1. RASPOLOŽENI ZA LJUBAV
Snagu ove senzualne i razarajuće drame o ljubavi, preljubu i usamljenosti nije dosegnuo nijedan film u ovom stoljeću do danas. Bujni vizuali i prigušeno kadriranje ilustriraju ljepotu neočekivanog zaljubljivanja i razbijeni osjećaj spoznaje da se to nikada ne može konzumirati.
2000. ROMANTIČNA DRAMA, HONG KONG
režija: Wong Kar-Wai
uloge: Leung Chiu-Wai, Maggie Cheung
2. UČITELJICA GLASOVIRA
Neki su Hanekeovi kasniji filmovi dosegnuli veću slavu, “Bijela vrpca”, “Skriveno” i “Ljubav”, no ova je drama o ženi zarobljenoj s ostarjelom majkom koja frustracije manifestira mazohističkim samoranjavanjem dublje uronila u psihologiju i očaj čovjeka nego slavniji uraci.
2001. DRAMA, FRANCUSKA, AUSTRIJA
režija: Michael Haneke
uloge: Isabelle Huppert, Annie Girardot
3. BOŽJI GRAD
Kriminalni ep o drugoj strani Rio de Janeira, onoj koju ne vide turisti oduševljeni Copacabanom, vodi nas kroz 30 godina nasilja koje provode mlade ulične bande. Ubrzan akcijski film prisiljava gledatelje da toliko uđu u taj košmarni svijet za vrijeme trajanja filma da je kraj filma veliko olakšanje.
2002. KRIMI DRAMA, BRAZIL
režija: Fernando Meirelles, Kátia Lund
uloge: Alexandre Rodrigues, Leandro Firmino
4. SJEĆANJA NA UMORSTVO
Nikada nisam dvojio da je “Parazit” Bongovo čisto remek-djelo, ali ni da je njegov najbolji film ipak ova saga o potrazi za prvim serijskim ubojicom u Južnoj Koreji. Prošaran unikatnim humorom i besprijekornim dramaturškim rješenjima, ovaj film oduševljava od prvog do doslovce posljednjeg kadra.
2003. CRNOHUMORNI KRIMI FILM, JUŽNA KOREJA
režija: Bong Joon-ho
uloge: Song Kang-ho, Kim Sang-kyung
5. STRANPUTICA
Dva prijatelja, od kojih se jedan tek rastao, a drugi uskoro uplovljava u bračnu luku, odlaze na “momačko putovanje” kroz kultne vinograde. Briljantna studija dva labilna karaktera, obogaćena hedonističkim vinskim sekvencama, najvažniji je muški film ovog stoljeća.
2004. KOMEDIJA, VELIKA BRITANIJA
režija: Alexander Payne
uloge: Paul Giamatti, Thomas Haden Church
6. DIJETE
Uh, kako ova drama emotivno razlama gledatelja! Priča je to o polubeskućničkom i polukriminalnom maloumnom paru koji dobiva dijete. Nesposobni otac odlučuje ga prodati, ali čim to uradi, uviđa pogrešku. Film nije kritika, nego pokušaj da se shvati ljude s ruba društva.
2005. DRAMA, BELGIJA
režija: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
uloge: Jérémie Renier, Déborah François
7. NAKON VJENČANJA
Iako je za sljedeći film “U boljem svijetu” dobila Oscar, bilo bi pravednije da ga je Susanne Bier primila za ovu dramu, čija priča o nesebičnosti i razboritosti ne bi mogla proći nigdje osim u Skandinaviji: Madsa Mikkelsena sadašnji suprug njegove bivše žene moli da se ponovno oženi njome jer on umire.
2006. DRAMA, DANSKA
režija: Susanne Bier
uloge: Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen
8. BIT ĆE KRVI
Nitko kao P. T. Anderson nema tu lakoću slaganja dramaturških minijatura i sklapanja složenih odnosa u jednostavnu cjelinu. U ovoj sagi o stvaranju naftnih milijardera kao glavna tema iskače odnos oca i sina, koja će postati dominantnom temom 21. filmskog stoljeća.
2007. DRAMA, SAD
režija: Paul Thomas Anderson
uloge: Daniel Day Lewis, Paul Dano
9. 4 MJESECA, 3 TJEDNA I 2 DANA
Jedan od pionira novog rumunjskog vala Cristian Mungiu u ovom kirurški dotjeranom filmu o pobačaju u Rumunjskoj u Ceaușescuovo vrijeme više progovara o strahotama života u istočnoj Europi nego hrpa drugih filmova s eksplicitnim zločinima. Malo kome će iz glave izaći legendarna scena fetusa na podu hotelske sobe.
2008. DRAMA, RUMUNJSKA
režija: Cristian Mungiu
uloge: Anamaria Marinca, Laura Vasiliu
10. TAJNA U NJIHOVIM OČIMA
Punokrvni argentinski triler, kroz koji se poput nježne sjene provlači nečekivana ljubavna priča, monumentalna je studija zla, u kojoj kao na nekim tajanstvenim stepenicama za pakao koračaju mračne duše. Uz “Sjećanja na umorstvo” najluđi kraj u 21. stoljeću.
2009. TRILER, ARGENTINA
režija: Juan José Campanella
uloge: Ricardo Darín, Soledad Villamil
11. PROVJERENA KOPIJA
Kiarostami je majstor za složene međuljudske odnose, kao u ovom filmu u kojem se muškarac i žena susreću, šetaju, jedu i razgovaraju, da bismo shvatili kako su oni muž i žena. Ili samo kopije? Ovaj elegantni film odvija se gotovo u potpunosti unutar jednog razgovora i vuče minimalističku romansu do malog filozofskog otkrića.
2010. DRAMA, FRANCUSKA
režija: Abbas Kiarostami
uloge: Juliette Binoche, William Shimell
12. DRVO ŽIVOTA
Malickovi poetični filmovi imaju složenu strukturu i visoku emociju. Ovo njegovo remek-djelo o prigradskom paru kojem je dijete umrlo pod misterioznim okolnostima više je meditacija nego film, “Drvo života” mora mistificirati, zadiviti i ogorčiti u jednakim mjerama. Još jedna duboko nadahnuta i vizualno moćna višegodišnja produkcija možda i najboljeg živućeg filmaša.
2011. DRAMA, SAD
režija: Terence Malick
uloge: Brad Pitt, Jessica Chastain
13. SMRT ČOVEKA NA BALKANU
Nevjerojatan film u stvarnom vremenu, u jednoj postavci, snimljen s jedne zaključane kamere, koji prikazuje dnevni boravak, čajnu kuhinju i hodnik malog beogradskog stana, u kojem se samoubijeni vlasnik upravo snimio. U jednom kadru filmsko i životno vrijeme se poklapaju i prate tragikomične događaje u stanu nakon samoubojstva.
2012. DRAMA, SRBIJA
režija: Miroslav Momčilović
uloge: Emir Hadžihafizbegović, Radoslav Milenković
14. UPSTREAM COLOR
Ovaj zadivljujuće labirintni asortiman mutnih događaja predstavlja zagonetku bez čvrstog rješenja. Radnju filma teško je definirati jer povezuje niz incidenata koji naizmjence nagovještavaju znanstveno-fantastični triler, egzistencijalnu romansu i konačno duhovno buđenje iz snova.
2013. EKSPERIMENTALNI, SAD
režija: Shane Carruth
uloge: Amy Seimetz, Frank Mosley
15. FOXCATCHER
Biografska priča o iskompleksiranom biznismenu koji pod svoje okrilje uzima hrvača, pretendenta za medalje, kako bi dobio priznanje u društvu, ali prije svega od svoje majke, pruža eksploziju karaktera, a neočekivano briljira Steve Carell.
2014. BIOGRAFSKA DRAMA, SAD
režija: Bennett Miller
uloge: Steve Carell, Mark Ruffalo
16. SOBA
Soba je zapravo kontejner u kojem zatočeni žive majka i njezin petogodišnji sin koji vjeruje da je mjesto u kojem žive zapravo cijeli svijet. Klaustrofobna psihološka drama daje zastrašujući kontrast između vanjskog i čovjekova unutarnjeg svijeta bez obzira na to bio on bio okovan fizičkim ili mentalnim preprekama.
2015. TRILER-DRAMA, SAD
režija: Lenny Abrahamson
uloge: Jacob Tremblay, Brie Larson
17. TONI ERDMANN
Ovaj briljantan njemački film uranja u odnose između oca koji se osjeća pomalo usamljenim i kćeri koja radi izvan zemlje u velikoj kompaniji. Iza svakog ugla dočekat će vas neočekivana scena bizarnih budalaština jednog ostarjelog čovjeka, kojima zapravo pokušava otkriti svoju djevojčicu u tijelu odrasle žene.
2016. HUMORNA DRAMA, NJEMAČKA
režija: Maren Ade
uloge: Peter Simonischek, Sandra Hüller
18. CLAIRINA KAMERA
Svaka čast i Kim Ki-duku, i Bong Joon-hou i Park Chan-wooku, ali po meni je Hong Sang-soo najbolji korejski redatelj 21. stoljeća. I u ovoj briljantnoj minijaturi kao i u svakom svojem filmu bavi se preljubom, filmskim svijetom i alkoholizmom. I ovdje briljira Kim Min-hee s kojom redatelj i sam ima skandaloznu ljubavnu vezu.
2017. DRAMA, JUŽNA KOREJA
režija: Hong Sang-soo
uloge: Kim Min-hee, Isabelle Huppert
19. AT ETERNITY’S GATE
I sam slikar, a ne samo redatelj, Julian Schnabel briljantno je dočarao posljednje mjeseca života Van Gogha, igrajući s kamerom kao da slike projicira njegov poludjeli um. Iako se čvrsto vjerovalo da je Kirk Douglas pravi filmski Van Gogh, Willem Dafoe ga je ovdje nadmašio.
2018. BIOGRAFSKA DRAMA, IRSKA
režija: Julian Schnabel
uloge: Willem Dafoe, Mads Mikkelsen
20. PRVA KRAVA
Kelly Reichardt je dominantna autorica vesterna modernog doba, a osim što se bez kompleksa dohvatila muškog žanra, suvereno ulazi i u muške teme. Metaforički donoseći priču o nastanku kauboja kroz prvu kravu, naizgled banalnu radnju u kojoj je dva prijatelja krišom muzu i zarađuju praveći od mlijeka kolače pretvara se u zastrašujući progon.
2019. VESTERN-DRAMA, SAD
režija: Kelly Reichardt
uloge: John Magaro, Orion Lee
21. NEMA ZLA
Četiri priče koje povezuje smrtna kazna, bilo kroz žrtve, egzekutore ili kolateralne žrtve, bez eksplicitnog nasilja i s očaravajućim vizualnim okvirom uvodi nas u strahote života u Iranu. Rasoulof je film tajno snimao, a nakon što mu je kći lani primila Zlatnog medvjeda, vlasti su ga uhitile. Od tada je u zatvoru.
2020. DRAMA, IRAN, NJEMAČKA
režija: Mohammad Rasoulof
uloge: Mohammad Seddighimehr, Baran Rasoulof