Na ime autorskih prava u svijetu je prikupljeno 7,8 milijardi eura za oko tri milijuna autora, podatak je Globalnog ekonomskog izvješća o naknadama koja su prikupila autorska društva u 2013. I dok se u Hrvatskoj vode rasprave o tome ima li ZAMP pravo ili ne naplaćivati autorske naknade za svoje članove i je li to još jedan parafiskalni namet, podaci iz globalnog izvješća ilustriraju da je to praksa koja se koristi diljem svijeta te da se u većini zemalja ubere u pravilu više novca. Zanemare li se tečajne razlike, prikupljen iznos za korištenje autorskih prava globalno je porastao 4,6%.
U Hrvatskoj 104 mil. kn
Unatoč zahtjevnim gospodarskim uvjetima na mnogim tržištima, ukupno prikupljene autorske naknade ostale su stabilne, što je globalno vrlo ohrabrujuće za budućnost kreativnih industrija – komentirao je izvješće generalni direktor CISAC-a Gadi Oron.
Istodobno, u Hrvatskoj je za domaće autore, skladatelje i tekstopisce ZAMP prikupio 104,6 milijuna kuna. Najviše je naplaćeno od hotela, klubova i ugostitelja (36,3%), televizijskih postaja (21,5%), radijskih postaja (15,2%) te od kabelske transmisije (9,1%). Sličan iznos, uz blagu tendenciju rasta naknada, u ZAMP-u očekuju i kad se podvuče crta ispod 2014. godine.
Najviše novca za korištenje autorskog djela, više od šest milijardi eura, u svijetu se prikupilo kroz naknade za prava javnog priopćavanja. Tih je naknada u 2013. prikupljeno 2,4 posto više nego godinu prije. Pritom se kasica punila najviše zahvaljujući glazbi na čiju se reprodukciju odnosi gotovo 87 posto naknada. Za razliku od njih, naknade za prava mehaničke produkcije zabilježile su značajan pad, čak 13 posto. Naknade za digitalno korištenje porasle su četvrtinu, no i dalje čine samo pet posto ukupnih naknada. Istodobno, za čak osam posto u odnosu na prethodnu godinu porasle su naknade za audiovizualni repertoar.
Gledano geografski, u Europi se skupi najviše novca za korištenje tuđih autorskih djela. Na Stari kontinent otpada više od 60 posto novca, što je godišnji rast od 2,3 posto.
Velik potencijal
Glavni direktor domaćeg ZAMP-a Nenad Marčec, koji je u posljednje četiri godine predsjedao Europskim vijećem CISAC-a, osvrnuo se na europske brojke.
– Dobri i stabilni rezultati i u 2013., pogotovo na području Europe, zapravo potvrđuju rezultate nedavno predstavljene studije “Stvaranje rasta: mjerenje kulturnih i kreativnih industrija u EU” koja je pokazala da kulturne i kreativne industrije imaju impresivnu gospodarsku vrijednost i potencijal jer su unatoč krizi ostale stabilne pa čak i rasle kaže Marčec.
Trenutačna kriza upravo je vrijeme kada taj potencijal treba iskoristiti, smatra Marčec, to više jer je riječ o sektoru koji je jedan od vodećih europskih poslodavaca s više od sedam milijuna radnih mjesta. Ujedno je fokusiran na lokalnu radnu snagu, i to mlade ljude, dakle one koji su najviše ugroženi nezaposlenošću.
>> 'ZAMP se ponaša kao monopolist!' Direktor: Naše su naknade niže od europskih
Nigdje ne spominju koliko su zaradili naplaćujući prazne memorijske medije, bez obzira za što ih korisnik kupio - za spremanje vlastitih podataka ili za presnimavanje glazbe, filmova ili igrica. Svakako se ta štibra naplaćuje, ali o tim brojkama šute ! Jadno !!