S Ivanom Mišetićem, predsjednikom uprave Croatije Airlinesa,
razgovarali smo nakon što je nacionalni zračni prijevoznik objavio
poslovne rezultate za 2008. godinu. Nakon što je dvije godine uzastopno
ostvario profit, lani je CA imao gubitak od 89 milijuna kuna zbog
visoke cijene kerozina. Istodobno je prevezao rekordan broj putnika
(1,86 milijuna), ostvario rekord u popunjenosti kabine te za 170
milijuna kuna veći prihod bez povećanja cijene karata.
• Osim cijene kerozina, koji još troškovi pritišću poslovanje CA?
– Za isti broj letova lani smo zbog podivljale cijene kerozina
potrošili 118 milijuna kuna više nego u 2007. A tu je i naknada za
slijetanje Hrvatske kontrole zračne plovidbe koja prije tri godine nije
postojala, a u ovoj godini za nju ćemo morati platiti čak 30 milijuna
kuna. Kako kompenzirati te troškove bez dizanja cijena jer je
konkurencija nesmiljena? Određenim uštedama u poslovanju i drukčijom
raspodjelom rizika i profita u tzv. hranidbenom lancu zrakoplovstva jer
su u njemu svi prirodni monopoli. Naime, jedan je dobavljač goriva,
usluga zračne kontrole te aerodromskih usluga koje čine većinu naših
troškova.
• Dakle, tražite da smanje cijenu svojih usluga? U kojem postotku?
– Očekujemo da će sniziti cijenu, odnosno da će porast svojih cijena
ujednačiti s ostalima u našem okružju. Kontrola leta, primjerice,
cijenu je digla najviše u našem okružju. Dosad nije postojao regulator
iako bi on po prirodi stvari morao postojati gdje god postoji monopol.
Novoosnovana Agencija za civilno zrakoplovstvo počela je raditi u
ožujku te se nadamo da će ispunjavati svoje obveze u tom smislu.
• Bilo je optužaba da u toj agenciji koja će nadzirati i CA rade upravo vaši ljudi, tj. iz vaše kompanije.
– A odakle su mogli doći nego iz Croatije Airlinesa kad takvi
stručnjaci nisu radili u državnom, nego u realnom sektoru? Njihov je
odlazak gubitak za CA jer smo ih mi školovali, a sad će nam biti
nadzornici. Taj će posao, uvjeren sam, obavljati objektivno i savjesno.
• Kako će gubitak od 89 milijuna kuna utjecati na poslovanje CA?
– Kompanija će teže priskrbiti novac, a na listu čekanja stavili smo
sve investicije koje nisu izravno vezane uz naš “core” biznis. Štedimo
na reprezentaciji, promidžbenim darovima, školovanju necertificiranog
osoblja, smanjili smo plaću upravi, izvršnim direktorima i osobama s
posebnim ovlastima... Na taj ćemo način, uz redovite priljeve, stvoriti
dovoljnu količinu novca kako bismo mogli financirati sve svoje potrebe.
Mi smo redovit platiša, a uz opći trend opadanja broja putnika u prva
dva mjeseca uspjeli smo ostvariti porast od dva posto. Do kraja godine
uz dva nova zrakoplova planiramo broj putnika povećati dva do tri posto.
• Kako su plaćeni stručnjaci u hrvatskom zrakoplovstvu u odnosu na one u međunarodnom ili svjetskom?
– Plaće u razvijenom dijelu Europe veće su nego u RH, pa tako i u našem
poslu. Upravljačke su funkcije u razvijenim zemljama od sedam do osam
puta veće nego kod nas, a zapravo upravljamo istim sredstvima za rad,
radimo na istom tržištu... Piloti i stjuardese, odnosno certificirano
osoblje, u našoj su kompaniji najbolje plaćeni. To je i dalje stepenicu
do dvije niže nego u zapadnoj Europi. Budući da se radeći u Hrvatskoj
naši piloti ne moraju odvajati od svojih obitelji, oni, bez obzira na
manju plaću, ipak radije ostaju u RH nego da zbog veće plaće odlaze
raditi izvan naših granica.
• Je li u RH jeftinije putovati automobilom ili avionom?
– Do Dubrovnika i nazad cestarinu ćete platiti gotovo 600 kuna, a
povratna karta u najjeftinijoj klasi do toga grada stoji 187 kuna.
Cijenu karte nismo mijenjali u posljednjih sedam godina.
• CA uskoro postaje punopravnim članom Star Alliancea?
– Tako je, više nećemo biti regionalni član. A prema istraživanjima
koja provodi Star Alliance, i to bez našeg znanja i na letovima koje on
odabere, zadovoljstvo je putnika koji se voze našim avionima
natprosječno.
Koje su poznate osobe putovale avionima Croatije Airlinesa?
– Zasigurno je među njima najupečatljiviji bio pokojni papa Ivan Pavao II. On je u tri navrata letio našim zrakoplovima, i to na deset letova. Pripreme za njegov let Croatijinim avionima počele su godinu dana unaprijed. Nadamo se da će i Bono Vox u Hrvatsku doći našim avionom kada u kolovozu U2 u Zagrebu bude imao koncert.