S brojnih reklama za prodaju automobila vrište iznosi – već od toliko i
toliko tisuća kuna... Popusti i isticanje što nižih cijena dobar su
mamac za kupce, a mi smo provjerili što zastupnici u Hrvatskoj zapravo
nude u tim najjeftinijim početnim modelima.
Za početak, istražili smo pet baznih modela najprodavanijih automobila
iz gradske i niže srednje klase, koje čine više od 70 posto ukupno
prodanih osobnih automobila u Hrvatskoj u 2008..
U gradskim autima standard su ABS, servo-upravljač, zračni jastuci za
vozača i suvozača, centralno zaključavanje, električno podizanje
prednjih prozora i motor od najmanje 60 konjskih snaga. Neki, poput
baznog modela Renaulta Clija (75 KS) s bočnim zračnim jastucima ili
Opel Corse s električnim retrovizorima, nude i više od toga, a neki,
poput Škode Fabije, i manje. Ali Škoda je i nešto jeftinija, od 76.859
kuna.
Fiat Punto, pak, daje točno ono što je standard u klasi uz motor koji
razvija 65 KS. Najviše - s metalik bojom, CD radiom, alarmom i motorom
od 75 KS - nudi Peugeot 207, ali treba uzeti u obzir da je njegov bazni
model 15 do 20 tisuća kuna skuplji od konkurencije. Kreće od 97.700
kuna. Zbog toga se i 38% kupaca 207-ice odlučuje za bazni model.
Zanimljivo, 32,32% kupaca slabije opremljene Fabije također se odlučuje
kupiti početni model bez ikakve doplate.
U nižoj srednjoj klasi najljuća je borba za kupce. Uz opremu iz
gradskih automobila u standardnu se opremu baznih modela ubrajaju i
bočni zračni jastuci, daljinsko zaključavanje te najmanje 80 konjskih
snaga jak motor.
Klimatizacijski uređaj u početnom modelu još nemaju svi. VW Golf, Ford
Focus i Renault Megane ga imaju, dok ga u Opel Astri i Škodi Octaviji
morate doplatiti. Najeftiniji Focus za 99.000 kuna (ne računajući
posebne akcije) još nudi sjedala prilagodljiva po visini i CD-radio,
novi Golf za 118.000 sustav protiv proklizavanja, elektronsku blokadu
diferencijala, CD-radio, upravljač podesiv po visini i dubini te zračne
jastuke za koljena. Za približno istu cijenu Octavija nudi veći
prostor.
Najprodavanija Astra za 111.000 kuna nudi 90 KS, a novi Renault Megane
za 113.000 kuna 100 konja, ali bez daljinskog zaključavanja.
Ford je, izgleda, pogodio s paketima opreme. Njihov osnovni paket Trend
uzima 85% kupaca Focusa. Od toga 25% s početnim motorom (80 KS), dok
ostali biraju jači agregat, a oni koji se odlučuju za dodatnu opremu,
najčešće doplaćuju metalik boju i pretinac s naslonom za ruku između
vozača i suvozača. Za razliku od Focusa, samo 11% kupaca Opel Astre
odabire početni model, a kupci najčešće dodatno plaćaju za
klimatizacijski uređaj i CD radio.
Najbolju ponudu ima Hyundai i10
Najprodavaniji Renault Twingo (60KS) u baznom modelu za 61.000 kuna nudi prilično neopremljen auto, samo ABS. Najjeftiniji Chevrolet Spark (51KS) još i manje, ali mu je zato adut cijena od 52.000 kuna. Najviše nudi Hyundai i10 (66KS). Za 63.000 kuna dobiju se ručni klima-uređaj, centralno zaključavanje, upravljač prilagodljiv po visini i ABS. Peugeot 107 (68KS) za 69.000 kuna nudi ABS i zračne jastuke za vozača i suvozača, a Smart Fortwo, kojem su najveća prednost male dimenzije, još i centralno daljinsko zaključavanje. Samo 5 posto kupaca uzima bazni model Peugeota 107, a 35 posto kupaca Chevroleta Sparka uz bazni model doplaćuje za klimatizacijski uređaj i električni paket.
Od gole Lade do luksuzne Toyote
Najveća je razlika u cijeni i količini opreme kod terenskih i SUV vozila. Osnovni model Lade Nive stoji tek 62.000 kn. Doplata je za plinski uređaj 10, a za klimu 12 tisuća kuna. Još se mogu doplatiti servo-upravljač, maglenke, blokada srednjeg diferencijala. Najprodavaniji Hyundai Tucson (141 KS) stoji 153.000 kn, a u baznom modelu nudi i CD radio, električne podizače stakala i lake naplatke, ali bez klima-uređaja. Nissan Qashqai (115 KS) za 139.000 kn nudi klimu, ali i bočne zračne jastuke. Dva japanca među top 5, Honda CR-V i Toyota RAV-4, nešto su luksuzniji. Honda sa 150 KS stoji 224.000 kn, a Toyota (152 KS) 229.000 kn. Baznih se modela RAV-4 prodaje 3%, Honde CR-V 5%, a Nissana Qashqai 11%. Najviše se kupaca odlučuje za srednji paket opreme. Kod Toyote čak 69% kupaca.
I početni modeli zadovoljavaju
Sportski automobili su skupi pa se podrazumijeva da imaju mnogo opreme već u baznom modelu. Aluminijske su felge obvezne kod Audija A5 i Mercedesa CLS, CL i SLK, dok kod modela VW Scirocco za njih morate doplatiti. Ali Scirocco je ionako iz neke druge priče, i po cijeni i po početnom motoru. Bazni A5 čini 26% ukupne prodaje toga modela, a Mercedesovi bazni sportaši zauzimaju najveći udio u ukupnoj prodaji.