POD PRITISKOM KRIZE

Kriza na tržištu igračaka – bebe ostaju bez zvečki!

25.03.2009.
u 09:19

Koliko god to mnogi još ne žele priznati, svjetske financijske krize nisu pošteđeni ni najmlađi. Uobičajena percepcija da su djeca posljednja na kojima se štedi i da za njih uvijek ima novca, u SAD-u se – ali i šire – još za novogodišnjih blagdana srušila kao kula od karata. I tržište igračaka, naime, opasno stenje pod recesijom, toliko da je i prodaja popularne Barbie u četvrtom tromjesečju 2008. pala 21 posto.

Samo 2,4 posto igračaka u EU ne dolazi iz Azije

Proizvodnja igračaka u RH ugašena

Najveći svjetski proizvođač igračaka Mattel, koji proizvodi vječito mladu 50-godišnjakinju, u posljednjem je tromjesečju zabilježio snažan pad profita od čak 46 posto, na 176,4 milijuna dolara ili 49 centi po dionici, a u istom razdoblju 2007. Mattelova neto-dobit iznosila je 328,5 milijuna dolara ili 89 centi po dionici, prenosi Bloomberg. U 2009. Mattel se usredotočio samo na rezanje troškova, tvrdi izvršni direktor Robert Eckert te ističe kako bi kompanija trebala otpustiti najmanje 1000 radnika.

Smatra se kako je, unatoč problemima sa sigurnosti igračaka, Kina i dalje najbolja ekonomija na svijetu za brz i relativno lak izlaz iz recesije iako je izvoz, najveći pokretač kineskog rasta, proteklih mjeseci donio desetke tisuća bankrota i gubitak od 12 milijuna poslova za tamošnje radnike migrante. Najveći dio izvoza bio je, naime, usmjeren na najvažnijeg i najpogođenijeg trgovinskog partnera – SAD pa je tako u prošloj godini samo u Kini izbrisana gotovo polovica svih kineskih proizvođača igračaka.

Od ukupno 8610 kompanija, koliko ih je na početku 2008. proizvodilo i izvozilo igračke, na kraju godine ostalo ih je tek 4388. Propali su i neki od tvorničkih divova u kineskoj južnoj pokrajini Guangdongu, gdje se proizvodi oko polovice svjetskih igračaka. Među njima je i Smart Union, koji je proizvodio za Mattel i Disney, pa je Kina lani zabilježila tek marginalan rast izvoza igračaka – samo 1,8 posto, odnosno za 8,6 milijardi dolara.

Povrh svega, Indija je potkraj siječnja uvela šestomjesečnu zabranu uvoza kineskih igračaka kako bi sačuvala vlastite tvrtke od propasti.

Zabrinutost o učinku globalne financijske krize na komercijalne tvrtke općenito raste, priznaju sad već i u europskom Udruženju industrije igračaka.

Oslabljena ekonomija još nije toliko naudila europskoj industriji igračaka, ali ju je, ističe direktor Carter Keithley, već zahvatila. Roditelji su se još spremni žrtvovati i svojoj djeci priuštiti nove igračke. No njihova prodaja opada, pomno se važe omjer cijene i kvalitete, pri čemu glavnu riječ ipak ima cijena.

To nam potvrđuju i neki hrvatski trgovci, prema kojima u vrijeme krize raste samo prodaja društvenih igara i jeftinijih igračaka. Kriza je zahvatila i nakladu časopisa posvećenih djeci, a ako je vjerovati Amerikancima, uskoro će se štedjeti i na dječjim žvakama i bombonima.


Foto: Marko Prpić

U Mercatoru Hrvatska kažu da je u njihovim maloprodajnim lancima prodaja igračaka pala oko 5 posto. Najviše je pala prodaja skupocjenih igračaka od 300 i više kuna, poput autića na daljinski, i to za 50 posto. Prodaja običnih autića pala je za 14 posto, a znakovit je i pad prodaje zvečki i plišanih igračaka, za 4 posto. Iva Jurković, glasnogovornica Mercatora Hrvatska, kaže kako roditelji na tom asortimanu štede i zbog toga što je riječ o igračkama koje se često prenose s generacije na generaciju.

S druge strane, u recesiji raste prodaja društvenih igara za oko 10 posto, s obzirom na to da se već štedi na izlascima, dok najveći rast, oko 60 posto, bilježe jeftinije figurice akcijskih, odnosno filmskih junaka od oko 50-ak kuna. Ni najveći domaći maloprodajni lanac nije ostao pošteđen štednje na najmlađima.

Iako ne govore o brojkama, u Konzumu tvrde da je uočena stagnacija rasta prodaje dijela neprehrambenog asortimana, dok je prodaja osnovnih namirnica za pripremu jela porasla u krizi više od 20 posto. No, u Magmi opovrgavaju bilo kakve sumnje da se već štedi na djeci i ističu kako su njihovi rezultati izvan očekivanja.

– Vjerojatno se štedi na drugim dobrima – odgovaraju, napominjući kako prodaju dječjeg asortimana nije pokvarila ni neradna nedjelja. Turbo limač divizija u siječnju 2009. u odnosu na siječanj 2008. imala je, naime, 15,75% veće prihode, Turbo sport 11,81%, dok je linija Magminih franšiznih trgovina mode u siječnju ostvarila pad prihoda od 25%, što je izravna posljedica pada kupovne moći te nemogućnosti rada nedjeljom.

– Tržište igračaka danas bilježi promjene i možemo reći da niti našu branšu nije zaobišla kriza. No, one2play je krizu predvidio, planirao s kriznim planom za ovu godinu, te bilježimo rast prodaje i u ovoj godini. U prva dva mjeseca 2009. prihod u maloprodaji porastao je za 59,2 posto u odnosu na 2008. godinu.

U veleprodaji se također bilježe promjene: kupuje se više manjih, cjenovno niže pozicioniranih brandiranih proizvoda, bolje rade mali, kvartovski dućani i kiosci... – nabrajaju pak u one2playu poznatom po brendovima Gormiti, Fifi, Winx, Roary, Peppa prašić, The Dog, Caterpillar, In my pocket, Disney, Yugioh... Dodaju kako svoju poslovnu politiku temelje na sigurnoj i kvalitetnoj igrački. Osim edukativne vrijednosti, svaka igračka mora proći nekoliko kontrolnih točaka za postizanje oznake o sigurnosti i kvaliteti.

– Uvozimo upravo one i onakve igračke s kojima želimo da se naša djeca igraju, bez obzira jesu li iz Njemačke, SAD-a, Kine... – objašnjavaju. Hrvatsko tržište igračaka, s obzirom na to da ne postoje službena mjerenja, a i nepoznate su količine uvoza hipermarketa usredotočenih na nebrendirane igračke, u one2playu procjenjuju na 550 do 600 milijuna kuna neto maloprodajne vrijednosti.

U ukupnoj slici, na prihode one2play-a zajedno s maloprodajom, otpada tako 16, odnosno 19 posto tržišnog udjela. Konsolidirani prihod od 134 milijuna kuna u 2008. tvrtka kroz maksimalan fokus na profitabilne brandove u 2009. namjerava povećati na 211 milijuna kuna i otvoriti osam novih trgovina u Hrvatskoj i BiH.

No, dok jedni krizu koriste za još jače pozicioniranje na tržištu, neki dvoje. Aktualna ekonomska kriza utjecala je na prodaju Egmontovih izdanja za djecu, najviše časopisa, što se osjeti i na regionalnom tržištu koje pokriva Egmont Croatia, objašnjava generalni direktor Bruno Barbić. Zahvaljujući i darovima za klince neka su Egmontova izdanja poput Mickeya Mousea ili Barbie nedavno bila najprodavanija u povijesti tvrtke.


Foto: Marko Prpić

Generalno – prodaja je pak manja za pet posto. U zadnjih 10 godina Egmont, koji izdaje časopise i knjige brendova Disney, National Geografic, Bob graditelj, Teletubbies..., imao je prosječan godišnji rast od 21 posto. Lanjski prihod od 40 milijuna kuna 38 posto je veći nego godinu prije, dok u godini krize očekuju stagnaciju. Zasad se, kaže, Barbić, jedino ne osjeti pad prodaje dječjih knjiga, što potvrđuje i Krunoslav Krunić, direktor izdavaštva Profil Internationala.

– Prodaja dječje knjige, koja čini 10 posto naše ukupne ponude, ne pokazuje značajan rast kao proteklih godina, ali ni pad prometa, jer roditelji najmanje štede na djeci. Naša su dječja izdanja didaktički vrijedna, edukativna, kvalitetna i pridonose razvoju djeteta. To naši kupci prepoznaju. Stoga smo u sklopu recesijskog plana predvidjeli i dodatna ulaganja u glavne izdavačke pravce koje zastupa Profil International, ako do takve potrebe dođe, a sve kako ne bismo smanjili produkciju glavnih izdanja među koje spadaju i dječja.

Pretpostavljamo da će potrošači iz financijskih potreba umjesto kroz skupe izlaske u restorane, kina i kazališta, zabavu tražiti u okviru doma, kroz multimedijalna izdanja iz ponude knjižara, te uz knjigu, koja u ovoj godini, za razliku od ostalih područja, u Europi bilježi rast od 2% – tvrdi Krunić.

Kaže da je rano govoriti o tome koji je dio literature najviše pogođen recesijom. Beletristika, tzv. self help, knjige o zdravlju i primjenjiva literatura bilježe rast, dok se knjige o putovanjima i one ekskluzivnog cjenovnog ranga prodaju slabije. No, kako imaju moderan pristup knjizi i literaturi (u skladu s trendovima), u Profilu tvrde da ni u krizi nemaju razloga za pesimizam.

Želite prijaviti greške?