Filmske avanture

Ne želite više nikada gledati loš film? Evo na što morate obraćati pažnju kako više ne biste morali očajavati ispred TV-a

A1
29.12.2021.
u 09:00

Ponuda filmova nikada nije bila šira, ali to ne garantira da su svi oni vrijedni gledanja. Ovo su kategorije filma na koje pažnju obraćaju kritičari, a savladati ih možete i sami

Prosječna osoba u životu pogleda više od 2.000 filmova – to je otprilike jedan film u 9 dana. Gledanje filmova tako spada u jedan od omiljenih načina za provođenje vremena. Ono ima i pozitivne učinke na ljude – pogoduje opuštanju, dobro je za razvijanje kreativnosti, a i pruža bijeg od zbilje koji svima ponekad zatreba.

Osim što može biti samo usputna aktivnost, pogledati dobar film nekima je strastveni hobi, a drugima – zanimanje. Filmski kritičari filmove gledaju na drugačiji način od prosječnog gledatelja te obraćaju pažnju na sitne detalje koje mnogi ne mogu primijetiti. Oni filmove gledaju kritički – s promišljanjem i punom pažnjom.

I vi se možete približiti ovakvom načinu gledanja filmova. Možda ćete napokon razumjeti zašto u Titanicu, Jack nije stao na plutajuća vrata zajedno s Rose, ili ćete shvatiti neku drugu scenu koja vam je uvijek zadavala nedoumice. Moći ćete se i znalački uključiti u razgovor o vašem omiljenom filmu, a možda i izbjegnete katastrofu gledanja lošeg filma zbog krive procjene.

Kad gledate film, najvažnije je uvijek 'imati u glavi' da je cilj svake scene i svakog kadra ostaviti utjecaj na gledatelja. Koliko god nešto bilo neočekivano, važno je razumjeti da ništa u filmu nije slučajno. Tekst je izgovoren na neki način s razlogom. Kamera se nalazi na nekom mjestu s razlogom, i pozadina je takva kakva jest, s razlogom.

Redateljeva vizija

Iako se u filmu ne pojavljuje, redatelj je najvažnija osoba nekog filma. On je razlog zbog kojeg je film upravo takav kakav jest. Film je proizvod njegove početne vizije, a glumci koje je zaposlio tamo su kako bi viziju i ispunili. Njegov posao nije 'držati oko' na svim sitnicama i detaljima, već voditi filmsku ekipu k ostvarenju krajnje vizije.

Uloga redatelja najviše se može vidjeti u prekretnicama filma. To su one scene koje nitko ne očekuje i koje smjer radnje ponesu u drugom smjeru od očekivanog. Ovo su najvažnije scene filma i ako nisu dobro napravljene, cijeli film vjerojatno nije dobar. Ovakve scene moraju šokirati i izazvati snažnu reakciju – ako to izostane, redatelj je napravio propust.

Pričanje priče

Kada se gleda priča filma, odnosno njegova cjelokupna radnja, dobro je znati da su gotovo svi filmovi napravljeni tako da se ona može razdijeliti na tri točke. Prva je uvod, potom slijedi sredina, a zatim kraj. Ovo je tako jer je to najučinkovitiji način za pričanje priče. Iako neki filmovi mogu slijediti drugačiju strukturu, najčešće ćete se susresti baš s ovom. 

Između desete i petnaeste minute filma, vidjet ćete trenutak koji će zapravo postati 'ključ' filma ili će obilježiti cjelokupnu radnju. Oko tridesete minute, prepoznat ćete gore spomenutu scenu – prekretnicu. To je scena koja mijenja cijeli tijek, a za protagonista više 'nema izlaza' ili spašavanja situacije. Nakon prekretnice, glavna tema filma će biti upravo njezin utjecaj na likove i radnju. Oko devedesete minute obično se pojavljuje iduća prekretnica. Ona signalizira približavanje kraja odnosno zaključak i razrješenje.

Gdje je kamera?

Glavni snimatelj i montažer jedne su od ključnih osoba filma. Oni se prvi koji se zaduženi za pretakanje redateljeve vizije u stvarnost, odnosno u film. Njihova je procjena ključna u odabiru kutova snimanja, izmjenjivanja kamere i njezine pozicije, te ostalih 'tehnikalija'. One stvaraju dinamiku filma i važnije su no što se čine.

Kada gledate neku scenu, uzmite u obzir njezin 'ton' – je li ona romantična, akcijska ili nešto treće? Zatim primijetite kako su se baš te tehničke stvari prilagodile tonu. Ako je scena akcijska, pokreti kamere vjerojatno će biti dinamični i oštri, isto kao i prijelazi kadrova. Pojavit će se zasigurno i jedan kadar koji će biti sniman iz perspektive protagonista. S druge strane, ako je scena romantična, osvjetljenje će vjerojatno biti nešto blaže i toplije nego u ostatku filma. Kamera će biti približena radnji, a njezini pomaci će biti rjeđi i prirodniji pa samim time i teži za primijetiti.

Kakvi su glumci?

Napokon, glumci i njihov odabir izuzetno su bitni. Oni su osobe koje mogu prosječni scenarij pretvoriti u vrhunsko remek djelo. Glumci su zaduženi glumiti u skladu s ciljem filma i konstantno biti dosljedni u tome.

Glumce je potrebno promatrati u okviru njihovog lika. Potrebno je zapitati se koja je uopće svrha i zadaća pojedinog lika, koji su njegovi ciljevi i što želi postići? Procijenite potom je li glumac doveo lika do ispunjanja tih ciljeva. Jeste li liku povjerovali svemu što je rekao? Jeste li mu povjerovali da može biti stvaran i pojaviti se u stvarnom svijetu unatoč 'ludorijama' i nerealnim situacijama u kojima se nalazi?

Ne morate pogriješiti

Kvalitetne filmove nije uvijek lako pronaći, a sigurno ste se u to i sami ponekad uvjerili. Nakon upornog 'šaltanja' programa i dalje nema ničega što bi moglo biti vrijedno vaše pažnje, a vidite to već na prvu. Situacija je još zahtjevnija u blagdansko vrijeme kada Djed Mraz iskače iz svakog kadra, a cijelu radnju možete predvidjeti u tren oka.

Želite li se ovih blagdana poštedjeti muke, prebacite na CineStar TV Premiere kanale. Na CineStar TV Premiere 1 i CineStar TV Premiere 2 možete pogledati filmove koje ste u posljednjih godinu dana gledali ili propustili pogledati u kinu. Možete zaviriti i iza kamere te vidjeti ekskluzivne reportaže sa snimanja najpoznatijih filmova ili se oduševiti odličnim biografskim ili dokumentarnim filmovima.

Sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije