Moguće je da sam neodoljivo duhoviti roman "Uspon na Rum Doodle" engleskog inženjera i pisca Williama Ernesta Bowmana dobio još na lanjskom Interliberu. Knjigu mi je poklonio njezin urednik i vlasnik Libricona Željko Žarak, zaljubljenik u literaturu i planine, a onda, razumljivo, i u literaturu o planinama. S engleskog je taj više nego šarmantni roman, premijerno objavljen davne 1956. godine, prevela iskusna prevoditeljica Mirna Čubranić. Autor romana odavno je mrtav, ali legenda o planinskom vrhu Rum Doodle, koji je nešto viši od Mount Everesta, nadrasla je život tog inženjera i pisca. Tako danas izraz Rum Doodle ima snažnu metaforičku važnost unutar alpinističke zajednice koja sasvim sigurno nije sastavljena samo od nestrpljivih avanturista željnih potvrđivanja. Na Antarktici, poučava nas ovaj Libriconov biser, postoji vrh koji se zove Rum Doodle, baš kao i u Koloradu ili u Nacionalnom parku Vanoise u Francuskoj, a u Kathmanduu koji redovno posjećuju štovatelji Mount Everesta postoji i istoimeni bar na čijim su zidovima fotografije osvajača tog veličanstvenog vrha.
Mašta Williama Ernesta Bowmana njegov je Rum Doodle smjestila u tajanstveni Jogistan, čiji su stanovnici jedinstveni i vrlo neobični, uostalom baš kao i njihovi običaji. Ako se u obzir uzmu današnja sveprisutna i prilično rigidna pravila o političkoj korektnosti, nisam siguran da bi ti živopisni, ali i plastični Bowmanovi opisi Jogistanaca i njihove kulture prošli bez dociranja o neprihvatljivom imperijalnom karikiranju i podcjenjivanju drugih naroda i stranih običaja koje bi trebalo izbjegavati u civiliziranom društvu. Ali, i oni su ovdje važan dio autorova satiričnog koncepta. No vratimo se mi na naš neosvojivi Rum Doodle na koji se namjerila šarolika grupica britanskih alpinista i muškaraca raznorodnih profesija i interesa, koji su po opisu samog W. E. Bowmana bili sve samo ne ljudi sposobni i spremni za osvajanje najvišeg vrha na svijetu. Ali su na egzotičnu, ali i opasnu (a onda i nevjerojatno skupu) ekspediciju ipak krenuli, usprkos svim svojim manama. Te su doista brojne nedostatke na kraju balade trijumfalno pretvorili u svoje prednosti zaslugom šaljivog i lucidnog pisca koji se naoružao dobro poznatim britkim engleskim humorom u kojem nitko ne štedi nikoga, a šale na vlastiti račun su i više nego dobrodošle. Istina, Bowman nije kritizirao i prilično brutalno ismijavao samo stvarne, postojeće alpiniste koji su objavljivali samohvalne knjige o vlastitoj genijalnosti i srčanosti i vlastitim pothvatima, nego je još zdušnije ismijavao i britansku višu klasu, njihov odnos prema (obaveznim) bračnim obavezama i (zlo)sretnim zaručnicama, odnose u strogo kontroliranoj i korumpiranoj britanskoj znanstvenoj zajednici, ali i sklonost prema alkoholu (doista su neodoljive priče o pjenušcu kao lijeku koji na jednoj iznimno opasnoj alpinističkoj ekspediciji suvereno liječi sve bolesti)... Dotaknuo se Bowman i raznih drugih tema koje se nameću same po sebi kada se muškarci u najboljim godinama, bez ženske pratnje, nađu u tijesnim šatorima i u ekstremnim uvjetima koji vrlo često mogu natjerati na aktivnosti koje ne bi poduzimali u strogo kontroliranim, uobičajenim okolnostima.
Poigravao se Bowman s predrasudama i klasnim razlikama, ismijavao čari nepoznate orijentalne kuhinje, ali i denuncirao raznorazna tehnička alpinistička pomagala i oruđa koja imaju svoje slabe točke. Alpinistički pothvati u Bowmanovoj srčanoj interpretaciji u ovoj knjizi ipak nisu samo u ulozi pasivne vreće za boks. Niti je ovaj roman tek racionalna demistifikacija alpinističkih herojstava u kojima se čovjek, mora se otvoreno priznati, bori s prirodom doslovno na život i smrt. Podsjetnik je to i na elementarnu ljudsku potrebu da se popne na najviše mjesto na zemlji, bez obzira na sve svoje nesavršenosti kojih je itekako svjestan. "Uspon na Rum Doodle" je i jasna i britka kritika britanskog imperijalizma i hegemonizma, i to u svim njegovim pojavnim oblicima koji su bili, ali su i dandanas, izuzetno brojni. Ali, to je i jedna od najduhovitijih knjiga koje su napisane o ljudskoj potrebi da se nadmeće s bogovima prirode i nedokučivosti.