U vrijeme velike glazbene tranzicije i najava promjena u pristupu
izdavaštvu, promociji, te distribuciji glazbe malo je
sigurne faktografije. Uz kolebanja i propitivanja diskografskog svijeta
o postojanju i ulozi institucije albuma zbog pojave interneta,
forsiranja singla kao ponovno dominantnog formata čija priroda
više odgovara brzopotrošnom vremenu, te manjku
koncentracije pažnje prosječnog slušatelja - jedan od
najsigurnijih prihoda i ekonomski opravdanih konstanti u glazbenom
svijetu su svirke uživo. I to ne samostalne što ovise o
atraktivnosti izvođača, aktualnosti njegova recentnog rada i napose
marketinškog rada, medijskim odjecima na njegovu pojavu, te
kvalitetnom radu booking agencija koje će osluškivati
interes tržišta. Stvar je u grupnjacima, masovnjacima,
“openairnjacima”.
“Open air” koncerti jedan su od najsigurnijih
izvora prihoda organizatorima i headlinerima, te
marketinških mamaca za velike oglašivače koji
ciljaju na urbanu, mladu, modernu i glazbeno osviještenu
publiku i potrošače. Privlačnost koncepta “puno
glazbenih imena na jednom mjestu u tri-četiri dana redaljke”
stoji od vremena ranih šezdesetosmaških masovki,
Woodstocka, Altamonta, Isle Of Wight, Montereya, raznih ružičastih
varijanti blatnih, opijatskih i cvjetnih utopija kada su Grateful Dead,
Janis Joplin, Hendrix i ostala bratija zidala imena na pionirskim
masovnim okupljanjima u slavu “miru, bratstvu i jedinstvu,
cvijeću, slobodnoj ljubavi i travnatim izmaglicama”. Od
tadašnjih nevino naivnih vremena do inauguracije u
kapitalistički način razmišljanja i ekonomski način
funkcioniranja principa zadovoljavanja ponude i potražnje na način da
tri bitna elementa lanca zarade, a četvrti bude zadovoljan, trebalo je
tek nekoliko desetljeća.
Stvar je vrlo jednostavna po matematičkim principima i logičkim uzusima
poslovanja. Organizatori festivala trebaju dobiti sponzorsku lovu da bi
odradili bookiranje atraktivnih inozemnih imena kao nositelja festivala
i popunili satnicu mnoštvom onih koji kvalitetom zaslužuju i
jednog bi dana mogli biti veliki poput trenutnih nositelja čija se
imena na plakatima pišu najupečatljivijim fontovima.
Sponzori trebaju dati lovu za koju će organizatori dovesti atraktivna
imena, a paralelno će se sponzori moći na elegantan način servirati
publici festivala i svojim potrošačima. Dodvoravanje na
finjaka. Headlineri i najjača festivalska imena imaju
tržišnu cijenu koju valja podmiriti.
Također imaju teritorijalne i interesne pretenzije prema područjima na
kojima se festival organizira jer - običavaju biti puni dobre volje u
platežno jačim prostorima gdje je i kupovina njihove glazbe daleko
brojnija nego u nekim egzotičnijim prostorima. I na kraju lanca su
potrošači i publika čija masovnost, na kraju krajeva, treba
isplatiti dio troškova festivala i donijeti zaradu
organizatorima, a osmijeh na lica sponzorima. Ponapijat će se tih dana
kampiranja, odgledati nastupe svojih koncertnih heroja, mrgudati nakon
nastupa onih koji im ne opravdaju očekivanja, žalit će se na sanitarne
čvorove i redove čekanja za pivo, uletavat će komadima, možda ako su
spretni ubilježe i usputni seks. Danima će pričati kako je bilo na
grupnjaku zvanom njihov prvi, posljednji ili samo “jedan
od” open aira.
Vip
IN music festival
Nick
Cave
Gdje
i kada: Zagreb, Otok
hrvatske mladeži, 3. i 4. lipnja 2008.
Ulaznice:
300 kn - 28. 1. - 28. 2. 2008., 350 kn - 29. 2. - 29. 4. 2008., 400 kn
- 30. 4. - 2. 6. 2008., 450 kuna na dan festivala
Nastupaju:
Nick Cave & The Bad Seeds, Prodigy, Stereo MC`s, Serj Tankian,
Sons & Daughters, Amadou & Mariam, Semi Kuti &
Egypt 80, Dreadzone, Vještice, Ateist Rap, Ed Kuepper
& Jefferey Wagner, XX Teens...
O
festu: Prvo se Zoran Marić
etablirao kao jedan od likova koji vodi Multikulturu i preko nje
rješava world music koncerte u državi, onda je bio jedan od
upletenih u jedan jedini Zagreb Open Air. Onda je dovabio sponzore te
na Šalati počeo raditi dvodnevni In Music Festival
dovevši Franz Ferdinande jedan dan, drugi dan Morrisseya.
Lani se festivalu s par milja kuna priključio teleoprater Vip,
a fešta se seli na jarunsko jezero. Uz
šarolik line up čini se da na par pozornica funkcionira
sistem tridesetak izvođača, od toga bar pola inozemnih. Poslovično
nezadovoljni zemljaci koječemu su prigovarali, premda je super
što imamo festival koji se trudi ne biti samo slijepim
crijevom istočnim susjedima. Perspektiva...
Info:
www.vipinmusicfestival.com
Exit
festival
Johnny
Rotten - Sex Pistols
Gdje
i kada: Novi Sad,
Petrovaradinska tvrđava, 10.-13. srpnja 2008.
Ulaznice:
474 kn (4 dana), 620 (ulaznice 4 dana + kamp + prijevoz); 146
kn (kamp, 10 dana)
Nastupaju:
Sex Pistols, Paul Weller, Primal Scream, The Hives, Juliette Lewis
& The Licks, Manu Chao, Gogol Bordello, M.I.A., The Gossip, 2
Many DJ`s/Soulwax, Tiga, Laugent Garnier, Sven Vath, Nightwish,
Ministry...
O
festu: urbanim legendama o
prijateljskoj atmosferi, lanjskom udaru Engleza, fantastičnim line
upovima i prelijepim Srpkinjama obvezno pridodati činjenicu da je Exit
lani proglašen najboljim europskim open air festivalom. Sva
sreća da krvljenje među organizatorima i ina balkanska posla do prije
nekoliko ljeta nisu požderali mogućnost višemilijunskog
profita i da su se glave ohladile, zbrojile odnos koristi i
šteta, pa nastavile dalje.
Vezano uz Exit, gotovo neodvojivi dio je Tuborg Green Fest koji će 2.
srpnja biti iskorišten za nagovaranje ljudi na odlazak u
novosadsku ravnicu i brdašca. Cypress Hill, Franz Ferdinand
i Raveonettes za 2090/2490 dinara trebali bi biti dovoljno uvjerljivi
“huškači” koji će osmu godinu zaredom
(p)ostati rijetkim leglom urbanosti države koja, sudeći samo po glavnom
gradu i pokojem svijetlom regionalnom primjeru, čelom juri ka Zapadu ne
mašući samo zastavama, ne dižući samo tri prsta, ne loveći
se samo za mačete i na puštajući samo bradu. Pod
pretpostavkom, naravno, da ovogodišnji slučaj Bjork vezan uz
negostoprimstvo zbog njezina političkog stava –
podrške neovisnosti Kosova – smatramo samo
lošim kuloarskim pričama koje nisu imale temelje u
organizacijskim potezima uske jezgre Exita. Exit Festival je
„must see“ za bilo koga tko se oglašava
festivalskim tipom.
Info:
www.exitfest.org
Radar
fest
Bob
Dylan
Gdje
i kada: Varaždin, stadion
Varteksa, 13. lipnja 2008.
Ulaznice:
250 kn do 30. travnja, 290 kn do koncerta, na dan koncerta –
skuplje i naknadno objavljeno.
Nastupaju:
Bob Dylan i tko god nakon
njega.
O
festu: lani je austrijski
kapital posredovanjem Harryja Jennera ispred organizacije Musicnet,
odgovorne za austrijski Nova Rock festival, ušao na domaći
teren lansirajući prvu godinu Radara na festivalskom jednom danu.
Placebo, Kaiser Chiefs, QOTSA, uz potporu Overflowa, Howling Bellsa i
Anavrina, privukli su jedva 4000 ljudi u Zagrebu. Premda je sve bilo
organizirano po špagi i sa sanitarnim čvorovima i s izmjenom
bandova, “zegejci” nisu bili preotvoreni. Novi
pokušaj znatno je bolja taktika. Dylanov solo koncert
preimenovan u festival svakako je dobar razlog za plaćanje ne osobito
skupe karte, jer ne dobiva se svake godine prilika vidjeti živu legendu
u novoj autorskoj zrelosti i zenitu. Tko god još nastupi,
neka mu bude čast dijeliti pozornicu s Robertom u istom danu.
Varaždinec Čehok ne predaje se samo tako. Nisu bile uzaludne najave
starog majstora unatrag par ljeta na Špancir festu.
Info:
www.radar-festival.com
Rokaj
fest
Evan
Dando - The Lemonheads
Gdje
i kada: Zagreb, Otok hrvatske
mladeži, 4. - 6. srpnja 2008.
Ulaznice:
99 kuna u prvom navratu, poskupljivat će kasnije kako se bliži dan
Nastupaju:
Lemonheads, Wire, The Godfathers, These New Puritans, Dwarves, Datsuns,
Kira, Soprano, Bogart & Addictives, Dead Elephant, Navel,
Urban, Trnokop (Edo Maajka + Damir Avdić), Rambo Amdeus, Vlada Divljan,
PCVC, ...
O
festu: Počelo je kao
Coca-Colin ulog u domaći i regionalni rock and roll razvoj, ali se već
nakon druge godine suočilo s problemom nedostatka bandova i činjenicom
da čak ni nostalgičnim Hrvatima nije baš osobito zanimljivo
svake godine gledati Majke, Let3, Psihomodo Pop, Vatru, Hladno pivo,
Hard Time i sličan gitaristički profil manje ili više dobrih
bandova. Ove godine se pokušava dati ruku svijetu. Istodobno
dok programska inicijativa festivala tendira krenuti prema Zapadu,
festival mini-turnejom reklamiraju vječno preprisutni Hard Time s
dragim prijateljima frontmena Gordana Penave kultnog Pište -
Cota G4, Osmi putnik, te jedinim dostojnim glazbenog 21. stoljeća,
Riječanima The Father preimenovanim u Padre. Anakronizam u vabljenju i
tjeranju publike strši. Uz najprijateljskiju cijenu ulaznica
vidjet će se treba li domaćoj publici uopće inozemna ponuda ili će
četvrte godine opet Hard Time biti headlineri.
Info:
www.rokajfest.com
Masovke
Osim tuzemnih i regionalnog open aira, nekoliko će ovoljetnih
najavljenih samostalnih gostovanja skupljati masovke i zbrajati desetke
tisuća što turista, što namjernika.
HARTERA
Rijeka,
13. – 15. lipnja
Osim tuzemnih snagatora i novih nada tipa T.B.F., Elemental, Goribor,
Father, Good Day To Die, Quasarr, Klaus, Diskurz, u goste dolaze i
norveški gay hard rockeri Turgonegro, senzualna Roisin
Murphy te elektro DJ ženturača Peaches.
MANU
CHAO
Pula,
8. srpnja
Miljenik hrvatske publike, world punk skakač Manu Chao, netom prije
nastupa na ovogodišnjem Exit festivalu dolazi opet
odsolirati super svirku u Hrvatsku. Manu Chao i njegov Radio Bemba
Sound System vraćaju se u Hrvatsku, gdje će predstaviti
friški album “La Radiolina”.
THE
WHITESNAKE
Osijek,
10. srpnja
Komercijalni bombonijera hard rockeri ili sweet metalci The Whitesnake
koji su nešto love ubrali hitovima poput “Here I
Go Again” ili “Is This Love” vitlat će
natapiranim kosicama na osječkom srednjoškolskom
igralištu Srednjika uz pratnju Divljih jagoda i Opće
opasnosti. Za 120 u pretprodaji ili 150 kuna na dan svirke moći ćete
biti i formalno “izvan vremena”.
LENNY
KRAVITZ
Zadar,
6. kolovoza
Kralj svih retromanekena i rockera pozera Lenny Kravitz drugi put
okušava sreću u Hrvatskoj. Ovaj ga put umjesto fijaska u
Domu sportova prebacuju na zadarsko parkiralište u Jazinama
gdje bi trebao propovijedati kako je vrijeme za “ljubavnu
revoluciju” u skladu s naslovom novog albuma. Ako se zadrži
namjera da svirka bude besplatna, što bi financirao grad
Zadar, kao lani za Zucchera, ne sumnjamo da će se nakrcati svjetine i
mahati na riffove te ljuljati uz balade.
IRON
MAIDEN
Split,
10. kolovoza
Splitski će Poljud postati svetištem za još jedno
gostovanje jedne od najvećih metal legendi svih vremena. Iron Maiden sa
svojim iskešenim lutkom Eddiejem stižu u Torcidino grotlo.
Za 250 kuna računa se huk jači od bure koja bi puhnula kad bi Bruce i
kameradi izveli “Run To The Hills”.
HLADNO
PIVO
Zagreb,
20. rujna
Ispraćaj ljeta i pozdrav jeseni solo slavljem Hladnog piva na Jarunu
gdje će puhnuti u dvadeset svjećica i vjerojatno krenuti put
kakvog-takvog Zapada, jer u Hrvatskoj im preostaje još samo
to da grunu u Maksimir kako bi zadovoljili stalan rast apetita kako
publike, tako i svog.