je lani dobio drugi mandat za čelno mjesto te organizacije.
Očita podrška politike
– Ne, ne to nisu komplimenti, to je realnost. Imate prekrasnu zemlju i gostoljubive domaćine, a to mišljenje, kao što ste vidjeli, dijeli svih dvjesto sudionika iz cijelog svijeta, No, i neke druge zemlje imaju lijepe ili čak i ljepše plaže, prirodu, ali Hrvatska se od mnogih izdvaja po ozbiljnosti pristupa turizmu. Očigledno je da turizam ima podršku politike, visoko je pozicioniran u vašim nacionalnim planovima i zato daje rezultata. Istina, postoji još izazova, jedan od najvećih je sezonalnost. To nije kritika, s tim se suočavaju i druge mediteranske zemlje, a, osim toga, vaša Vlada prepoznaje taj problem i, koliko vidim, aktivno radi na produljenju sezone; diverzificira turističku ponudu, širi je na unutrašnjost, potiče dolaske izvan sezone... A upravo to radi ozbiljna turistička zemlja koja shvaća da sa sezonom od nekoliko mjeseci nije privlačna ni investitorima, ne rješava zaposlenost, niti može imati zadovoljne zaposlenike u turizmu. Definitivno idete u dobrom smjeru, a na cilj ćete stići kad i u siječnju i veljači budete imali turista koliko i usred ljeta.
Kada takav scenarij predviđate Hrvatskoj?
Prije desetak godina imali ste četiri milijuna turista, a sada ih imate 13 milijuna. Rijetkima u svijetu uspijeva rasti tim tempom. Uvjeren sam da do 2030. možete udvostručiti i ovu brojku i s približno 30 milijuna gostiju ući među deset najjačih turističkih zemalja svijeta.
Hrvatske turističke ambicije ne idu u smjeru tolikog broja turista. Uostalom, nije li to previše za zemlju sa samo 4,5 milijuna stanovnika?
Gledajte, jedan Monte Carlo sa 70.000 stanovnika bez problema godišnje ugosti milijune turista i to im, dakako, nije previše. Nemate razloga misliti da je Hrvatska mala zemlja, ona to u turizmu sigurno nije. Imate jako puno toga ponuditi gostima, važno je samo kako ćete upravljati tim brojkama, odnosno turistički promet rasporediti tijekom cijele godine i na području cijele zemlje.
U Hrvatskoj će uskoro parlamentarni izbori, imate li turističku poruku za buduću Vladu?
Budućoj i svim budućim vladama mogu poručiti isto; turizam se mora shvatiti ozbiljno, to nije sektor od drugorazrednog značaja za ekonomiju zemlje, nastavite jačati ulaganja u marketing i ljude, sve što investirate u turizam, turizam će itekako vratiti.
Uskoro u članstvu i SAD
U hrvatskom turizmu aktualno je pitanje imamo li previše privatnog smještaja, pogotovo s obzirom na to da se na hotele odnosi svega desetak posto ukupnih kapaciteta.
Tu nema jednoznačnog odgovora. Obiteljski smještaj može biti odlična dopuna hotelskom smještaju, a sve ostalo ovisi o tome kako se tim segmentom upravlja, koje je kvalitete, koliko je razvoj reguliran, buja li nekontrolirano...
Svjetska turistička organizacija trebala bi napokon za člana dobiti i SAD, u kojoj je to fazi?
Njihovo članstvo nam je jako važno, Sjedinjene Američke Države po zaradi od turizma u svijetu su broj jedan, a po broju turista koji dolaze u tu zemlju na drugom su mjestu. Ne mogu govoriti o datumu, ali mogu potvrditi da su poodmakle aktivnosti oko toga da uskoro dobijemo i 157. zemlju članicu.
Živite u Španjolskoj, a među onima ste koji zasigurno mogu birati kamo će na odmor, gdje ljetujete?
Na posljednjem pravom odmoru, ljetovanju, bio sam 2012. upravo kod vas, u Dubrovniku. Trenutačno nemam takvih planova. Puno putujem i kad sam slobodan, zapravo najviše volim biti kući.
>>Ministri o Hrvatskoj: Ništa nas nije moglo pripremiti na ovakve ljepote i dobrodošlicu
>>Svjetska banka: Dobri ste u turizmu i transportu, a ICT biznis poboljšajte
>>Hrvatski zimmer frei na udaru prevaranata
turizam izvan sezone bi trebao biti najjači u unutrašnjosti zemlje, a unutrašnjost i jadran bi trebali biti bolje povezani željeznicom i brzim vlakovima, jer to daje turistima mogućnost da u što kraćem vremenu obiđu sve najvažnije gradove u zemlji..danas se turisti, posebno mladi ljudi bez obitelji,ne zadržavaju dugo ne jednom mjestu