KOPENHAGEN Večernjakov urednik na velikoj svečanosti dodjele nagrada Europske filmske akademije

Noć Dogme i Gomore na dodjeli nagrada Europske filmske akademije

07.12.2008.
u 09:32

Žestoka realistička talijanska drama o kriminalnom svijetu Napulja “Gomora” apsolutni je pobjednik Europske filmske akademije. Na svečanosti održanoj prekisnoć u Kopenhagenu tom su filmu dodijeljene nagrade u svih pet kategorija u kojima je nominirana, uključujući one za najbolji film i za režiju (Matteo Garrone).

“Gomora” nije ostavila čak ni mrvice svojim glavnim konkurentima – talijanskom filmu “Il divo” i canneskom pobjedniku francuskoj dokumentarnoj drami “Razred”. Jedino se “Il divo” može tješiti da je sudjelovao u uspjehu glumca Tonija Servilla koji je nominiran i nagrađen za uloge u oba spomenuta talijanska filma. Kristin Scott-Thomas proglašena je najboljom glumicom, za ulogu u filmu “I’ve Loved You or So Long”.

Ipak, najveća glumčka zvijezda večeri bila je Judi Dench kojoj je Akademija dodijelila nagradu za životno djelo, dok su posebnu nagradu za doprinos europskom filmu dobila četiri osnivača danskog filmskog pokreta Dogma: Lars Von Trier, Thomas Vinterberg, Kristian Leving i Søren Kragh-Jacobsen.

– Toliko smo godina zvali Von Triera da nam se pridruži na dodjelama, ali pridružio nam se tek kada smo mi došli njemu – kazao je predsjednik Akademije Wim Wenders, objašnjavajći i da je izbor Kopenhagena za ovogodišnje okupljanje europske filmske kreme posljedica želje za odavanjem počasti jednom od najprepoznatljivijih i umjetnički najupečatljivijih europskih filmskih pravaca, koji je pokrenut u Danskoj prije deset godina.

Naime, ova četvorica autora i njihovi sljedbenici iz bratstva Dogme, proslavljene filmovima poput “Mifune”, “Lomeći valove”, “Idioti”, “King Is Alive” i drugih, moraju se držati deset strogih zapovijedi kojima se izbjegavaju artificijelnost i konvencije: filmovi moraju biti snimani isključivo na stvarnim lokacijama, scenografija i rekviziti moraju biti zatečeni na mjestu, snima se uvijek kamerom iz ruke, bez dodatne rasvjete, ime režisera ne smije stajati na špici…

Premda su i sami tvorci u karijeri često kršili pravila koja su ekscentrično sami postavljali – Von Trier se osobito od njih udaljio s “Plesom u tami” i “Dogvilleom” – Dogma nije izumrla. Njezina pravila preuzeli su i dalje vjerno prate mladi redatelji širom Europe koji žele “iritirati establishment”, ali i omogućiti sebi određeno artističko prepoznavanje i pripadnost budžetu s kojima teško da bi išta drugo i bilo moguće.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije