Prošlog utorka, u ciklusu Sfumato, Zbor HRT-a pod ravnanjem Tončija Bilića u Mimari je ostvario u svakom pogledu izvrsnu i značajnu prvu hrvatsku izvedbu skladbe “Sonnengesang” Sofije Gubaiduline. Uz zbor i udaraljke, važnu ulogu u tom antologijskom djelu napisanom 1997. za 70. rođendan Mstislava Rostropoviča ima violončelo. A Hrvatska ima Moniku Leskovar koja je briljirala u najvažnijoj dionici uglazbljenja mistične “Pjesme brata Sunca” svetog Franje.
Ipak, naglasak u ovom tekstu stavljam na znatno kraću, na početku večeri izvedenu skladbu koja je za nas, osobito danas, važnija. Bila je to prije pet godina nastala i u Stuttgartu praizvedena skladba “Daniel” za dvostruki zbor a capella Milka Kelemena, velikog hrvatskog skladatelja svjetskog formata koji upravo danas, 30. ožujka, slavi devedeseti rođendan.
Osnivač zagrebačkog Muzičkog Biennalea uvijek se sam brinuo za “odnose s javnošću” i publicitet svojih djela. Tako čini i danas. Prije dva tjedna maestro Kelemen počastio me je i razveselio vlastoručnim pismom iz Stuttgarta, gdje već desetljećima živi.
“Oprostite olovku, ali sa 90 godina tako se piše lakše...” piše na početku pisma rukopisom i dalje jasnim i sigurnim.
Takav je još uvijek i Kelemenov skladateljski rukopis, što nam je u Mimari pokazala snažna i prodorna glazba. Čak i tako moćnim i vječnim tekstovima kao što su starozavjetni reci o proroku Danijelu u lavljoj jami i kakav je psalam br. 130 - “De profundis”, Kelemen još uvijek ima itekako što dodati. Njegova glazba je istodobno i dramatizacija i vrlo potresna osobna meditacija biblijskog teksta.
Prekratak je ovaj tekst da bismo podsjetili na jugoslavenska/hrvatska, njemačka, europska i svjetska priznanja, nagrade i odlikovanja ovog autora čiji opus, prema njegovoj vlastitoj evidenciji, i onoj najvećih svjetskih izdavačkih kuća, broji 124 djela različitih kategorija i oblika.
Ali, maestru je u rođendanskom pismu bilo osobito stalo istaknuti koje svoje djelo smatra najboljim i najvažnijim: to je Apocalyptica, baletna opera biblijske inspiracije na tekst Fernanda Arrabala.
- Apocalyptica je bila naručena iz Berlina, a praizvedena je 1972. u Dresdenu. Ta je kompozicija bila veliki prodor u avangardnoj glazbi - piše autor o svom djelu koje je doživjelo lijep broj izvedbi širom Europe, a Croatia records je svojedobno objavila snimku žive izvedbe zabilježene u Grazu, na poznatom festivalu suvremene glazbe Musikprotokol.
Veličanstveno, energično, fascinantno, sveto, čudesno, strašno... to su arhetipska stanja čovjeka i ljudskog duha suočenog s veličinom i tajnama svijeta i svemira, rata i mira, života i smrti... to su teme kojima se bavi Apocalyptica i većina ostalih skladbi Kelemenova opusa. Takav je i “Daniel”, prava slika svog autora, glazbenog proroka koji se također, već skoro čitavo stoljeće, u jami ovog svijeta i života, izvrsno nosi s lavovima. Maestro, hvala i sretan rođendan!
Gospodine Pofuk,u Slavonskom Brodu je bila prva izvedba tri dana ranije! Nadam se da ovu činjenicu niste svjesno zanemarili,minorizirajući prvu izvedbu,ipak u jednom Slavonskom Brodu?!