Tvrtka Hrvatske autoceste – održavanje i naplata cestarine (HAC-ONC) morat će u ovoj godini isplatiti radnicima božićnicu, uskrsnicu, regres, povećati im osnovicu za jedan posto i povećati premije za uplatu mirovinskog osiguranja u III. stup, za što joj je potrebno ukupno 14,1 milijun kuna, a kojih nema!
Naime, sindikati u HAC-ONC-u nisu pristali da se i nakon 1. siječnja ove godine zamrznu odredbe kolektivnog ugovora koje se odnose na navedena materijalna prava, a na što su pristali sredinom prošle godine. Tad su pristali da ima se ne isplate božićnica, uskrsnica i regres, kao i da im se osnovica plaća ne povećava jedan posto te da im se umjesto 300 kuna u III. mirovinski stup uplaćuje 200 kuna.
Pismo HAC-u i ARZ-u
No, zbog najava privatizacije HAC-ONC-a, koju je najavio resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić, ako ne dođe do monetizacije autocesta, sindikati su odlučili da neće pristati na daljnje zamrzavanje materijalnih prava radnika. A novac za ta materijalna prava trebale bi osigurati tvrtke Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb, za koje HAC-ONC održava autoceste i naplaćuje cestarinu. Upravi tih tvrtki nedavno se obratio predsjednik Uprave HAC-ONC-a Goran Grbac kako bi im rekao da mu je potrebno 14,1 milijun kuna više u 2015. godini nego u prošloj godini jer su propali pregovori sa sindikatima te im je najavio da će morati izmijeniti Plan poslovanja za ovu godinu kako bi se mogla rezervirati sredstva za božićnice, uskrsnice, regres...
No, prema odgovoru koji smo dobili iz HAC-a i ARZ-a, Grbac neće od njih dobiti ni lipe više nego što je dobio 2014. – Naknada koju će HAC platiti HAC-ONC-u 2015. planirana je na istoj razini kao u 2014. – navode u HAC-u. Isto kažu i u ARZ-u.
Četiri kruga pregovora
U HAC-ONC-u navode da su u pregovorima sa sindikatima inzistirali na daljnjem zamrzavanju materijalnih prava radnika.
– Sindikati ni nakon četiri kruga pregovora nisu pristali na to zbog najave monetizacije, odnosno privatizacije HAC ONC-a, ali su pokazali spremnost na razgovor o uskrati prije nastupa svakog materijalnog prava u 2015. – objašnjavaju u toj tvrtki. A na pitanje kako će namaknuti potrebna sredstva, odgovaraju da će ih morati zatražiti od vlasnika.
>>Autoceste zaradile 52 milijuna kuna više nego 2013.
>>Šanse da imamo koncesionare na našim autocestama su – nula posto
Nakon uvođenja Monetizacije potrebno je osnovati komisiju koja će podnijeti krivične prijave za pljačku na auto cestama do 91'-e i sve faze izgradnje nakon otimanja posla od HV-a koji su mogli puno jeftinije izgraditi ACestu do Dubrovnika.