Uvriježeno je mišljenje da naša javna televizija HTV zarađuje od RTV pretplate i reklama, a komercijalne televizije samo od reklama. No, tu je još jedan vrlo unosan izvor prihoda telefonski pozivi.
Jednostavno, da biste se našli u nekoj emisiji kao natjecatelj, morate se telefonski prijaviti. Da biste iskazali svoje mišljenje o nekoj temi ili osobi, iz emisije u emisiju postavljaju se anketna pitanja na koja morate odgovarati opet telefonski.
Usporedi li se pak koja televizija u takvom načinu zarađivanja najviše prednjači, nije teško zaključiti da je to Hrvatska televizija.
Dakle, ako ste među onim gledateljima koji se tijekom sjedenja pred ekranom vole, bilo rijetko, bilo često, mašiti telefonske slušalice kako bi na taj način poručili što misle o onome što se upravo postavlja kao pitanje u nekoj HTV-ovoj emisiji, onda znajte da Prisavlju svakog mjeseca dajete više od 66 kuna, koliko iznosi obvezna RTV pretplata.
Iako se zna da se spomenute telefonske ankete i njihovi postoci ne smiju uzimati kao mjerodavni pokazatelji o bilo čemu (štoviše, mnogi kako unutar samih televizija tako i izvan njih smatraju ih čistim zavaravanjem javnosti), one ipak mogu pokazivati neke zanimljivosti.
Uz ovu potonju tvrdnju televizijski čelnici rekli bi da je telefonsko glasovanje odličan primjer suradnje s gledateljima jer oni time dobivaju osjećaj da nisu samo pasivni promatrači svojih televizora nego i aktivni sudionici televizijskih programa i svakodnevnih zbivanja. Kao, to je čisti glas javnosti.
Ali budimo iskreni pa recimo, više od toga "glasa" sve vodeće ljude svih televizija u tim telefonskim pozivima zanima novac. Koliko će ga izvući iz nečijeg džepa, ovisi o gledatelju, a ako on u takvim situacijama ima neutaživu želju nekome ili nečemu dati svoj telefonski glas, neka najprije ipak provjeri koliko će ga to koštati.
Negdje će mu za to trebati gotovo i povećalo jer su cijene tih poziva tako sitno ispisane na dnu ekrana da ih je gotovo nemoguće odgonetnuti. No, ima takvih i poštenijih, odnosno bolje vidljivih informacija.
K tome, u nekim je emisijama broj poziva s jednog telefonskog broja ograničen (primjerice, u "Otvorenom", "Nedjeljom u 2", "Kontaktu", "Epicentru"...), a u nekima nije pa možete zvati do besvijesti, što znači i trošiti do besvijesti (recimo, glasujući u "Piramidi", "Big Brotheru", "Plesu sa zvijezdama"...).
Ali najveću ljutnju izaziva to da vam to ne kaže nitko osim moramo biti pošteni pa reći Aleksandra Stankovića koji tu i tamo zna upozoriti da se zbog anketnih pitanja u njegovoj emisiji s jednog broja može zvati samo četiri puta.
U "Otvorenom" se ne sjećamo da smo to ikad čuli pa se tako dogodilo da je na kraju nedavne emisije, rekordne po broju poziva, čija je tema bio sukob Jadranke Kosor i Jadranke Cigelj, na ekranu bilo prikazano, a kazao je to i Mislav Bago, da je pristiglo 11.716 poziva.
A zapravo ih se te večeri u sat vremena trajanja emisije nakupilo više od 17.000, s tim da razlika od otprilike 5300 poziva nije uzeta u obzir jer su to bili peti, šesti, sedmi... pozivi s jednog broja.
No, oni su jednako naplaćeni kao i ona četiri dopuštena. Stoga bi bilo pošteno da tijekom svake emisije na ekranu bude ispisano koliko se puta može zvati, a ne da se gledatelje pravi blesavima.
Nije to sve. Gdjekad na kraju emisije vidimo koliko je poziva bilo iz čega se mogu izvoditi različiti zaključci i računice, a katkad je sve to skriveno postocima.
I sad si vi mislite koliko glasova stoji iza 81 posto potvrdnih odgovora na Hloverkino prošlotjedno "kontakt-pitanje": "Smatrate li da se tajne službe ponovno koriste u političke svrhe?" Možda samo 10, a možda 125, 576 ili 1347...
Da se i to objavljuje, onda bismo doznali i to da svake srijede "Piramida" izmami, neslužbeno smo doznali, otprilike 50.000 poziva pa kad se to zbroji s recimo 3,66 kuna, telefonska zarada jedne emisije lako se izračuna.
Dapače, autor tog projekta Dubravko Merlić svojevremeno je izjavio da je "Piramida" financijski uspješan projekt "koji HRT-u uz visok marketing donosi nadasve veliku dobit od telefona. U prve dvije sezone bilo je 2,5 milijuna poziva po cijeni od pola eura". Znači, skupilo se 1,25 milijuna eura.
Eto, do otkrivanja ovih podataka znali smo jedino za "Piramidine" postotke glasova! Pervan i Nova TV u praktičnoj su "Večernjoj školi" još "bolji".
Proteklog tjedna cijelo su vrijeme gledatelje pozivali da izaberu, naravno, glasujući telefonima, tko je ljepši: Vesna Pusić, Vesna Škare-Ožbolt ili nitko. U petak je Pervan, gledajući u dodani mu zgužvani papirić, tek kazao: "Nismo dobili pobjednicu jer je ovo bila mrtva utrka. Glasova je bilo puno, na tisuće." I to je bilo to. Pa kako se čovjek nakon toga ne bi osjećao namagarčen?!
Ima takvih pitanja još. Zašto su cijene poziva u emisije na istoj televiziji drastično različite? Tko i u kojem omjeru dijeli dobit od tih poziva? Koliko televizije godišnje zarade na taj način? Kao i o mnogim drugim pitanjima, tako i o ovima na komercijalnim televizijama vlada zavjet šutnje.
Osim što na ekranu ističu cijenu poziva, na RTL-u i Novoj TV sve ostalo je, prema riječima njihovih glasnogovornika Kristijana Gržetića i Dijane Tušek poslovna tajna.
Prisavlje je ipak malo otvorenije. Prema riječima rukovoditelja zajedničkih poslova Ante Obuljena, HRT je prošle godine od telefonskih poziva zaradio 4,9 milijuna kuna.
Što se tiče zarade stečene na taj način, ona se između HTV-a i operatera koji nam pruža takve usluge dijeli pola-pola. Neograničen je broj poziva u onim emisijama u kojima se gledateljima dijele nagrade.
Dijeljenje nagrada uzima se u obzir i kod određivanja cijena poziva koje ovise i o operateru, jer to može biti HT ili netko kome je ta tvrtka dala koncesiju za određene telefonske linije kazala je ravnateljica HTV-a Marija Nemčić koju je glasnogovornik HRT-a János Römer tek nadopunio kazavši da su cijene poziva više u zabavnijim i ležernijim emisijama, a u onim informativnijim niže.
I što na kraju još reći osim upozorenja svaki put kad vas u nekoj emisiji mame da iz bilo kojeg razloga okrenete neki broj i glasujete dobro razmislite. Jer, za cijenu jednog poziva možete kupiti litru mlijeka, kilogram kruha, malu, ali slatku čokoladu, dvije-tri banane...
Različite cijene jednog poziva
HTV
Piramida:
iz fiksne mreže 3,66 kn; iz mobilne mreže 3,78 kn; SMS poruka
3,66 kn
Otvoreno:
iz fiksne mreže 0,85 kn; iz mobilne mreže 1,05 kn
Latinica:
iz fiksne mreže 2,26 kn; iz mobilne mreže 2,99 kn; SMS poruka 2,44 kn
Nedjeljom u 2:
iz fiksne mreže 0,85 kn; iz mobilne mreže 1,05 kn; SMS poruka 0,85 kn
– prijava za sudjelovanje: Milijunaš
(iz fiksne mreže 3,66 kn; iz mobilne mreže 4,47kn); Nora fora (iz
fiksne mreže 1,70 kn; iz mobilne mreže
2,38 kn);
Najslabija
karika: (iz fiksne mreže 3,66 kn; iz mobilne mreže 4,47 kn)
NOVA TV
Kontakt:
cijena poziva 3,66 kn
Večernja
škola – Praksa: cijena poziva 3,66 kn
Epicentar:
cijena poziva 3,66 kn
Nova lova:
iz fiksne mreže 3,66 kn: iz mobilne mreže 4,47 kn
RTL
– trenutačno nema emisije u kojoj se glasuje o gostima ili
sadržaju (tek Exploziv ima nagradnu igra u kojoj je cijena poziva 3,40
kn), ali nedavno su gledatelji masovno zvali zbog Big Brothera (cijena
poziva od 3,66 kn do čak iznad 7 kuna) dajući kandidatima svoje
glasove, a RTL-u i davatelju telefonskih usluga svoje – kune