Konačni nacrt studije izvedivosti povezivanja razdvojenog teritorija Republike Hrvatske potkraj ovog tjedna isporučen je Hrvatskim cestama, a početkom sljedećeg tjedna zaključak te studije bit će prezentiran javnosti. No već se zna da je ta studija pokazala da je najbolje rješenje za povezivanje krajnjeg juga Hrvatske s ostatkom države gradnja pelješkog mosta. Iako je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić ovih dana najavljivao početak gradnje tog mosta potkraj ove ili početkom sljedeće godine, realno je očekivati ipak da će se most početi graditi tek na proljeće 2016. godine. Ministar Hajdaš Dončić je, naime, govorio o idealnim rokovima koji su teško dostižni s obzirom na cijelu proceduru, koja se mora obaviti prije samog početka radova na mostu. Hrvatske ceste (HC), koje su investitor radova na pelješkom mostu, tako sljedeći tjedan šalju studiju izvodivosti u Ministarstvo zaštite okoliša i prirode i tad počinje revizija Studije utjecaja na okoliš za most kopno – Pelješac, koja se mora uskladiti i dopuniti.
Nova lokacijska dozvola
A ta će revizija potrajati sve do rujna ili čak do početka listopada ove godine, ovisno o tome koliko će primjedbi biti na Studiju utjecaja na okoliš u javnoj raspravi i koliko će toga sve biti potrebno uskladiti. Nakon toga, Hrvatske ceste moraju ishoditi novu lokacijsku dozvolu za gradnju mosta. Na jesen će konačno poslati i aplikaciju u Europsku komisiju za sufinanciranje gradnje mosta iz fondova EU, a onda slijedi raspisivanje natječaja za izvođače radova. Natječaj će biti raspisan u listopadu ili studenom ove godine i trajat će 60 dana. U HC-u su se odlučili na dulji rok trajanja natječaja jer je riječ o velikom projektu pa bi bilo nerealno da potencijalnim izvođačima daju manje od dva mjeseca da slože svoje ponude.
Procijenjena vrijednost tih radova bit će oko 270 milijuna eura jer će predmet natječaja, osim gradnje samog mosta, biti i gradnja pristupnih cesta. Otvaranje ponuda za izvođače radova tako će biti potkraj prosinca ove godine ili početkom siječnja 2016., a zatim slijedi evaluacija ponuda i odluka o odabiru te žalbeni rok. Oni koji ne budu odabrani vrlo vjerojatno će se žaliti Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom) jer to je uobičajeno na svim natječajima, a pogotovo kad su posrijedi veliki projekti poput ovog.
A sve dok Dkom ne odluči o toj žalbi ili žalbama, ne može se potpisati ugovor s odabranim izvođačem radova. Žalbe Dkom rješava i po nekoliko mjeseci, no u HC-u se nadaju da će moguće žalbe na njihovu odluku o izvođaču radova za pelješki most biti brže riješene jer bi projekti financirani iz fondova EU trebali imati prioritet u radu Komisije. Ugovor s izvođačima radova tako bi se mogao potpisati u veljači ili ožujku sljedeće godine pa je realni početak radova na mostu ožujak ili travanj 2016. Gradnja mosta trajat će dvije i pol do tri godine pa je očekivati da će biti pušten u promet početkom ili u prvoj polovici 2019. Pelješki most tako će se početi graditi poslije parlamentarnih izbora, koji će se održati najkasnije u veljači sljedeće godine. U HC-u očekuju da će se gradnja mosta sufinancirati iz fondova EU s najmanje 50 posto od ukupnog iznosa, a nadaju se da će to biti 70 posto.
Očekuju velik broj ponuda
Na natječaj za izvođače radova moći će se javiti i domaće građevinske tvrtke jer imaju potrebne referencije, no u HC-u očekuju velik broj ponuda i stranih građevinara s obzirom na to da je riječ o velikom projektu. Svaki ponuditelj morat će dati garancije u iznosu od pet posto vrijednosti radova za ozbiljnost ponude, a odabrani ponuditelj još će morati dati garancije u iznosu 10 posto za dobro izvršenje radova. Studiju izvodivosti za povezivanje razdvojenog teritorija Republike Hrvatske izradio je konzorcij tvrtki Trenecon COWI i Fomterv, i to za 2,25 milijuna kuna, a izradu te studije financirao je EU. U Studiji se analiziralo pet mogućih načina povezivanja Hrvatske – pelješki most, koridor kroz Neum, tunel ispod Neuma, podmorski tunel te trajektna linija. Pelješki je most ocijenjen najboljim rješenjem uzimajući u obzir nekoliko desetaka kriterija poput cijene, isplativosti, rizičnosti, državne granice....
>> 'Ja sigurno neću ostaviti lešine kao što ih je meni ostavio Kalmeta'
>> 'Naravno da će pelješki most biti besplatan'
Ni riječi tri godine o mostu a sad kad treba na izbore odjednom treba most ???