Svjetska likovna kritika sve glasnije postavlja pitanje zašto konačno ne možemo vidjeti Da Vincijeva “Spasitelja svijeta” izloženog na zidu Louvrea u Abu Dhabiju. Trebalo se to dogoditi još 18. rujna, no sve je bez objašnjenja odgođeno do daljnjega. Čekaju li 11. studenoga da svečanom izložbom slike proslave godinu dana od otvaranja muzeja ili je izglednije da je sumnja u autentičnost djela pravi razlog odgode?
Ako se doista dokaže da je najskuplja slika na svijetu, prodana lani na aukciji u newyorškom Christie’su za rekordnih 450,3 mil. dolara saudijskom princu, krivotvorina, bit će to jedna od većih blamaža u povijesti umjetnosti.
Naime, Matthew Landrus, znanstvenik s Oxforda, tvrdi da je glavni autor slike Leonardov učenik i suradnik Bernardino Luini te da je majstor imao ruku u tek pet do 20 posto tog djela. Landrus kaže da je to vrlo jednostavno dokazati jer se usporedbom s njegovim drugim djelima jasno vidi da je “Spasitelj svijeta” uradak Luinija, jednog od dvojice Leonardovih najtalentiranijih asistenata.
Drugi je bio Giovanni Antonio Boltraffio. Podsjetimo, sliku je 2005. na aukciji u New Orleansu kupio konzorcij trgovaca umjetninama vjerujući da je riječ o Leonardovu djelu. Sljedećih nekoliko godina slika je restaurirana, nakon čega je pak konzorcij stručnjaka za Da Vincija 2011. ustvrdio da se radi o njegovu djelu.
Prvi je put izložena u londonskoj Nacionalnoj galeriji, da bi je u svibnju 2013. kupio švicarski trgovac Yves Bouvier za 75 mil. dolara, a potom je za 127,5 mil. dolara prodana ruskom milijarderu Dmitriju Ribolovljevu.
Nikada nitko do 15. studenog 2017. nije uložio u jedno djelo koliko i Badr bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al Saud u “Spasitelja svijeta”. Postojao je plan da se slika 2019. iz Abu Dhabija preseli u pariški Louvre na veliku izložbu Da Vincijevih djela u povodu 500. godišnjice smrti genija. Uskoro ćemo, s obzirom na te sumnje, doznati hoće li sporna slika uopće odgovarati toj prilici.