Hrvatski nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines namjerava sljedeće godine nabaviti dva nova zrakoplova embraer 190 i tako povećati svoju flotu na 14 aviona. Embraere, avion brazilskog proizvođača, CA planira uzeti u najam te njime, doznajemo u toj aviokompaniji, popuniti "rupu" koju imaju u sadašnjoj floti što se tiče broja sjedala.
Neće stati samo na dva
U floti CA, naime, trenutačno su dva airbusa 320 s kapacitetom od 174 putnika, četiri airbusa 319 sa 144 sjedala te šest dasheva 8 – Q400 koji mogu primiti maksimalno 76 putnika. Tako velika razlika u broju sjedala između dasheva i airbuseva predstavlja problem u organizaciji letenja CA, pogotovo zimi kad je manje posla i putnika te je tad teško popuniti airbuseve, a zbog malog kapaciteta dashevi nisu prikladna zamjena za njih. Embraer 190 pak ima oko 100 sjedala i tim bi se zrakoplovima premostio taj jaz. Cijena najma jednog embraera bi bila oko 200.000 dolara mjesečno. No u CA ne namjeravaju stati na ta dva embraera, već, kažu nam, namjeravaju u sljedeće četiri godine nabaviti od četiri do šest takvih zrakoplova. A neki bi od njih imali i bazu izvan Hrvatske pa bi, primjerice, letjeli na liniji Frankfurt – Sarajevo.
Sadašnja flota CA mogla bi se pak još više promijeniti ako se uspješno realiziraju pregovori te aviokompanije s japanskim Mitsubishi Aircraft Corporationom o nabavi zrakoplova Mitsubishi Regional Jet (MRJ), koji je tek u razvoju i prvi njegov let se očekuje sljedeće godine.
MRJ bi mogao, naime, u floti zamijeniti dasheve. Najam za prva dva dasha istječe 2018. godine, a prednost MRJ-a u odnosu na njih jest što je riječ o mlaznom avionu, dok su dashevi na turboprop pogon. Inačica MRJ90 će usto imati 86 do 96 sjedala, dakle 10 do 20 više od dasha. CA trenutačno mjesečni najam za dasheve plaća oko 160.000 dolara, dok bi cijena najma za MRJ bila nešto viša, ali manja od 200.000 dolara. No postoji mogućnosti i da se najam dasheva produlji. Mitsubishi za MRJ, koji je još u razvoju, već sad ima 223 narudžbe i 184 opcije za kupnju. U CA ove godine pak moraju pregovarati s Airbusom i o novoj odgodi kupnje četiriju novih airbusa 319, za što je ugovor vrijedan 175 milijuna dolara potpisan još 2008. godine. Realizacija tog ugovora već je dva puta odgađana, a ove godine istječe zadnja odgoda.
Promjene ugovora
Zbog programa restrukturiranja kroz koji prolazi, CA nije trenutačno u stanju kupiti te nove airbuseve pa su u tijeku pregovori za novu odgodu i promjene nekih stavki ugovora.
Od šest airbuseva koji su sad u floti, pet je u vlasništvu CA i oni su otplaćeni, dok je jedan u najmu, koji iznosi oko 320.000 dolara mjesečno. Airbusevi su u flotu CA pristizali od 1997. do 2000. i resursi na najstarijim od njih istječu 2021., no uz ne baš velika ulaganja, oni se mogu produljiti.
CA se zbog programa restrukturiranja i kompenzacijskih mjera morao odreći jednog airbusa 320 2013. godine te je morao smanjiti broj letova i ukinuti neke linije. Program restrukturiranja bit će završen ove godine pa CA sljedeće može početi širiti flotu i povećavati broj letova i destinacija. Lani je CA poslovao sa 7,5 milijuna neto dobiti. Pri tome su prodali i uzeli u najam jedan airbus te tri motora aviona, no u toj aviokompaniji tvrde da bi bili u plusu i bez tih transakcija.
>>Croatia Airlines reagirala na tekst 'Sigurnost leta ovisi i o uvjetima zaposlenih'
>>Croatia Airlines: Nećemo zbog Lubitza ukinuti model Plati i leti
To se traži civilna flota je važna za državu koliko i vojna.