ŽELJKO KUKURIN

Svaka europska metropola ima više vrhunskih hotela od Hrvatske

kukurin
Foto: Večernji list
07.11.2015.
u 21:10

Hrvatski turizam prilika je za sigurna ulaganja. Zimmer frei je dobar način dizanja životnog standarda, ali ne može biti pokretač razvoja, kaže predsjednik uprave Valamar Riviere

Godina na izmaku za Valamar Rivieru bila je odlična. Otvorili su luksuzni Isabella Island Resort u Poreču, kupili Hotele Baška i povratili poziciju najveće turističke kompanije u nas, noćenja je nikad više, a rekordni su i financijski pokazatelji.

Prvih devet mjeseci 2015. ta je kompanija ostvarila 1,22 milijarde konsolidiranih poslovnih prihoda, 20 posto više nego u istom razdoblju lani. Do kraja godine prihode računaju zaokružiti na 1,3 milijarde, uz 130 milijuna kuna veću operativnu dobit i rast od čak 46 posto u odnosu na 2014. Kakvi bi tek rezultati bili da je PDV niži, što hotelijeri snažno zagovaraju, te o drugim aktualnostima razgovaramo s predsjednikom uprave Valamar Riviere Željkom Kukurinom.

– Da, ovo je daleko najbolja poslovna godina za Valamar Rivieru, sa 130 milijuna kuna operativne zarade više nego lani u jednoj ćemo godini stvoriti novu dodanu vrijednost koja se može usporediti s ukupnom vrijednošću većih turističkih poduzeća kao što su Istraturist ili Arenaturist. Osim toga, restrukturiranjem i reorganizacijom Valamar Riviera postala je najozbiljnija konsolidirana turistička tvrtka u Hrvatskoj s ambicijom i perspektivom da postane regionalni igrač. Naravno da bi niža stopa PDV-a dodatno poboljšala rezultat, ali usklađenje stope PDV-a na konkurentnu s ostalim mediteranskim zemljama nije pitanje zarade ove godine, već pitanje ukupnih ulaganja u turizam. Niža stopa PDV-a i stabilno ekonomsko okruženje znače veću profitabilnost ulaganja koja su prijeko potrebna ako želimo ubrzati investicije u turizam, posebno u hotele i resorte više kvalitete.

Dionica ojačala 20 posto

Kako se odlična poslovna godina odražava na vrijednost Valamarovih dionica?

Valamar Riviera ima gotovo 21.500 dioničara zbog kojih smo dugoročno orijentirani na povećanje vrijednosti dionice, isplatu održive dividende te povećanje razine transparentnosti poslovanja. Ove godine dionica Valamar Riviere ostvarila je izuzetan uspjeh s obzirom na to da je od početka godine cijena narasla za više od 20 posto. Već dvije godine zaredom isplaćujemo dividendu na razini 2-2,5% vrijednosti. Sve to govori da smo na putu da postanemo „blue-chip dionica hrvatskog turizma“ regionalne vidljivosti. Prema tome, razgovaramo s institucionalnim investitorima s ciljem da ih motiviramo da ulažu ne samo u Valamar nego da općenito prepoznaju hrvatski turizam kao priliku za sigurna ulaganja s odličnom perspektivom rasta.

Najbrže rastu prihodi u apartmanima i hotelima s četiri i pet zvjezdica, kako je to moguće kad sve više Europljana, ne samo Hrvata, itekako pazi na cijenu?

Prosječna potrošnja turista u Hrvatskoj otprilike je upola manja od potrošnje u vodećim turističkim zemljama Mediterana, a ukupan broj hotela i resorta od 4 do 5 zvjezdica u Hrvatskoj manji je od onoga u ozbiljnijem europskom turistič- kom gradu. Prema tome, kada govorimo o turizmu Hrvatske, on još uvijek generalno cilja na srednji i niži segment europskog turističkog tržišta. Iz na- šeg iskustva, kod objekta više kategorije percipirana vrijednosti za novac turista bolje platežne moći vrlo je visoka pa su i cijene vrlo konkurentne. U Valamaru između 90 i 95 posto gostiju kaže da je omjer vrijednosti i novca izuzetno povoljan. Turisti danas traže više od „obnovljenog hotela“, traže doživljaje i nezaboravne trenutke i spremni su to i platiti. Stoga ćemo u Valamaru nastaviti raditi na kreiranju turističkih proizvoda, brendiranju, podizanju kvalitete, te na inoviranju načina na koji pružamo uslugu.

Često govorite da je neriješeni problem turističkog zemljišta, uz jednu od viših stopa PDV-a na Mediteranu, ograničavajući faktor razvoja. Koliko to stvarno utječe na investicijske planove?

Hrvatski turizam većim se djelom temelji na obiteljskom smještaju i na turizmu niske vrijednosti od kojeg tradicionalno živi jedan veliki dio Hrvatske, a čiji rast su dijelom omogućili internet-trendovi i „sharing ekonomija“. U tome nema ništa loše, dapače, to je dobar model podizanja standarda života hrvatskih gra- đana. No turistička destinacija ne može se temeljiti na takvom turizmu i on ne može biti pokretač razvoja. Investicijski tempo u turizmu treba ubrzati, i to gradnjom novih kapaciteta visoke kategorije. Međutim, taj zamašnjak i dalje koče visoka fiskalna i parafiskalna davanja, kao što su najveća stopa PDV-a na Mediteranu, neriješeno pitanje turističkog zemljišta te općenito stav da „turizam ide sam po sebi“. Valamar će i dalje ozbiljno raditi na pripremi investicijskih projekata iako ćemo iduće godine nešto smanjiti razinu ulaganja i nastaviti s unapređenjima operativne efikasnosti. Turizam nema velikih rizika u budućnosti, ali ima velik neiskorišten potencijal u razvoju proizvoda i destinacija više kvalitete.

Kamp s pet zvjezdica

Valamarove investicije u ovoj godini iznosile su oko 350 milijuna kuna, kakav je plan za 2016.?

Planiramo uložiti 260 milijuna kuna s ciljem repozicioniranja portfelja prema višoj kvaliteti. Sljedeće godine više ćemo se fokusirati na konverziju kampova u moderne kamping-resorte više kvalitete, s 4/5 zvjezdica, koji ciljaju na goste veće platežne moći. Naš je stav da je podizanje kvalitete postojećih kampova uz daljnje povećanje broja hotela i resorta više kategorije ključni potencijal rasta i razvoja hrvatskog turizma. Osim toga, kreiranje kamping-resorta više kategorije aktualni je europski turistički trend, a Hrvatska ima sjajnu priliku biti kreator, a ne samo sljedbenik u tom segmentu ponude. Zbog toga Valamar 2016. planira otvoriti prvi kamp s pet zvjezdica u Hrvatskoj na otoku Krku.

Je li za uspjeh ovogodišnje sezone bilo presudno što je konkurencija u problemima?

Problemi konkurencije svakako nam nisu odmogli, ali nisu bili presudni jer veliki partneri i sustavi poput turoperatora i aviokompanija koji dominiraju na mnogim mediteranskim destinacijama nisu izrazito fleksibilni u preusmjeravanju gostiju na druge destinacije u kratkom roku.

Iduća bi sezona, prema informacijama s ovotjedne burze turizma World Travel Market u Londonu, također trebala biti dobra. Jesu li i vaše informacije takve i kako dugoročno vidite razvoj hrvatskog turizma?

Pred nama je, po mom mišljenju, izazovna sezona zbog relativnog lošeg rasporeda praznika na glavnim tržištima, neizvjesnog kretanja destinacija s kojima se nadmećemo, kao i činjenice da je dobar rast ove godine podigao osnovicu s kojom ćemo se iduće uspoređivati.

S Lukšić grupom izmjenjujete se na mjestu najveće turističke kompanije u nas. Valamar s oko 48.000 ležajeva opet vodi nakon kupnje Hotela Baška, no mnogi misle da nije dobro da turizam bude toliko ovisan o samo dva vlasnika.

Turizam nije ovisan o samo dva vlasnika jer Valamar i Lukšić grupa zajedno udjelom ne čine ni deset posto kapaciteta smještaja Hrvatske. Međutim, činjenica da danas u hrvatskom turizmu imamo nekoliko uspješnih kompanija koje vodi prvenstveno hrvatski menadžment, koje zapo- šljavaju hrvatske građene i koji ima profesionalna znanja te značajan razvojni i financijskih potencijal sjajna je prilika za održivi razvoj hrvatskog turizma.

Ruska Avenue grupa u Kupare najavljuje dovesti prestižni hotelski brend Ritz Carlton, Hoće li to stvarno popraviti turistički imidž Hrvatske?

Ritz Carlton jedan je od najboljih svjetskih luksuznih brendova i sigurno je da bi njegov dolazak doprinio prepoznatljivosti Hrvatske kao destinacije u segmentu luksuznih putovanja, a isto tako i poticanju drugih takvih projekata i investicija. Što vidite kao najveći izazov iduće turističke godine? Koliko brzo i u kojem smjeru će se turizam u Hrvatskoj nastaviti razvijati ovisit će znatno o tome kako će nova vlada pristupiti ključnim temama kao što su financiranje turizma putem HBOR-a, porezni poticaji na ulaganja, turističko zemljište, pomorsko dobro i smanjenje PDV-a za turizam i ugostiteljstvo.

>> Tri hotela Valamar osvojila četiri 'Oscara'

Komentara 5

Avatar TvojUjko
TvojUjko
22:07 07.11.2015.

Svakom Hrvatu se povraća od ulaganja u hotele u RH

Avatar neurazumljiv
neurazumljiv
22:05 07.11.2015.

od ovoga na slici ne bih kupio polovan automobil.

DU
Deleted user
22:18 07.11.2015.

Hoteli su tamo gdje se okreće poslovni svijet. A ne u bivšoj Jugoslaviji. Šverc Komerc... I Konzum...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije