Žestoka realistička talijanska drama o kriminalnom svijetu Napulja
“Gomora” apsolutni je pobjednik Europske filmske akademije. Na
svečanosti održanoj prekisnoć u Kopenhagenu tom su filmu dodijeljene
nagrade u svih pet kategorija u kojima je nominirana, uključujući one
za najbolji film i za režiju (Matteo Garrone).
“Gomora” nije ostavila čak ni mrvice svojim glavnim konkurentima –
talijanskom filmu “Il divo” i canneskom pobjedniku francuskoj
dokumentarnoj drami “Razred”. Jedino se “Il divo” može tješiti da je
sudjelovao u uspjehu glumca Tonija Servilla koji je nominiran i
nagrađen za uloge u oba spomenuta talijanska filma. Kristin
Scott-Thomas proglašena je najboljom glumicom, za ulogu u filmu “I’ve
Loved You or So Long”.
Ipak, najveća glumčka zvijezda večeri bila je Judi Dench kojoj je
Akademija dodijelila nagradu za životno djelo, dok su posebnu nagradu
za doprinos europskom filmu dobila četiri osnivača danskog filmskog
pokreta Dogma: Lars Von Trier, Thomas Vinterberg, Kristian Leving i
Søren Kragh-Jacobsen.
– Toliko smo godina zvali Von Triera da nam se pridruži na dodjelama,
ali pridružio nam se tek kada smo mi došli njemu – kazao je predsjednik
Akademije Wim Wenders, objašnjavajći i da je izbor Kopenhagena za
ovogodišnje okupljanje europske filmske kreme posljedica želje za
odavanjem počasti jednom od najprepoznatljivijih i umjetnički
najupečatljivijih europskih filmskih pravaca, koji je pokrenut u
Danskoj prije deset godina.
Naime, ova četvorica autora i njihovi sljedbenici iz bratstva Dogme,
proslavljene filmovima poput “Mifune”, “Lomeći valove”, “Idioti”, “King
Is Alive” i drugih, moraju se držati deset strogih zapovijedi kojima se
izbjegavaju artificijelnost i konvencije: filmovi moraju biti snimani
isključivo na stvarnim lokacijama, scenografija i rekviziti moraju biti
zatečeni na mjestu, snima se uvijek kamerom iz ruke, bez dodatne
rasvjete, ime režisera ne smije stajati na špici…
Premda su i sami tvorci u karijeri često kršili pravila koja su
ekscentrično sami postavljali – Von Trier se osobito od njih udaljio s
“Plesom u tami” i “Dogvilleom” – Dogma nije izumrla. Njezina pravila
preuzeli su i dalje vjerno prate mladi redatelji širom Europe koji žele
“iritirati establishment”, ali i omogućiti sebi određeno artističko
prepoznavanje i pripadnost budžetu s kojima teško da bi išta drugo i
bilo moguće.
KOPENHAGEN Večernjakov urednik na velikoj svečanosti dodjele nagrada Europske filmske akademije