Prijevoznici ostaju bez iskusne radne snage

Vozače kamiona i buseva uvozit ćemo iz Srbije i BiH, naši idu u Njemačku

bus
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
11.08.2015.
u 18:35

Hrvatska Vlada za ovu je godinu odredila kvotu od 20 stranaca za zapošljavanje na mjestu vozača teretnih vozila u međunarodnom prijevozu

Na autobusnim kolodvorima u raznim dijelovima Hrvatske sve su veće gužve na peronima s kojih kreću autobusi prema Njemačkoj i drugim zapadnim zemljama Europske unije u koje Hrvati ponovno masovno odlaze u potrazi za poslom.

Odlaze naročito mladi

No uskoro bi se moglo dogoditi da te nove hrvatske gastarbajtere nema tko prevoziti iz Lijepe Naše do “obećanih zemalja”. Jer sve više i hrvatskih vozača autobusa odlazi raditi vani, a isti je slučaj i s vozačima kamiona.

Glavna im je destinacija, kao i većini drugih Hrvata koji odlaze u potragu za kruhom, Njemačka koja je od 1. srpnja ove godine otvorila svoje tržište rada i ukinula radne dozvole za hrvatske državljane. Zbog opasnosti da neće imati dovoljno vozača, među hrvatskim prijevoznicima upalilo se zvono za uzbunu i sad traže od hrvatske Vlade da poveća kvote radnih dozvola za strane vozače, ponajprije iz Bosne i Hercegovine i Srbije.

Hrvatska Vlada za ovu je godinu odredila kvotu od 20 stranaca za zapošljavanje na mjestu vozača teretnih vozila u međunarodnom prijevozu.

Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, kaže da je hitno potrebno povećati te kvote i olakšati dobivanje radnih dozvola za vozače s prostora bivše Jugoslavije.

– Vozači nisu odlazili dok druge članice EU nisu ukinule radne dozvole za Hrvate. No sad imamo najave odlaska velikog broja vozača, ponajprije u Njemačku i Belgiju. Primjerice, jedna njemačka tvrtka traži u Hrvatskoj 200 vozača, a u jednoj hrvatskoj tvrtki koja zapošljava 120 vozača već je njih 15 najavilo odlazak – upozorava Kranjčec.

On kaže da vozač u Hrvatskoj koji vozi u međunarodnom prijevozu ima od 1400 do 2000 eura neto plaću, a to je do 20 posto manje od plaće koju dobije u Njemačkoj. Kranjčec smatra da sama razlika u plaći nije razlog za veliki odljev, nego je za to presudno to što vozači odlaze s cijelom obitelji pa i njihove supruge mogu naći bolji posao, ako ga u Hrvatskoj uopće i imaju. Vozači iz BiH i Srbije, prema njegovim riječima, imaju upola manje plaće od hrvatskih kolega.

Izvršni direktor Autoprometnog poduzeća (APP) Požega Branko Štivičić kaže da pogotovo mladi vozači odlaze raditi u Njemačku te kako je potrebno riješiti problem premalih kvota za strane vozače.

– Bojim se da će od jeseni još više vozača početi odlaziti iz Hrvatske – upozorava Štivičić.

U Sindikatu hrvatskog vozača (SHV) procjenjuju da je dosad iz Hrvatske otišlo oko 2000 vozača. Pri tome upozoravaju na podatak da će do 2020. godine u zemljama zapadne Europe biti manjak od čak milijun vozača jer u tim zemljama ne vlada veliki interes za to zanimanje.

– Prijevoznici sad žele naglavačke povećati kvote za zapošljavanje stranaca, a ne vode računa o tome da hrvatski vozači ne odlaze – kaže Miljenko Gočin, predsjednik SHV-a. Dodaje da je vozač u Hrvatskoj često prijavljen na 2500 do 3000 kuna neto, a da ostalo dobiva u obliku dnevnica.

– Pritom uvrh glave dobije ukupno 1000 eura. Za plaću od 2000 eura morao bi biti mjesec dana na putu u inozemstvu. A da mu je to prava plaća, ne bi odlazio iz Hrvatske – tvrdi Gočin.

Agencije za posredovanje pri zapošljavanju imaju u Hrvatskoj otvorene oglase za vozače kojima ih vabe da idu raditi u Njemačku za plaću od 1900 do 2600 eura neto.

Kamioni danima stoje

Iako je na Zavodu za zapošljavanje gotovo 2900 vozača kamiona i autobusa, prijevoznici kažu da većina njih ne želi voziti u međunarodnom prometu pa tako u nekim tvrtkama kamioni već danima stoje jer ne mogu naći vozače.

>>Croatia Bus: Otpustili smo vozača, ali početak problema su roditelji

>>Novi incident Croatia busa: S ispravnom kartom izbacili je na ugibalištu kod Plitvica

Komentara 51

DU
Deleted user
18:49 11.08.2015.

Što nema šofera na burzi? Ako ih nema prekvlikacija.

DR
dragutinka
18:52 11.08.2015.

dragutinka dragutinka moj radovan vozio ovamo od 1990 do 1993,a potom je vozio u bosni do 1995,a na kosovu 1999

1T
1Thinkpad
18:40 11.08.2015.

Znaci bit ce još Paravinja i Rojsa. Jadna Hrvatska

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije