Referenduma o monetizaciji autocesta neće biti jer pitanje “Jeste li za to da se na referendumu donese Zakon o dopuni i izmjenama Zakona o cestama” nije u skladu s Ustavom.
Ta se referendumska inicijativa temelji na pogrešnoj postavci da su javne ceste “dobro od interesa za RH” koje ima “njezinu osobitu zaštitu” u smislu članka 52. Ustava. Ali, tomu nije tako. A zabrana davanja koncesija za javne usluge na svim javnim cestama, od autocesta do lokalnih cesta, po svojoj je naravi i učincima retrogradna i neprihvatljiva jer automatski, neselektivno i na neodređeno vrijeme ograničava Ustavom dopuštene načine ostvarenja državnih gospodarskih ciljeva u cestovnom sektoru, što je već na prvi pogled neustavno.Iako je i Vlada ocijenila pitanje neustavnim, ipak je zbog referendumske inicijative odustala od koncesije na autocestama, čime je uputila jasnu načelnu poruku da birači mogu odlučivati i bez provođenja referenduma, zaključuje Ustavni sud.
Pokrene li Vlada sličan ili isti postupak monetizacije javnog duga HAC-a i Autoceste Rijeka – Zagreb, od kakvog su odustali 16. travnja, obvezni su uvažiti stajališta Ustavnog suda. Jer, odustankom od koncesije autocesta Vlada se samoobvezala, obrazlaže Ustavni sud, da će “uvažiti činjenicu da je riječ o odluci za koju birači smatraju da bi trebala biti donesena na referendumu”.
Odnosno, Vlada bi s obzirom na zakonske odredbe trebala prije pokretanja samog postupka pripremiti poseban zakon u kojem bi Saboru predložila da konkretnu koncesiju proglasi strateškim interesom RH. U tom bi zakonu trebali utvrditi temeljne ciljeve i ključne parametre te bi se time Saboru omogućilo, uz prethodnu javnu raspravu, da pravodobno odluči o prihvatljivosti tog posla s aspekta javnog interesa.
Time bi bile ispunjene i zakonske pretpostavke za ugovaranje sigurnosnih mehanizama za očuvanje javnog interesa, kao i za eventualnu izmjenu ugovora o koncesiji “ako to zahtijeva interes RH određen u Hrvatskom saboru”, uz uvjet da je to bilo predviđeno u natječajnoj dokumentaciji i ugovoru o koncesiji na jasan, nedvosmislen i precizan način”. Takav prijedlog posebnog zakona onda bi bio podoban i za referendum, odluči li tako Sabor ili birači.
Tada bi ta odluka imala neosporni demokratski legitimitet, zaključuje Ustavni sud.Ustavni suci dali su za pravo saborskom Odboru za Ustav što je ukazao na razliku između naziva referendumske inicijative – Ne damo svoje autoceste! – i njezina stvarnog sadržaja, prijedloga zakonskih izmjena. Ustavni suci složili su se i da je inicijativa dvojbena s gledišta poštenosti odnosa Organizacijskog odbora prema biračima. Ali, nije na Ustavnom sudu da istražuje u kojem su opsegu birači bili zavedeni naslovom inicijative, već je dovoljno što je 500.000 birača iskazalo volju da se Vladina odluka o monetizaciji preispita na referendumu.
>>Maras o dizanju trošarina na gorivo: Ne bi trebalo biti posebnih poskupljenja za građane
>>Vlada i formalno odustaje od davanja autocesta u koncesiju
Sramota od SUDA.. zar prema ustavi sva vlast proizilazi iz naroda...ali ovoj omejec se omililo da iz nje proizilazi sva vlast u rh.