Splitska Galerija Meštrović idućeg će tjedna biti domaćin prezentacije inovativnog hrvatskog branda, MobileGuide, audiovodiča koji omogućuje da se uz pomoć osobnog mobitela individualno obiđe postav galerije. Posebno je to prikladno za posjetitelje individualce koji, umjesto grupnog vodstva i skupljanja brojnih promidžbenih materijala, žele, u skladu sa svojim interesom, obilaziti kulturne ustanove.
MobileGuide je jedinstven, originalan i inovativni projekt, kako u Hrvatskoj tako i u Europi, a 2003. godine osmislila ga je ekipa mladih informatičara okupljenih u tvrtki Astarta plus u Zagrebu. Za pokretanje i razradu projekta dobili su kredit Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR), a potom i sredstva EUREKA-e, europske mreže za potporu tržišno orijentiranih inovativnih projekata. Temeljna koncepcija audiovodiča jest pružanje jednostavne i svima dostupne usluge osmišljene po uzoru na audiovodstva svjetski priznatih muzeja, kojih u Hrvatskoj, u sklopu tzv. kulturnog turizma, jednostavno nema.
Uz kupnju prepaid bona u vrijednosti od 50 kuna, na pet svjetskih jezika može se poslušati povijesna građa i ostavština obitelji Meštrović, a ako vam ostane novca na bonu, bon se može iskoristi u nekom drugom muzeju, galeriji ili jednostavno šetnji gradom. Posjetitelj sam odlučuje o sadržaju koji će poslušati, a ugodnim glasom vodič ga vodi kroz priče i povijest mjesta na kojem se nalazi, poput pravog muzejskog vodiča.
Nedjeljko Tišler, autor projekta, tvrdi da je prednost vodiča jednostavna upotreba i neograničena mogućnost kad je riječ o kretanju. Svako je uspostavljanje veze besplatno, a naplaćuje se jedino slušanje sadržaja preko bona, čija je cijena po minuti 1,99 kuna. Jednom upisani podaci o jeziku ili mjestu na kojem se korisnik nalazi ne ponavljaju se, a korisnik u svakom trenutku dodatnim tipkama može nadoplatiti uslugu, zatražiti upute za korištenje, promijeniti turu razgledavanja, promijeniti jezik ili SMS-om dobiti stanje na MobileGuide računu.
Korisniku se, objašnjava Tišler, na mobitel dostavljaju tražene informacije, a u prostoru u kojem se posjetitelj kreće nema ograničenja ni u vrsti ni u količini informacija. Dakle, korisnik sam bira trenutak i sadržaj te trajanje informacija u prosjeku, one traju jednu-dvije minute.
U trenutku razmatranje ideje o uvođenju takvog audiovodiča nijedan domaći muzej nije imao audiovodiče po uzoru na svjetske muzeje. Oni su nezaobilazni dio ponude u svim svjetskim muzejima, ali oprema koja se tamo koristi jako je skupa, a usto zahtijeva visoke troškove održavanja. U našim muzejima posjet prilično varira tijekom godine, zbog čega je isplativost takvih sistema krajnje upitna kaže Tišler.
Posjetitelji su ovisili o ograničenom broju materijala koje su mogli uzeti u muzeju ili galeriji, uglavnom na hrvatskom i engleskom jeziku, a nerijetko je kulturnim institucijama nedostajalo novca da ažuriraju podatke objašnjava Tišler te napominje kako su sustav dorađivali te nisu stali samo na prezentaciji kulturnih sadržaja. Intenzivno se radi i na dostupnosti sadržaja o nacionalnim parkovima, nautičkim, gastro i arheološkim lokalitetima, a planiraju se i ozbiljni iskoraci u smjeru seoskog i ekološkog turizma.
Tom inovacijom klasični su audiovodiči okončali svoj radni vijek. Njihovo je održavanje, barem kad su u pitanju hrvatska odredišta, skupo mnogim domaćim kulturnim institucijama, a i potreba za njima postoji samo u sezoni. Projektom MobileGuide mobitel će postati osobni vodič koji će omogućiti da se preko menija s promidžbenog materijala dođe do multimedijalnih informacija o različitim sadržajima.
Nakon uspješne promocije u dvorcu Trakošćan, a očekuje se i u Galeriji Meštrović idućeg utorka, projekt će se proširiti i na Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu, Muzej Mimara, Gliptoteku HAZU, Muzej suvremene umjetnosti, Arheološki muzej Istre u Puli te Povijesni muzej, dok je gradska tura trenutačno ugovorena za Zagreb (Gornji i Donji grad), Dubrovnik, Korčulu, Split, Hvar, Pulu, Varaždin i Karlovac.
U telekomunikacijskom smislu projekt MobileGuide podržava Optima telekom. Cjelokupni tim, uz Astartu plus, čini informatička tvrtka Sternum IT, a vizualni identitet i branding inovacije povjeren je dizajnerskom timu Studija Rašić.
Budući da postoji nekoliko pisama namjere iz nekoliko europskih turističkih odredišta, od Francuske, Portugala, Španjolske, Italije, do Slovenije, Cipra i Češke, MobileGuide mogao bi se pojaviti i u Europi. U tom slučaju, napominje Tišler, rade na novoj tehnologiji internetskog protokola kojom bi se omogućilo da tzv. know-how ostane u Hrvatskoj.
3 koraka do muzejskog vodiča
1. Poziv
Pozivom na besplatni broj 0800 1213 utipka se PIN koji se nalazi na prepaid bonu
2. Odabir
Taj broj naći ćete u našim vodičima (kartama ili lecima) uz nazive izložaka ili znamenitosti
3. Broj
Odabire se jezik i tura, a za svaki sljedeći poziv trebate samo odabrati broj željene informacije
Nije isključen vodič i na japanskom jeziku
Igor Maroević, direktor Fundacije Ivan Meštrović, tvrdi kako je ponosan što će upravo Galerija Meštrović biti prva ustanova u Dalmaciji koja će 16. siječnja, kad se obilježava 45. obljetnica smrti Ivana Meštrovića, svoju ponudu oplemeniti uvođenjem audiovodstva.
O stalnom postavu Galerije tako će se informacija moći dobiti na hrvatskom, engleskom, njemačkom, talijanskom i francuskom jeziku, tvrdi Maroević, a sudeći po sve češćem dolasku japanskih turista, nije isključena mogućnost i na japanskom jeziku.
Institucije bez troškova
Nedjeljko Tišler, direktor informatičke tvrtka Astarta iz Zagreba, po struci magistar ekonomije, godinama se bavi prezentacijom kulture u turizmu, i to pretežno modernim tehnologijama. Mobitel mu se kao uređaj koji nas ne ograničava u prostoru (ne posuđuje se niti vraća) učinio najadekvatnijim audiovodičem kroz muzeje, galerije, kulturne spomenike i za gradske ture, a istodobno institucije koje plasiraju kulturni sadržaj nemaju nikakvih troškova, što je bitno zbog njihovih ionako slabih budžeta. Vjeruje da će u sklopu projekta MobileGuide, čiji je idejni tvorac, izraditi obuhvatnu bazu hrvatske kulturne, ali i prirodne baštine, što će pridonijeti obogaćivanju turističke ponude. Na ovaj način, malim se ulaganjem može podići razina usluge, a naše vrijednosti učiniti dostupnijima i domaćim i stranim gostima, smatra Tišler. Bon će se moći kupiti u svim kulturnim ustanovama koje imaju svoje audiovodstvo putem MobileGuide. Uskoro će biti dostupan i u svim turističkim centrima te na kioscima Tiska.