Clara Schumann danas bi sigurno bila moderna žena. Imala je osmero djece, slavnog supruga s kojim sasvim sigurno nije bilo nimalo lako živjeti, a uz sve to i vlastitu veliku karijeru. Mnogo je putovala i nastupala kao pijanistica širom Europe, a uz to je stigla i komponirati.
Ovako mi je ukratko naša izvrsna violončelistica Kajana Pačko opisala razloge zbog kojih je ovu čudesnu ženu odlučila staviti u središte i postaviti kao temu novog međunarodnog festivala komorne glazbe, kojem je umjetnička ravnateljica, i koji danas, 22. rujna, počinje u Hrvatskom glazbenom zavodu.
Ideja o stalnom festivalu začela se prije godinu dana, kada je violončelistica Kajana Pačko okupila veliku ekipu ponajboljih hrvatskih glazbenika i organizirala donatorski festival za obnovu potresom teško oštećenog HGZ-a. Budući da je bila Beethovenova godina, festival se održao pod imenom BEETHOVENplus, a novi, ovaj put međunarodni festival komorne glazbe dobio je ime ZAGREBplus. Onaj plus u nazivu, objašnjava Pačko, bit će svake godine jedan hrvatski skladatelj čija će se djela naći u žiži programa, skupa s jednim velikim svjetskim imenom iz povijesti klasične glazbe.
Prvo izdanje novog festivala u produkciji HGZ-a sastoji se od tri koncerta. Već prvi, koji danas, 22. rujna, iznimno počinje u 18 sati, donosi izuzetno primamljiv spoj dvojice sjajnih hrvatskih glazbenika velikih međunarodnih karijera. To su bas-bariton Krešimir Stražanac i pijanist Aljoša Jurinić, kojima je ovo prva suradnja. Program koji je nastao u njihovom zajedničkom promišljanju zadane teme festivala nosi naslov "Lied i varijacije" i donosi i niz djela koja se rijetko mogu čuti na koncertnim pozornicama. Otvorit će ga klavirske Varijacije na temu Roberta Schumanna, op 20 koje je skladala Clara Schumann, nakon čega slijede i tri njezine popijevke. U nastavku slušamo još jedan skladateljski par slavnog prezimena: najprije opet na klaviru Ozbiljne varijacije, op. 53 Felixa Mendelssohna i njegove dvije solo popijevke, a onda još dvije iz pera njegove sestre Fanny Mendelssohn Hensel, još jedne skladateljice čija djela predstavljaju repertoarne raritete.
Zaključni dio programa donosi ponovno skladbe Roberta Schumanna, njegovih pet povijevki, ali i treći stavak iz njegove znamenite velike Treće klavirske sonate, op 14 koji u svom naslovu "Quasi variazioni. Andantino de Clara Wieck" nosi posvetu tada još budućoj supruzi.
Hrvatski autor koji ove godine predstavlja onaj plus u imenu festivala je Tomislav Oliver. Njegova dva djela bit će predstavljena na drugom festivalskom koncertu u HGZ-u u četvrtak, s početkom u 20 sati. Kajana Pačko će sama izvesti Oliverov "Frammento" za violončelo solo, a potom "Noćni mozaik" (Nocturnal mosaic) za klavirski trio. Tu je skladbu Oliver svojedobno napisao na narudžbu jednog drugog sjajnog i nezaboravnog festivala komorne glazbe koji je u Dubrovniku priređivao Julian Rachlin, a ovaj put će je izvesti također u glazbenom svijetu renomirani ansambl Clara Haskil Trio, čija je članica i Kajana Pačko. Taj će sastav koncert završiti Klavirskim triom br. 2 u C-duru Johannesa Brahmsa kojeg je duboko prijateljstvo povezivalo s bračnim parom Schumann, dok će članovi trija violinistica Nina Reddig i pijanist Fil Liotis koncert otvoriti s Tri romance za violinu i klavir Clare Schumann.
Naposljetku, na završnoj festivalskoj večeri u petak ponovo će nastupiti Aljoša Jurinić uz još tri velike svjetske glazbeničke zvijezde mlađe generacije. To su zagrebačkoj publici dobro poznat i drag violončelist Kian Soltani, potom prvi put u Zagrebu violinistica Diana Tiščenko i violist Wen Xiao Zheng. Uz Beethovenov Klavirski kvartet br. 1 u Es-duru te Adagio i Allegro za violončelo i klavir, op. 70 i Klavirski kvartet u Es-duru Roberta Schumanna, na programu je i jedan osobito zanimljiv raritet: Kajana Pačko i Aljoša Jurinić izvest će drugi stavak Klavirskog koncerta u a-molu op. 7 Clare Schumann koji je i u originalnoj partituri, osim nekoliko tihih tremola timpana na kraju, napisan za samo za klavir i violončelo.
Prije dvije godine zagrebačka se publika s velikom tugom, nakon veličanstvenih četrnaest izdanja oprostila od još uvijek neprežaljenog festivala Zagreb Kom koji su organizirali, osmišljavali i na njega dovodili ponajbolje svjetske glazbenike Susanna Yoko Henkel i Dalio Despot. Utoliko više s radošću pozdravljamo ZAGREBplus, nove svečanosti komornog muziciranja u dvorani HGZ-a, u kojem uskoro počinje i odavno potrebna temeljita obnova.