Oni koji putuju željeznicom u Hrvatskoj od 4. prosinca 2019. imat će pravo na odštetu ako vlak za koji su kupili kartu kasni više od 60 minuta, a isto tako prijevoznik će im morati ponuditi besplatnu hranu i piće. Tako će se i u Hrvatskoj napokon početi primjenjivati uredba EU o pravima i obvezama putnika u željezničkom prometu čija je primjena kod nas bila odgađana dva puta.
No Hrvatska više nema pravo na odgodu primjene te uredbe pa se njezine odredbe navode u nacrtu prijedloga Zakona o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prijevozu koji je danas ušao u javnu raspravu. U tom nacrtu navedene su i prekršajne kazne za željezničke prijevoznike i upravitelje kolodovora koji ne poštuju propisana prava putnika u željezničkom prometu, i to u iznosu od 30.000 do 100.000 kuna.
Što se tiče kašnjenja vlakova, što je česta pojava na hrvatskim željeznicima, ako to kašnjenje bude dulje od 60 minuta, putnik će imati pravo zatražiti povrat punog iznosa cijene prijevoza po uvjetima po kojima je cijena plaćena, i to za dijelove putovanja koji nisu ostvareni, ali i za dijelove koji su već ostvareni ako je u skladu s prvotnim putnikovim planovima to putovanje zbog kašnjenja postalo besmisleno. Ako ne želi povrat novca, putnik će moći birati nastavak putovanja promijenjenom trasom. Usto, putnik pri kašnjenju vlaka od 60 do 119 minuta ima pravo i na odštetu u iznosu od 25 posto cijene karte te 50 posto u slučaju kašnjenja duljeg od 120 minuta.
Pri kašnjenju vlaka duljeg od 60 minuta željeznički prijevoznik ili upravitelj kolodvora treba putnicima besplatno ponuditi obrok i osvježavajuće piće ako su dostupni u vlaku ili na kolodvoru ili ako ih ima smisla dostaviti. Moraju također putnicima ponuditi smještaj u hotelu ili neki drugi smještaj i prijevoz između kolodvora i smještaja u slučajevima kad je nužno zadržavanje jednu noć ili više noći te ako je to praktički moguće izvesti.
>> Tviteraši ismijavaju HŽ-ov natječaj za slogan: Nismo brzi, ali barem uvijek kasnimo
po dobrom starom hrvatskom običaju, hranu, piće i odštetu će plaćati porezni obveznici. vuk sit, ovce na broju. a u umjetno održavanje neefikasnog, uhljebničkog hž-a na životu će se i dalje lupati milijarde kuna državnih subvencija.