Let 3 i 4 asa s obradama starih pjesama protiv novog albuma Matije Cveka

Luka Stanzl/PIXSELL
19.09.2023. u 10:49

Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat piše o trendovima na hrvatskoj i svjetskoj glazbenoj sceni

Ne treba velika kritičarska pamet da bi se procijenilo što domaća publika želi od glazbe, ili barem što njezini protagonisti misle da joj treba isporučiti. Još otkako je televizijska emisija “A-strana” medijski ozakonila stalne prerade starih hitova umjesto jače potpore novima – dodajmo, vrhunski profesionalno realizirana emisija – uljuljkanost široke domaće publike u nostalgične žice bolje estradne prošlosti uzela je maha.

Stoga ne čudi da sasvim različita imena poput Leta 3 i 4 asa novim albumima nude obrade tuđih ili različitih pjesama poput 4 asa, ili svojih kao u slučaju Leta 3. No, koliko god se nude naizgled različitoj publici – jer i Let 3 je sad vlasništvo najšire publike, tema dana i hit godine s “Mamom ŠČ!” – mehanizam ostaje isti; u nedostatku novih materijala nudi se drugačiji pogled na stare provjerene “numere”, taj vječni “bunar želja” u koji je samo trebalo ponovno zahvatiti i iskoristiti ga.

Nije to ništa protuzakonito, a bogami je i jednostavniji put, znajući da domaća publika oduvijek više voli provjereno nego novo. Događalo se to i u svijetu kad su neki snimali svoje stare pjesme, neki i zato da postanu vlasnici novih snimaka starih pjesama, čije su originalne izvedbe bile u vlasništvu diskografskih kuća s kojima su se u međuvremenu posvađali. Dakako, radilo se tu i o financijskoj koristi koju su imali od novih verzija, ali to nije slučaj u ova dva domaća slučaja, tu se radi samo o nedostatku inspiracije.

Dapače, i Let 3 s Dallas Recordsom i 4 asa s Croatia Recordsom imaju, rekli bismo, dugu i plodnu suradnju pa se ovaj “stop gap” koristiti prvenstveno kako bi se ispunilo diskografsku “rupu” prije nekog novog pothvata. Na stranu koliko vam se sviđaju ili ne sviđaju nove zamisli i izvedbe starih pjesama koje su im bile na lageru, put do publike ipak se čini lakšim nego da su probali napisati i snimiti neke nove.

Za imena s višegodišnjim radom iza sebe to je i razumljivo, no kako je mladima/mlađima koji se stalno iznova moraju dokazivati? Oni jednostavno moraju napisati tih prokletih deset pjesama godišnje, najbolje što mogu i čekati kako će reagirati publika i mediji. Dakle, ima i suprotnih primjera. Matija Cvek prvim albumom “Izbirljivo i slučajno” nametnuo se kao jedini novi domaći pjevač koji može rasprodati malu dvoranu Doma sportova, a s debitantskog albuma skinuo je seriju hitova koji su slušanošću potvrdili da ima podloge za status nove domaće pop-zvijezde. Radilo se o tržišno provjerenoj potvrdi dosegnutog statusa, a ne subjektivnim naklapanjima koliko netko može “prodati ulaznica” i koliko mu se pjesme slušaju. Radi li se o iznimci od pravila po kojima funkcionira domaća estrada, ostaje vidjeti, ali drugim, novim albumom “Vile se ovdje igraju” (Menart), Cvek je krenuo korak dalje i spram obrada Leta 3 i 4 asa nudi novu kreativnu “peticu”.

Zapravo, krenuo je korak bliže prema samom sebi, što je hrabar potez, ali dalje od mehanizama koje obično povezujemo s nečijim estradnim uspjehom kod nas. Umjesto da snimi zbirku obrada poput prethodno navedenih – a kao odličan pjevač za to bi imao itekakve predispozicije – ili album na tragu komercijalnog prvijenca, Cvek se odlučio za potpuni obrat situacije. Snimio je deset pjesama po vlastitom guštu, deset introspektivnih tema prigušene intonacije, svirke uživo i aranžmana te se na tragu mladog Stevieja Wondera odlučio pozabaviti soulom i ritmom, tj. rhythm and bluesom.

Ima i promjena. Umjesto producenta i koautora pjesama s prvijenca Alena Dovića, Cvek je promijenio ekipu, producent je Ivan Pešut, a sam Cvek autor je (ili koautor) svih pjesama. Nekadašnja popističnost i hitoidnost zamijenjene su svojevrsnim koncept-albumom koji priča čujno osobniju priču, s pjesmama koje zahtijevaju veći broj slušanja kako bi se “otkrile”, a na kraju opet otkrivate Cveka kao sposobnog pjevača koji čini hrabar potez uvijek riskantnim drugim albumom.

Čak ako i ne ubere onoliko hitova kao s prvijenca i ne osvoji nagrada kao nakon njega – a bila su tu dva Porina u kategorijama pop-albuma godine i najbolje muške vokalne izvedbe, te nagrada za hit godine na dodjeli Cesarica za “Trebaš li me” s Eni Jurišić – moći će sam sebi reći da je napravio najlogičniji potez koji je mogao; nije podlegao euforiji i nastojao je ostati prvo glazbenik, pa potom sve ostalo, uključujući i status mlade zvijezde za široku upotrebu.

Za nekoga tko je bio jedno od rijetkih domaćih imena koja su se uspjela uvrstiti na famoznu Billboardovu top listu najslušanijih pjesama u Hrvatskoj “Croatia Song” – matematički vrlo konkretan dokaz slušanosti kod široke publike, na kojoj su se, osim njega, našla još samo tri-četiri domaća imena u čitavih godinu dana – radi se o hrabroj promjeni. Iako sam nakon albuma “Izbirljivo i slučajno” napisao da Cvek ima šansu nakon Gibonnija postati najveće novo ime iduće generacije na domaćoj pop-sceni, pitanje je kako će to ići bez spomenutog tadašnjeg koautora većine pjesama, producenta i aranžera Alana Dovića.

Ali drugačijim novim albumom “Vile se ovdje igraju” Cvek je opet podigao vlastitu ljestvicu i kvalitativni prag domaće pop-glazbe, odlučivši se za neuobičajen potez izmjene tima koji dobiva. Ako sam tada intuitivno napisao da se radi o završetku jedne faze karijere, možda sam i slučajno pogodio jer albumom “Vile se ovdje igraju” Cvek sasvim jasno otvara novo poglavlje karijere.

Komentara 1

Avatar Stradun
Stradun
20:32 20.09.2023.

Trljam oči. Ne vjerujem. 4 asa, Let 3,Cvek i Wonder u istom članku ?? Šteta talenta i kapaciteta nekoć obećavajućeg rock kritičara.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije