"Sinoćnja izvedba bila je fijasko. Jesu li krivi pjevači ili sam kriv ja, pokazat će vrijeme". Riječi su to koje je 7. ožujka 1853., dan nakon venecijanske praizvedbe svoje opere Traviata napisao Giuseppe Verdi.
Vrijeme je potvrdilo genijalnost skladatelja i djela, a na tu nas je epizodu podsjetio i maestro Nikša Bareza koji će ove subote, 12. rujna, otvoriti novu sezonu zagrebačkog HNK upravo omiljenom Traviatom. Bit će to zagrebačka premijera riječke predstave iz 2009. godine u režiji Janusza Kice.
Uspjela režija
– Smatram da je ova režija vrlo uspjela i da slijedi upravo Verdijevu ideju o Violetti kao središnjem liku iz kojeg izlaze i u ovisnosti s kojim postoje i djeluju svi drugi likovi. U ovoj predstavi ja vidim pravi put za današnje čitanje i postavljanje te opere, suvremeno ali s maksimalnim uvažavanjem i poštovanjem originala – govori maestro koji je dirigirao i riječku premijeru 2009. godine i koji je kao jedan od najvećih autoriteta za Verdija priznat i u samoj Italiji, uključujući i milansku Scalu.
Maestro Bareza nedostatkom odgovarajućih glasova u Hrvatskoj objašnjava angažman po njegovu mišljenju sjajne beogradske sopranistice Sanje Kerkez koja će tumačiti Violettu na svih pet za ovu jesen planiranih predstava Traviate u Zagrebu. Njezin partner na prve dvije predstave, 12. i 19. rujna, također dolazi iz inozemstva. To je urugvajski tenor Sebastian Ferrada nakon kojeg bi ulogu Alfreda Germonta trebao preuzeti solist zagrebačke Opere Nikša Radovanović, dok će slavnu baritonsku ulogu Giorgia Germonta pjevati Vitomir Marof, a nakon njega Ljubomir Puškarić.
Maestro Bareza je, naravno, upoznat s velikim uspjesima Lane Kos na svjetskim pozornicama upravo u ulozi Violette i kaže da bi je volio angažirati za neku od budućih izvedbi, a podsjeća i na izvrsnu Margaretu Klobučar koja se iskazala na premijeri u Rijeci.
Međutim, maestro ističe i veliku zahtjevnost režije te pomno isplanirano kretanje svih likova, uključujući i zbor, u scenografiji Marka Japelja koja je bitan dio koncepcije.
– Predstava je doista vrlo razrađena do svakog detalja i to otežava "uskakanja" pjevača bez prethodnih režijskih proba – upozorava maestro Bareza.
Otvorenje sezone upravo Kicinom Traviatom ujedno je i svojevrsna uvertira u veliku premijeru Verdijeve monumentalne opere "Sicilijanske večernje" koja je zakazana za 24. listopada. Novu produkciju također će zajednički ostvariti i potpisati maestro Bareza i glasoviti poljski kazališni redatelj Janusz Kica koji je od 1990. životno vezan i uza Zagreb i hrvatsko kazalište.
Nakon uspjeha njegove riječke Traviate 2009. godine, koja je u međuvremenu bila prenesena i na splitsku pozornicu, Kica je imao još angažmana kao operni redatelj, ali, nažalost, ne i u Hrvatskoj. Traviata prenesena iz Rijeke u Zagreb, a potom i "Sicilijanske večernje" utoliko su dobrodošao potez Opere zagrebačkog HNK.
Neklasični naslovi
Što se opernog repertoara tiče, nastavak sezone u sljedećoj godini donijet će i premijeru jednog neklasičnog naslova, Opere za tri groša Bertolta Brechta i Kurta Weilla. Premda je riječ zapravo o mjuziklu, aktualnost djela u današnjem je vremenu, kako ističe maestro Bareza, možda i veća nego u prvoj polovici 20. stoljeća kada je ono nastalo da bi upozorilo na razne oblike nepravde i grabeži u ime profita.
Ali, nakon tog naslova, na zagrebačku pozornicu vraća se i Puccinijeva opera La Boheme uz koju će novi smisao dobiti i suvremena pariška "Mimi" Frédérica Verrieresa, predstava nastala u koprodukciji s pariškim teatrom Bouffes du Nord koju će u novoj sezoni preuzeti hrvatski pjevači.
>> Zagrebačka premijera Traviate pod ravnanjem Nikše Bareze u režiji Janusza Kice
Da, stvarno novo, iz 2009. Zagreb je spao na to da igra stare rjecke predstave